BRATISLAVA - Výstavba ďalšieho úseku diaľnice D1 Fričovce - Svinia môže začať. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. a konzorcium v zložení Doprastav, a.s. a Strabag, s.r.o. na ministerstve dopravy v stredu podpísali zmluvu o vybudovaní vyše 11-kilometrovej diaľnice pri Prešove.
Stavebné firmy sa zaviazali naprojektovať a postaviť diaľnicu s pätnástimi mostmi za 1 200 dní, čiže tri a štvrť roka za 114,59 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Je to o 46 % a 98,6 mil. eur menej oproti pôvodnej predpokladanej cene prác vo výške 213,19 mil. eur. Diaľnica bude financovaná na 85 % z Kohézneho fondu Európskej únie a na 15 % zo štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava.
Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) na tlačovej besede po podpise zmluvy informoval, že zmluvná cena za stavbu diaľničného úseku je o 153 mil. eur nižšia v porovnaní so stavebnými nákladmi, za ktoré mala byť diaľnica pôvodne postavená v rámci prvého balíka PPP. Za ušetrené peniaze môže byť podľa neho postavený ďalší diaľničný úsek alebo financované iné výdavky štátu napríklad v sociálnej oblasti či pri výstavbe bytov.
"Pri tejto výstavbe podľa obidvoch firiem v súčte sa dá priamo zamestnať asi 800 pracovníkov. Ak to sčítame s úsekmi, ktoré sú vo výstavbe, alebo teraz začnú, spolu zamestnajú asi štyritisíc ľudí," povedal Figeľ.
Generálny riaditeľ NDS Ján Kotuľa uviedol, že stavba diaľnice Fričovce - Svinia by po odovzdaní staveniska zhotoviteľovi mala začať do dvoch až troch týždňov. Predpokladaný termín ukončenia prác na diaľnici je podľa neho v prvých mesiacoch roka 2015. Generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský tvrdí, že diaľnicu sa pokúsia oproti termínu postaviť značne skôr už v priebehu roka 2014, za zmluvnú cenu a v požadovanej kvalite.
"Dúfam, že aj financovanie bude k dispozícii, aby takýto harmonogram mohol byť realizovateľný," povedal šéf Doprastavu. Lídrom stavebného konzorcia je Doprastav s podielom okolo 60 %. "Cena v tejto súťaži za daných podmienok bola veľmi tvrdá. Taký je dnešný trend, stavebné firmy nemajú radosť z tejto situácie a musia sa trhu prispôsobiť, aby získali prácu," dodal Šamudovský. Firma podľa neho išla do súťaže s rizikom, že nemusí dosiahnuť zisk.
Poslanec Ľubomír Vážny (Smer-SD) hovorí, že nie je možné porovnávať cenu z bežného konvenčného obstarávania s cenou PPP. Koncesná zmluva podľa neho neobsahuje a nie je založená na bežnom výkaze výmer ako pri konvenčnom obstarávaní.
"Podstatný rozdiel je v tom, že kvalita stavebných prác v PPP je založená na tom, aby dielo vydržalo pri minimálnych nákladoch na údržbu štyri desaťročia. V cene stavebných prác v PPP sú aj renovačné práce, ktoré musí uskutočniť koncesionár po 30-ročnej prevádzke pri spätnom odovzdaní úseku štátu," reagoval Vážny.
Cenový rozdiel v stavebných prácach je podľa exministra dopravy podstatný napríklad v tom, že vozovka, ktorá sa má po 12 rokoch vymieňať, musí mať v roku 2041 po ukončení 30-ročnej koncesie pri odovzdávaní životnosť minimálne 10 rokov. Podobne oporný múr so životnosťou 20 až 30 rokov, musí mať po skončení koncesie životnosť najmenej 30 rokov.
"Tieto stavebné práce si musel koncesionár naceniť, pretože vykonanie prác ide na jeho vrub a prípadné nevykonanie prác musí zaplatiť z vlastného. To znamená, že v roku 2041 bude cesta štátu odovzdaná ako keby bola na novo postavená. Táto skutočnosť sa musí objaviť v cene stavebných prác," uviedol Vážny. Tvrdí, že stavebné práce v PPP sú omnoho lacnejšie ako súčasné dumpingové ceny, ktoré podľa neho zdevastovali celý stavebný trh.
Ako dodal, forma PPP by na konci koncesie garantovala záruku na 10 až 30 rokov pri jednotlivých častiach diela, pri terajšej zmluve zhotoviteľ nechce podpísať záruky na viac ako päť rokov. Pripomenul, že pri PPP by stavba úseku diaľnice Fričovce - Svinia trvala 26 mesiacov, pričom podľa podpísanej zmluvy je to 40 mesiacov. "Ročné straty hospodárstva z tohto úseku tým, že výstavba mešká, podľa analýz Výskumného ústavu dopravného sú 29,26 mil. eur ročne," dodal Vážny.
Minister Figeľ sa čuduje, že jeho predchodca sa k tejto veci stále ozýva. "To, čo po sebe zanechal podpísané, nie úmysly, ale rozhodnutia, bola naozaj grécka cesta na Slovensku. Tri balíky PPP projektov znamenali ročnú záťaž na úrovni 600 až 700 mil. eur iba na plánovaných zhruba 150 kilometroch," povedal Figeľ na tlačovej besede.
Takú sumu, ktorú by musel štát splatiť počas 30 rokov koncesionárom, keby sa realizovali všetky tri PPP projekty, je podľa neho ťažké investovať ročne do výstavby diaľnic. Minister sa spýtal, z čoho by chcel jeho predchodca stavať ďalšie diaľnice.
"A keď dnes máme takéto ceny, tak sa ho pýtam aj verejne, kam mali ísť peniaze za výstavbu a prevádzku? Prečo tak draho? PPP forma má svoju opodstatnenosť, ale ako doplnok, nie ako nosná," uviedol Figeľ. Zvolený model pri obstarávaní výstavby diaľnic je podľa neho európsky, transparentný, výhodný pre všetkých občanov, ale možno nie pre niektorých "bývalých kšeftárov."
Minister dopravy zdôraznil, že firma nesie zodpovednosť nielen za projektovanie, ale aj výstavbu diaľnice tak, že nemôžu byť dodatky k dohodnutej cene, s výnimkou nepredvídateľných okolností. "Ubezpečujem aj pána Vážneho aj všetkých, toto nie je hra. To sú závažné kontrakty, ktoré majú aj právnu stránku. Hlavne sa divím, že nie je rád, že slovenské alebo stredoeurópske firmy sú úspešné na Slovensku za seriózne ceny alebo to má byť pochybnosť o týchto firmách?" dodal Figeľ na Vážneho výhrady.
Trasa diaľnice Fričovce -Svinia nadväzuje na západe na prevádzkovaný úsek D1 Beharovce - Fričovce s tunelom Branisko a na východe naň nadväzuje prevádzkovaný úsek Svinia - Prešov, západ. Združenie Doprastavu a Strabagu uspelo vo verejnej súťaži s druhou najlacnejšou ponukou spomedzi desiatich uchádzačov.
Najnižšiu cenu za stavbu diaľnice navrhlo konzorcium HANT BA DS, a.s. Považská Bystrica - Cestné stavby Liptovský Mikuláš, spol. s r.o., a to takmer 100 mil. eur. NDS však konzorcium vylúčila pre nesplnenie podmienok účasti, keď im neuznala referencie ruskej partnerskej spoločnosti. Neúspešný uchádzač následne podal námietky na Úrad pre verejné obstarávanie, neskôr ich stiahol.