ZVOLEN - Tranzitná kamiónová doprava na cestách II. a III. triedy má byť v krátkom čase zakázaná a cesty prvej triedy budú spoplatnené všetky.
Uviedol to na piatkovom pracovnom stretnutí zamestnancov, vedenia železničných spoločností a predstaviteľov ministerstva dopravy Ján Figeľ. Má to byť jedno z pripravovaných opatrení na presun nákladnej dopravy z preťažených ciest na železnicu.
Slovenské železničné spoločnosti sú podľa neho v liberálnom prostredí pod tvrdou konkurenciou, ale môžu aj expandovať. "Máme na viac, na väčšie kontrakty, na väčšie množstvo prepravovaného tovaru. Mnohé trasy nás obchádzajú, a to dokonca aj trasy z Maďarska do Poľska," povedal Figeľ.
Podľa generálneho riaditeľa sekcie železničnej dopravy rezortu Jiřího Kubáčka je železničný sektor v katastrofálnom stave z troch dôvodov. Podľa neho štát ponechával koordináciu železničnej a cestnej dopravy na samovývoj, pretože štát neplatil v plnom rozsahu za objednané výkony a pretože železničné spoločnosti neefektívne hospodárili. Na nápravu tohto stavu treba podľa Kubáčka urýchlene zastaviť ďalšie zadlžovanie železníc, pripraviť Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia na vstup strategického investora a v Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Slovensko dosiahnuť vyrovnané hospodárenie.
Ako nevyhnutné opatrenia na zastavenie zadlžovania uviedol revíziu outsourcingov aj opatrenia na zvýšenie tržieb. Štát začína železničným spoločnostiam postupne uhrádzať v minulosti neuhradené platby a objednávať si už bude len také výkony, ktoré je schopný zaplatiť. S tým však podľa Kubáčka súvisí redukcia osobnej dopravy a po zvážení aj možná redukcia siete koľajníc.
O piatkové stretnutie bol medzi zamestnancami železníc mimoriadne veľký záujem. Ich otázky ministrovi a vedeniu firiem sa týkali najmä plánovaného prepúšťania. Minister Figeľ k tomu uviedol, že železničné spoločnosti nemôžu byť sociálnymi podnikmi a musia obstáť v tvrdej konkurencii na spoločnom trhu EÚ.