BRATISLAVA - Na modernizáciu železničnej infraštruktúry išlo vlani 204,42 mil. eur, z toho finančné prostriedky Európskej únie tvorili 158,94 mil. eur. Vyplýva to zo správy o plnení programu modernizácie a rozvoja železničnej infraštruktúry na roky 2007 až 2010, ktorú na stredajšie zasadnutie vlády predložil minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ.
Kabinet vzal materiál na vedomie. Spolufinancovanie uvedených projektov z domácich zdrojov predstavovalo 28,24 mil. eur a kapitálové transfery zo štátneho rozpočtu na ostatné investičné akcie dosiahli 14,15 mil. eur. Vlastné zdroje Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) pritom predstavovali 2,53 mil. eur a prevzaté úvery spoločnosti 559,72 tis. eur.
"Prioritou bola modernizácia koridorových tratí, železničných staníc, zastávok vrátane zabezpečenia prístupu osôb s obmedzenou mobilitou a orientáciou k službám železničnej dopravy a príprava projektovej dokumentácie. Najvyššou prioritou SR je modernizovať trate zaradené do paneurópskych koridorov č. IV , V a VI, ktoré tvoria základ transeurópskej dopravnej siete TEN-T na území SR," uvádza sa v spomínanom materiáli. Ďalšie zaostávanie SR v modernizácii železničnej infraštruktúry za susednými štátmi by mohlo podľa rezortu dopravy spôsobiť odklonenie prepravovaných prúdov zo SR na siete susedných štátov, a tým zhoršenie ekonomického postavenia ŽSR a aj železničných spoločností pôsobiacich na dopravnom trhu.
Program modernizácie a rozvoja železničnej infraštruktúry na roky 2007 až 2010 sa v základných ukazovateľoch priebežne plní, tvrdí ministerstvo dopravy. "Oproti pôvodnému časovému plánu boli posunuté len tie projekty, pre ktoré sa nepodarilo zabezpečiť primerané financovanie, prípadne neukončilo sa verejné obstarávanie. Za súčasných podmienok na finančnom trhu a reálnych možností zabezpečiť financovanie projektov zo štátneho rozpočtu bolo ako optimálne riešenie zvolené pozastavenie niektorých menej dôležitých aktivít a nezvyšovanie schodku verejných financií," dodal rezort dopravy. Do budúcna je však podľa neho nevyhnutné určiť zdroje štátu potrebné na financovanie neoprávnených výdavkov k projektom financovaným z fondov Európskej únie. V prípade, že nebude zabezpečený potrebný objem verejných zdrojov tak, ak to bolo v rokoch 2005 a 2010, nebude možné zabezpečiť prípravu stavieb, následne ich realizáciu a čerpanie európskych prostriedkov.