Sobota28. december 2024, meniny má Ivana, Ivona, zajtra Milada, Nátan

MF chce predať naraz celé Cargo, Figeľ nesúhlasí

Ilustračné foto
Ilustračné foto

BRATISLAVA - Ministerstvo financií žiada sprivatizovať naraz celý 100-percentný podiel štátu vo vysoko zadlženej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. a aby sa tento proces začal okamžite.

"Najväčšia hodnota Carga je totiž jeho trhový podiel, ktorý Cargo neustále stráca," vyjadril sa rezort financií v pripomienkovaní k programu revitalizácie železničných spoločností. Minister dopravy Ján Figeľ s tým nesúhlasí a chce dať na predaj najprv 66 % akcií Carga s tým, aby bol strategický partner známy do júna 2012. "V súčasnosti je hodnota Carga nízka. Výnos z predaja 100 % akcií Carga by bol malý, preto sa predaj 100 % akcií plánuje až po ozdravení Carga," uviedlo ministerstvo dopravy.

Okrem tohto rozporu vznikli v pripomienkovaní návrhu revitalizácie železníc, ktoré trvalo od 3. do 9. marca, aj ďalšie tri rozpory predkladateľa so Žilinským samosprávnym krajom. Vláda by mohla o ozdravení troch štátnych železničných spoločností rokovať najskôr budúci týždeň.
  

Žilinský kraj mal v pripomienkovaní výhrady k tomu, že realizácia navrhovaných opatrení v revitalizačnom programe bude mať pozitívny dopad na životné prostredie. "Negatívny dopad na životné prostredie z dôvodu predpokladu zvýšenia individuálnej automobilovej dopravy možno predpokladať minimálne z navrhovanej redukcie vlakových spojov. Je veľký predpoklad, že cestujúci prejdú zo železničnej dopravy na individuálnu," uviedol žilinský kraj. Rezort dopravy však trvá na tom, že realizáciou opatrení sa dosiahne pozitívny dopad na životné prostredie, nakoľko železničná doprava je najekologickejším spôsobom dopravy.
  

Ďalšia neakceptovaná výhrada kraja sa týkala otázky koordinácie verejnej autobusovej a železničnej dopravy. Kraj považuje za neodôvodnené tvrdenia, že v dôsledku nekoordinovania aktivít štátu a krajov existujú súbehy dotovaných autobusových a vlakových liniek, pričom ich vzájomná previazanosť je nízka. "Zatiaľ problematika súbežnosti a vyťaženosti verejnej dopravy v podobe projektu Zmapovanie existujúcich prepravných prúdov a ich optimalizovaná alokácia k relevantným prostriedkom nie je vyriešená," nesúhlasil kraj s tým, že tento projekt je spracovávaný. "Aj bez štúdií sú známe prípady viditeľných súbehov železničnej a cestnej hromadnej dopravy," oponuje rezort dopravy.
  

Žilinský kraj považuje za nemožné a nezmyselné, aby boli na zrušených železničných tratiach vybudované cyklotrasy alebo boli celkom rekultivované. Predpokladané náklady na stavbu cyklotrás vo výške 35 tis. eur na kilometer sú podľa kraja nereálne a nie je jasné, či sú v tom započítané i náklady na vysporiadanie pozemkov. Iba rekonštrukcia regionálnych ciest v kraji totiž stojí priemerne 148 tis. eur na kilometer. "Cyklotrasy sú v súčasnosti v prevažnej miere súčasťou ciest II. a III. triedy, ktoré sú vo vlastníctve samosprávnych krajov a súčasťou miestnych komunikácií, ktoré sú vo vlastníctve obcí. Tieto subjekty i v rámci svojich možností a kompetencií cyklotrasy budujú," tvrdí ďalej Žilinský samosprávny kraj.
  

Je preto otázne, akým spôsobom by obce alebo kraje vybudovali cyklotrasy na majetku, ktorý je vo vlastníctve štátu, a ide o dráhu, nie o cestu. S takýmto riešením v súčasnosti platná legislatíva ani neuvažuje, dodáva kraj. Okrem toho nie je podľa neho jasné, či by takéto investície neznamenali porušenie finančnej disciplíny. "Navyše 80 % pozemkov pod cestnou i železničnou infraštruktúrou nie je vysporiadaných, čo by výstavbu značne skomplikovalo a predstavovalo by to ďalšie náklady na ich vysporiadanie," uzavrel Žilinský kraj. Ministerstvo dopravy odpovedalo, že v programe revitalizácie nie je uvedené, že prestavbu trate na cyklotrasu má zabezpečiť samosprávny kraj.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu