HAMBURG/MOSKVA - V Rusku sa podľa predbežných informácií vlani predalo 2,74 milióna osobných automobilov. Informuje o tom nemecký portál manager magazin. V porovnaní s rokom 2011 sa ich dostalo na cesty o 11 % viac.
Experti očakávajú, že tento rok vzrastie ruský automobilový trh o 2,9 % a v nasledujúcich dvoch rokoch dosiahne jeho vzostup po 3 %. Ak sa odhady stanú skutočnosťou, Rusko predbehne v predaji osobných automobilov Nemecko v roku 2015 a stane sa v ňom európskou jednotkou. Hlavný analytik agentúry Polk Ulrich Winzen však tvrdí, že za priaznivých okolností môže Rusko predbehnúť Nemecko už v tomto roku a najneskoršie v prvej polovici nasledujúceho roka.
Ruský automobilový trh si zvyšuje už aj tak obrovský rastový potenciál. Hrubý domáci produkt (HDP) vlani vzrástol podľa kvalifikovaných odhadov asi o 4 %, mzdy sa zvyšujú, klesá nezamestnanosť, stúpa záujem o predmety dlhodobej spotreby, vrátane osobných vozidiel.
Z nemeckých automobilových koncernov sa v Rusku podnikateľsky najviac angažuje Volkswagen (VW). Vlani tam predal vyše 310.000 vozidiel a dosiahol medziročný prírastok odbytu 38 %. Jeho podiel na tomto trhu sa zvýšil z 8,9 % v roku 2011 na 11 %. VW vyrába v Rusku v troch vlastných závodoch s ročnou projektovanou kapacitou 350.000 vozidiel. V roku 2015 uvedie v Kaluge do prevádzky aj motoráreň.
V Rusku zvyšujú podnikanie aj ďalšie medzinárodné koncerny, ktoré chcú vyrábať autá veľkosériovo. General Motors nedávno informoval, že do ich výroby v nasledujúcich piatich rokoch vloží asi 1 miliardu USD (768,52 milióna eur). Renault-Nissan získal v decembri kúpou akcií za 577 miliónov eur väčšinu v Avtovaze Togliatti. Už v tomto roku začne na dvoch linkách, na ktorých sa doteraz skladali Lady, montovať dva vlastné modely. Renault spustí výrobu cenovo prístupných vozidiel a zrejme využije cenné skúsenosti, ktoré s ňou získal v rumunskej Dacii.
Vladimir Putin ešte ako predseda vlády pred dvoma rokmi prijal rozhodnutie o podpore výroby osobných vozidiel v krajine. Podľa vládneho dekrétu zahraniční výrobcovia, ktorí v Rusku dosiahnu ročnú výrobu vozidiel nad 300.000, budú môcť dovážať svoje autá do krajiny za výhodnejších colných podmienok než ostatní. Rozhodnutie nadobudne platnosť v roku 2016. To objasňuje, prečo sa zahraničné koncerny rozhodli zvyšovať výrobu vozidiel v Rusku.
Na rozdiel od Číny, kde je výroba áut rozptýlená do viacerých provincií, v Rusku ju vláda programovo sústreďuje do vybraných oblastí. Hyundai, Ford, General Motors a Toyota dominujú v okolí Petrohradu. V Kaluge, ktorá leží 80 kilometrov od Moskvy, vznikli výrobné kapacity Volkswagenu, Škody a PSA Citroënu. V Tatársku v meste Naberežnyje Čelny postavil závod na úžitkové vozidlá Daimler a podľa ruských kritérií sa nachádza „len“ 400 km od Togliatti, kde leží areál Lady. Na Ďalekom východe vo Vladivostoku vyrábajú pre ruský trh japonské firmy Ssangyong, Toyota a Mazda.
(1 EUR = 1,3012 USD)