BRATISLAVA - Slovenská republika na základe údajov Európskej komisie odviedla do všeobecného rozpočtu EÚ od 1. mája 2004 do 31. decembra 2009 príspevky v celkovej výške 2,806 miliardy eur.
Za rovnaké obdobie sme čerpali prostriedky vo výške 5,211 miliardy eur, čo znamená, že čistá finančná pozícia SR k rozpočtu EÚ vyjadrená na hotovostnom princípe v tomto období dosiahla + 2,405 miliardy eur.
Tieto údaje vyplývajú zo Správy o siedmom roku členstva SR v EÚ, ktorú na úvod piateho rokovacieho dňa 22. schôdze NR SR predstavil poslancom minister zahraničných vecí SR Mikuláš Dzurinda (SDKÚ-DS).
Európska komisia zverejňuje konečné konsolidované údaje o čerpaní finančných prostriedkov rozpočtu EÚ s oneskorením a zatiaľ nie sú k dispozícii údaje za rok 2010. Predbežne je však možné očakávať, že čistá finančná pozícia SR voči rozpočtu EÚ bude za obdobie od 1. mája 2004 do 31. decembra 2010 v intervale od + 3,250 do + 3,650 miliardy eur.
Podľa Dzurindu členstvo SR v EÚ potvrdzuje, že miera úspechu presadenia národných záujmov závisí od miery pochopenia, že ide o formovanie vnútorného prostredia v európskom kontexte.
"Po parlamentných voľbách v júni 2010 sa sformovala nová vládna koalícia, ktorá deklarovala záujem viesť naďalej aktívnu európsku politiku odrážajúcu fakt, že SR nielen patrí do EÚ, ale ju aj spoluvytvára," uvádza sa v správe. Ďalším determinantom siedmeho roku členstva bolo ročné predsedníctvo SR vo Vyšehradskej skupine (V4), ktoré sa začalo v júli 2010 a "vytvorilo účinnú platformu na presadzovanie slovenských záujmov v EÚ aj v spolupráci s najbližšími partnermi, vrátane formátu V4+".
Poslanci dnes budú pokračovať v rozprave k vládnemu návrhu zákona o úprave príjmu zo závislej činnosti, ktorý zavádza superhrubú mzdu.
Na stôl sa dostane aj návrh novely zákona o cestnej premávke, ktorú vetoval prezident SR Ivan Gašparovič. Hlava štátu vrátila zákon parlamentu, pretože nesúhlasí s opätovnou možnosťou vyraďovať staré vozidlá z evidencie len na základe čestného vyhlásenia, keďže tu vidí riziko.
Podľa Gašparoviča je možné, že sa takto vyradené vozidlá z evidencie budú aj naďalej používať bez príslušných technických kontrol, prípadne sa demontujú na neautorizovaných šrotoviskách. Upozornil tiež na hrozbu uprednostnenia iných hľadísk pred ekologickým riešením autorizovaného spracovania starých vozidiel.