BRATISLAVA - Na vianočné nákupy utratia v tomto roku slovenské domácnosti v priemere 522 eur, z toho na darčeky 314 eur. Oproti minulému roku je to o čosi viac. Nakupovať však budú s rozvahou, pričom najväčšiu úlohu budú zohrávať cena a užitočnosť darčekov.
Pod vianočným stromčekom sa tak najčastejšie budú objavovať knihy, kozmetika a oblečenie. Vyplýva to zo spotrebiteľského prieskumu vianočných očakávaní, ktorý realizovala spoločnosť Deloitte v 18 krajinách Európy a Južnej Afriky.
Napriek tomu, že Slováci plánujú utratiť na vianočné nákupy viac ako vlani, zostávajú rovnako ako ostatní Európania aj naďalej pesimisticky naladení, intenzívnejšie ako pred rokom si uvedomujú dlhovú krízu. Skutočnosť, že sa Slováci chystajú minúť na Vianoce o čosi viac peňazí aj napriek negatívnym výhľadom, je podľa senior manažérky Deloitte Slovensko Ľubice Dumitrescu spôsobená tým, že jednoducho tieto sviatky v roku považujú za dôležité.
"Aj napriek tomu, že celkový výhľad Slovákov je veľmi pesimistický čo sa týka ich očakávaní do budúcnosti, že sa im znížia príjmy a situácia bude horšia ako v súčasnosti, Vianoce sú dôležité a sú číslo jeden,“ skonštatovala.
Podľa prieskumu až 66 % Slovákov bude nakupovať vo výpredajoch. Pred rokom to bolo o 20 % menej. Klesá aj trend zadlžovať sa pre darčeky prostredníctvom úverov a pôžičiek. Ľudia viac porovnávajú i ceny medzi internetovými a kamennými predajňami. Až polovica slovenských respondentov vo veku 45 až 54 rokov očakáva, že ich kúpyschopnosť klesne, vo vekovej kategórii 18 až 24 rokov je to 19 %.
"Prvýkrát od zlomového bodu v roku 2008 sú spotrebitelia presvedčení, že ich kúpna sila klesá. Až tretina Európanov očakáva v roku 2013 menej prostriedkov na míňanie, pričom len 19 % uviedlo, že ich kúpna sila sa zvýšila," povedal senior manažér oddelenia Consulting Deloitte Slovensko Peter Horovčák.
Európski spotrebitelia plánujú minúť na tohtoročné vianočné sviatky v priemere 591 eur, čo je v porovnaní so Slovenskom o 69 eur viac. Najviac v rámci EÚ plánujú na vianočné sviatky utratiť Íri, ktorí si hranicu stanovili na takmer 1 000 eur.
Vianočný prieskum spoločnosti Deloitte je pätnástym v poradí o nákupných plánoch európskych spotrebiteľov na koncoročné sviatky a piatym na Slovensku. Do toho tohtoročného sa zapojilo 18 587 respondentov.