TORRES NOVAS - Päť rokov po uvedení čierneho toaletného papiera na trh sa podnik Renova stal školským príkladom a vzorom indikujúcim úspechy portugalského exportu. Ten má byť kľúčom k oživeniu ekonomiky v hlbokej kríze.
Skupiny študentov z celej krajiny v žltých bezpečnostných vestách prechádzajú medzi výrobnými pásmi rodinného podniku sídliaceho od roku 1939 v Torres Novas, asi sto kilometrov severne od Lisabonu.
Vlani sa toaletný papier Black Label stal dokonca predmetom pri výučbe na prestížnej medzinárodnej škole manažérstva INSEAD vo Fontainebleau vo Francúzsku.
"Vniesli sme trochu radosti a farby do chmúrneho a málo kreatívneho sektora," vysvetľuje prezident firmy Paulo Pereira da Silva, ktorý po úspechu čierneho toaletného papiera prišiel o tri roky neskôr s kolekciou v živých farbách."Zrazu všetci vyslovovali nejaký názor k predmetu, ktorý bol až doposiaľ tabu: toaletný papier," smeje sa päťdesiatročný muž, vyštudovaný fyzik.
Vďaka tomuto úspechu Renova, zamestnávajúca niečo cez 600 osôb, zdvojnásobila svoj obrat. Predaj dosiahol výšku 135 miliónov eur, z ktorých sa takmer polovica realizuje v zahraničí.
"Renova, ktorá investovala do nápadov, produkcie a technológie, je vzorom pre naše podniky," usudzuje prezident portugalskej agentúry pre zahraničný obchod (AICEP) Basilio Horta. Ťažko zadlžené Portugalsko, ktoré sa stalo treťou krajinou eurozóny, ktorej bola poskytnutá medzinárodná pomoc, sa zaviazalo k štrukturálnym reformám, aby zlepšilo konkurencieschopnosť svojich firiem na zahraničných trhoch.
Dnes export predstavuje niečo cez 30 percent hrubého domáceho produktu, ale podľa Hortu by mal budúci rok tvoriť 40 percent. "Je to nevyhnutnosť vzhľadom k tesnosti nášho vnútorného trhu (desať miliónov obyvateľov), ktorý nestačí zabezpečiť rast ekonomiky," vysvetľuje.