BRATISLAVA - Tržby v obchodoch ďalej padajú, Slováci sa boja novej krízy. Myslí si to analytik Home Credit Slovakia Michal Kozub v súvislosti s dnes zverejnenými štatistickými údajmi.
Ani júlové maloobchodné dáta nezvrátili dlhodobo zlý trend - tržby sa opäť prepadli (- 4,3 %). Negatívne na tejto správe ale je, že ide o najväčší prepad v tomto roku. Aj keď sa ekonomike darí dobre (HDP rástol v druhom štvrťroku o 3,3 %), ľudia jej stále neveria a radšej nakupujú tovar dlhodobej spotreby ako rýchloobrátkový. To sa pozitívne prejavuje skôr na predaji automobilov (+ 7,5 %) ako na tržbách za spotrebný tovar.
Na poklese v júli sa najviac podpísali predaje pohonných látok (- 14,3 %), ktorých cena je stále vyššia ako vlani a zákazníkov tak núti obmedzovať vlastnú dopravu. Rad vodičov sa snaží jazdiť úspornejšie, rozšírilo sa aj zdieľanie auta, keď na dopravu do práce využívajú ľudia jedno spoločné auto a náklady si medzi sebou rozdelia.
Na tržbách obchodníkov sa neprejavili ani letné výpredaje, ktoré obchodníci s nástupom mesiaca pripravili. Aj keď ľudia s obľubou nakupujú v zľavách, tento rok príliš nepocítili rozdiel medzi tým, kedy skončili predchádzajúce zľavy a začali nové, letné. Preto ich do obchodov predajcovia neprilákali a tržby ostatného tovaru v špecializovaných predajniach sa opäť prepadli, tentoraz o 3,6 %.
Dlhodobo sa darí predaju elektroniky, ktorý rastie výrazným tempom (+ 4,7 %), pričom tento rok jeho rast neklesol pod 3,5 %. Oblasť sa rozvíja hlavne vďaka novým moderným technológiám. Po tom, čo domácnosti vymenili svoje staré televízory za nové LCD alebo plazmy a stolné počítače nahradili notebooky, prišla ďalšia vlna.
Tú charakterizujú tablety a chytré telefóny – smartfóny, ktorých predaje extrémne rastú. Odhadujem, že na budúci mesiac (august) zaznamenajú obchodníci ešte väčší dopyt, keďže rodičia už chystajú výbavu pre deti s nástupom školského roka. Komentár poskytol Michal Kozub, analytik Home Credit Slovakia, a. s.