BRATISLAVA - Plošné zdaňovanie všetkých motorových vozidiel by bolo viac efektívne, jednoduchšie a spravodlivejšie, než niektoré iné dane, ktoré vplývajú negatívne na ekonomický rast Slovenska.
Inštitút finančnej politiky (IFP) Ministerstva financií (MF) SR navyše tvrdí, že zavedením registračnej a cirkulačnej dane na autá by malo na štátny rozpočet pozitívny vplyv vo výške 65,3 milióna eur.
"Nezanedbateľným pozitívom je využitie relatívne širokej daňovej základne umožňujúcej stanovenie mimoriadne nízkej sadzby dane pre väčšinu subjektov," uvádza vo svojej analýze inštitút. Jednou z ďalších predností registračnej alebo cirkulačnej dane je, že v sebe taktiež zahŕňajú možnosť progresívneho nastavenia. To by malo zabrániť nadmernému zaťaženiu nízkopríjmových skupín.
Základom daní, ktoré IFP navrhuje, je maximálny výkon vozidla. Ten v značnej miere ukazuje aj hodnotu vozidla a poskytuje adresnejší pohľad na štruktúru vozového parku v SR, než by poskytol základ dane napríklad vo forme emisií oxidu uhličitého (CO2).
Sadzba registračnej dane by bola podľa inštitútu optimálna v rozpätí od 31 eur do 2992 eur, pričom najmenej by platili vozidlá s výkonom do 33 kW a najviac vozidlá s výkonom vyšším ako 254 kW. V prípade cirkulačnej dane inštitút navrhuje rozpätie od 10 do 539 eur pri identickej úrovni výkonu vozidiel.
IFP taktiež predpokladá oslobodenie od platenia týchto daní pri zdravotne ťažko postihnutých osobách. "Nakoľko tí sú v mnohých prípadoch poberateľmi príspevku vo forme dávky na kúpu, úpravu alebo prevádzku vozidla," skonštatoval inštitút.