BRATISLAVA - Obchodné reťazce, ktoré pôsobia na domácom trhu, robia podľa ministra pôdohospodárstva Ľubomíra Jahnátka Slovensku medvediu službu.
"Nepodporujú slovenských prvovýrobcov, potravinárov a dokonca ich aj zneužívajú na svoje marketingové účely,“ povedal šéf agrorezortu na valnom zhromaždení Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK). Podľa Jahnátka je potrebné prijať systémové zmeny a opäť "seknúť" do obchodných reťazcov. "Musíme urobiť niekoľko systémových krokov v politike zvýšenia podielu domácich potravín na trhu. Taká najrýchlejšia cesta je opäť “seknúť“ do obchodných reťazcov,“ vysvetlil.
"Musíme prijať systémové opatrenia a nastaviť domácu spotrebu, domáci predaj tak, aby sme sa vyhli z časti obchodným reťazcom, aby sme takouto politikou upozornili občanov, že nestačí byť hrdý na Slovensko, ale je dôležité konzumovať aj naše potraviny,“ doplnil Jahnátek. Ako prvý krok označil návrat k zákonu o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorý prijala prvá vláda Roberta Fica v roku 2010, no vládny kabinet pod vedením Ivety Radičovej ho zrušil.
"Zákonom by sa znížili náklady výrobcov potravín, lebo výška poplatkov, ktoré musia dodávatelia do reťazcov zaplatiť, je veľmi vysoká," dodal minister. Ďalšou z možných zmien je zníženie dane z pridanej hodnoty (DPH) na predaj potravín konečnému spotrebiteľovi na úroveň 6 %.
Takýto krok podporuje aj SPPK, ktorá v ňom vidí jednu z možností na návrat malých prevádzok na slovenský trh, keďže veľké obchodné reťazce ovládajú 80 % slovenského trhu. "Prihovárame sa za to, aby štát zvážil možnosť opätovného zavedenia nižšej sadzby DPH. Na jednej strane by sa tým síce mierne znížil jeho príjem - podľa našich odhadov zhruba o 2,5 až 3 milióny eur ročne - ale na strane druhej by aj ušetril, pretože rozvoj predaja z farmy by podnietil vznik nových pracovných miest a prispel by k znižovaniu nezamestnanosti vidieckeho obyvateľstva," uviedol predseda komory Milan Semančík.
Za úvahu by podľa SPPK stálo taktiež znížiť sadzbu DPH pre podnikové predajne domácich potravinárskych výrobcov, ktorí sa v súčasnosti boria s problémom umiestnenia svojich výrobkov na pultoch obchodných reťazcov.