BRATISLAVA - Exminister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) dal zhotoviteľovi mosta pri Kurimanoch voľnú ruku v type podpornej konštrukcie. Tvrdí to súčasné vedenie ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVaRR).
Skutočnosť, že súťaž uskutočnená ešte za čias ministrovania Figeľa umožnila použiť na zhotovenie mosta ľubovoľnú technológiu, vrátane typu skruže, dokazuje samotná zmluva o dielo. "V otázkach a odpovediach, ktoré sú súčasťou zmluvy o dielo, sa jasne uvádza, že zhotoviteľ môže použiť akýkoľvek typ podpornej konštrukcie," vyhlásil hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Martin Kóňa.
Ako ďalej uviedol, stovky otázok uchádzačov sú dôkazom toho, že súťaž bola nekvalitne pripravená a realizovaná vo veľkom časovom strese. "Podľa nášho názoru práve tu vidieť, že obstarávateľ v záujme zníženia ceny umožnil použiť ľubovoľnú technológiu. Presné príčiny tragédie určí až vyšetrovanie, už dnes je však zrejmé prostredie a podrobnosti súťaže, ktoré k tejto tragédii viedli," dodal Kóňa.
Tragická nehoda pri výstavbe diaľničného mosta č. 206, ktorý je súčasťou stavby diaľničného úseku D1 Jablonov - Jánovce, sa stala v piatok 2. novembra po 14:00. Pri zrútení nosnej konštrukcie mosta vo výstavbe na diaľnici D1 na Spiši pri Kurimanoch zahynuli štyria robotníci. Dvanásti ľudia sa zranili ťažko alebo ľahko.
Minister dopravy Ján Počiatek po zasadnutí rezortného krízového štábu v pondelok 5. novembra potvrdil, že príčinou nešťastia na rozostavanom moste bolo zlyhanie jeho podpornej konštrukcie a označil to za neakceptovateľné. Plnú zodpovednosť za spadnutie podpornej konštrukcie mosta nesie podľa Počiatka dodávateľská spoločnosť Bögl a Krýsl, k.s. Ministerstvo dopravy vyzvalo spoločnosť k okamžitému odškodneniu pozostalých po obetiach tragédie, ako aj zranených.
Deväťkilometrový úsek D1 pri Levoči stavia združenie v zložení Váhostav SK, a.s. a Bögl a Krýsl za 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Predpokladaná cena prác podľa štátnej expertízy pritom bola 95 mil. eur. Bögl a Krýsl má na starosti aj výstavbu mosta, kde sa zrútila podporná konštrukcia. Česká spoločnosť už skôr informovala, že práce na moste si objednala u prešovskej firmy Semos spol. s r.o. a tá sa zas dohodla na dodávke podpornej konštrukcie s firmou Skruže Weise SK k.s. so sídlom v Poprade.