BRATISLAVA – Od januára budúceho roka má počet mýtnych úsekov klesnúť o takmer tretinu. Vyplýva to z návrhu vyhlášky ministerstva dopravy, ktorá sa v súčasnosti nachádza v medzirezortnom pripomienkovom konaní.
Zníženie počtu mýtnych úsekov má zabrániť tomu, aby štát v nasledujúcich rokoch platil mýtnej firme SkyToll dodatočné peniaze za prekročenie v zmluve dohodnutého počtu mýtnych transakcií. Transakcie sa totiž odvádzajú od počtu mýtnych úsekov. Čím viac je úsekov, tým viac transakcií sa štátu napočítava po prechode áut cez pomyselné mýtne brány.
V roku 2010 vyšlo štát pri súčasnom počte úsekov 1602 takéto prekročenie mýtnych transakcií na takmer 2 milióny eur. Ak by sa počet úsekov neznížil, ministerstvo predpokladá, že náklady navyše za prekročenie počtu transakcií by v roku 2012 mohli dosiahnuť výšku 6 až 6,5 milióna eur.
"Pričom sa predpokladá, že v ďalších rokoch by objem týchto dodatočných nákladov v dôsledku očakávaného rastu dopravných intenzít ešte rástol," uvádza sa v návrhu vyhlášky.
Znížením počtu mýtnych úsekov však štát stratí na výbere mýta. Podľa odhadov by to malo byť ročne 1 milión eur. Po novom sa totiž viaceré menšie úseky zlúčia do jedného, a tak sa počet úsekov zníži. Naďalej však platí zásada, že nákladným autám sa v prípade, že neprejdú mýtny úsek až do konca, tento nezapočítava a neplatia zaň. Po zlúčení úsekov na menší počet sa im budú odrátavať dlhšie úseky, a práve na tomto bude štát tratiť.
Zároveň náklady Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) v súvislosti s nastavením a testovaním nového zoznamu úsekov sa predpokladajú na úrovni 1 milióna eur.
"Prijatím novej vyhlášky sa tak môže čistý výnos NDS z mýtneho systému zvýšiť v roku 2012 o 4 až 4,5 milióna eur a v ďalších rokoch až o 5 až 5,5 milióna eur," uvádza sa ďalej v materiáli.
Celkový počet spoplatnených kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy ostane aj po znížení počtu mýtnych úsekov rovnaký. Existujúce úseky sa len zlúčia do menšieho počtu.