Pondelok23. december 2024, meniny má Nadežda, Naďa, zajtra Adam, Eva

Začal tender na stavbu D1 Fričovce - Svinia za 213 miliónov

Ilustračné foto
Ilustračné foto

BRATISLAVA - Národná diaľničná spoločnosti, a.s. vyhlásila tender na výstavbu 11,2-kilometrového úseku diaľnice D1 Fričovce - Svinia pri Prešove, informoval v piatok na tlačovej besede generálny riaditeľ NDS Alan Sitár.

Predpokladaná cena prác, ktoré by mali podľa neho trvať vyše tri roky, od septembra tohto roka do konca roka 2014, dosahuje 213,19 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Stavba diaľnice má byť financovaná z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie a zo štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava. Podiel európskych peňazí bude predstavovať 85 % a zvyšných 15 % prostriedkov zabezpečia domáce zdroje.

"Postúpili sme výrazne k tomu, aby sme scelili úsek medzi Ivachnovou a Prešovom. Bude to po jeho dokončení druhý najdlhší úsek diaľničnej siete v dĺžke 141,3 kilometra," povedal ďalej Sitár. Od konca novembra minulého roka pokračujú dva tendre na výstavbu rozdeleného úseku D1 pri Levoči Jánovce - Jablonov a zároveň trvajú práce na stavbe druhého profilu D1 Jablonov - Studenec.

Záujemcovia o účasť v tendri na stavbu diaľnice Fričovce - Svinia môžu požiadať o súťažné podklady do 21. apríla. Lehota na predkladanie a otváranie ponúk je 27. júna. NDS predpokladá, že zmluva s vybraným dodávateľom by mohla byť podpísaná v septembri. Na diaľničnom úseku bude podľa riaditeľa NDS postavených 16 mostov, z toho 15 priamo na diaľnici a jeden nad ňou. "Z hľadiska komplikácií je tento úsek štandardný, ak opomenieme skutočnosť, že v jednej časti tohto úseku riešime zosuvy, ktoré nastali z dôvodov veľmi výrazných zrážok v roku 2010, kedy začalo posúvanie svahu," informoval Sitár.

Úsek D1 Fričovce - Svinia bol pôvodne jedným z piatich plánovaných úsekov diaľnice medzi Martinom a Prešovom, ktoré mali byť postavené a prevádzkované formou verejno-súkromného partnerstva (PPP) v rámci zastaveného prvého balíka. Na plánovanú diaľnicu zo západu nadväzuje 14-kilometrový úsek Beharovce - Fričovce, vrátane 5 kilometrov dlhého tunela Branisko, a z východu zas 8-kilometrový úsek Svinia - Prešov, západ.

Tender na výstavbu diaľnice Fričovce - Svinia sa podľa Sitára uskutoční podľa Žltej knihy Medzinárodnej federácie konzultačných inžinierov (FIDIC), čo znamená, že budúci zhotoviteľ diaľnicu nielen postaví, ale aj naprojektuje. Riaditeľ NDS zdôvodnil použitie Žltej knihy pre časovo limitované možnosti čerpania eurofondov, skoršie začatie výstavby diaľnice a tiež preto, že k dispozícii nie je realizačná dokumentácia stavby. Sitár ďalej povedal, že NDS bude pri výstavbe diaľnic v tomto prípade prvý raz postupovať na základe Žltej knihy FIDIC. Pri výstavbe úseku D1 Jablonov - Studenec pri Spišskom Podhradí boli totiž použité iba jej základné princípy. Pri postupe podľa Žltej knihy zhotoviteľ stavby preberie riziká a popri projekte realizácie stavby zabezpečí aj vypracovanie dokumentácie na stavebné povolenie. Platby budú zabezpečené podľa postupu prác a nie na základe výkazu výmer, ako je to pri využití Červenej knihy. Výhodou Žltej knihy je aj možná flexibilita technického riešenia stavby.

"Pri formulovaní princípov sme veľmi intenzívne komunikovali aj s dotknutými subjektami, ktorých sa tieto otázky týkajú. Spolupracovali sme so Slovenskou asociáciou konzultačných inžinierov, ktorí nám pomohli sa uistiť, že podmienky nastavujeme takým spôsobom, aby boli akceptovateľné a zrealizovateľné pre domácich aj zahraničných zhotoviteľov. Aby sme mali ešte väčšiu istotu, požiadali sme o konzultácie Zväz stavebných podnikateľov Slovenska," dodal Sitár. Podľa neho hlavné časti z týchto stretnutí sa premietli aj do podmienok súťaže.

Poslanec parlamentu Ľubomír Vážny (Smer-SD) označil za prvoaprílový žart, že za viac ako osem mesiacov pôsobenia ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) začala iba jedna a korektne ukončená nebola žiadna súťaž. "A hlavne nebola schválená ani jedna žiadosť o nenávratný finančný príspevok na čerpanie fondov EÚ," uviedol Vážny. Podľa neho je zavádzajúce tvrdenie, že súťaž na stavbu D1 Fričovce - Svinia bude podľa nového režimu s využitím Žltej knihy FIDIC. Podľa exministra dopravy tento spôsob obstarávania bol využitý prvý raz už na jar 2009 na stavbe D1 Jablonov - Studenec.

Žltá kniha, tvrdí Vážny, má aj negatíva. "A hlavne nie je univerzálny liek na rozhýbanie zastavených diaľnic, pretože čas na obstaranie dokumentácie pre stavebné povolenie a prípravu inej dokumentácie je spravidla rovnaký, či ho zabezpečuje NDS alebo zhotoviteľ stavby a až potom sa môže začať stavať," dodal bývalý minister dopravy. Podľa neho je negatívne napríklad to, že zhotoviteľ si sám realizuje vykonávací projekt a podľa neho aj stavia. "Môže sa stať, že v snahe preňho efektívnej výstavby podcení niektoré súvislosti stavby, ktoré musí síce na vlastné náklady odstrániť, ale štát užíva cestu neskôr," tvrdí Vážny.
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu