BRATISLAVA - Banky pochopili, že zlatý vek zvyšovania poplatkov sa skončil. Vyplýva to z analýzy vypracovanej poradenskými spoločnosťami Capgemini a EFMA. Banky sa podľa nej môžu čoraz menej spoliehať na to, že si zvyšovaním poplatkov zabezpečia rast zisku.
Dôvodov je pritom viacero, okrem rozličných regulácií je to zvýšené povedomie zákazníkov, ktorí začali poplatky čoraz viac porovnávať a v prípade nespokojnosti prechádzajú ku konkurencii. Silu vraj ľuďom dal aj internet, a to predovšetkým sociálne siete, kde sa často šíria vlny protestov proti rastúcim, prípadne úplne novým poplatkom.
Z tradičných nástrojov na zabezpečenie profitability bánk vypadávajú pre reguláciu a súčasnú situáciu v Európe aj fúzie a akvizície, zvyšovanie kapitálu, či geografická expanzia. Naopak, stále aktuálne je znižovanie nákladov. "Táto možnosť však pre banky nemusí prinášať dlhodobé prínosy," konštatuje sa v správe. Aby boli konkurencieschopné aj z dlhodobého hľadiska, budú sa musieť začať špecializovať a nesnažiť sa zákazníkom ponúkať veľké množstvá produktov či služieb. "V budúcnosti budú musieť byť banky oveľa štíhlejšie. Časom by sa mali zamerať na jednu alebo dve kľúčové oblasti a tie strategicky rozvíjať," uvádza sa v analýze.