Ilustračné foto (Zdroj: SITA)
BRATISLAVA - Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. plánuje k 1. aprílu uvoľniť do 400 z 1 500 administratívnych pracovníkov.
V piatok to potvrdil hovorca Carga Martin Halanda. Štátny nákladný prepravca, zápasiaci s dlhmi takmer 600 mil. eur, zamestnával začiatkom tohto mesiaca 9 285 pracovníkov. "Výsledky štvrtkového rokovania o ozdravení železničného sektora na ministerstve dopravy sú podľa názoru vedenia ZSSK Cargo posunom vpred v revitalizačnom procese. Vítame najmä otvorenie možnosti redukcie pracovných miest v oblasti administratívy," uviedol ďalej Halanda.
Do konca júna by mohlo Cargo v rámci úsporných opatrení opustiť maximálne 700 pracovníkov a ďalších 200 ľudí má odísť v októbri a novembri. Informoval o tom Odborový zväz zamestnancov železníc (OZZŽ) na základe informácií generálneho riaditeľa Carga Pavla Ďuriníka na štvrtkovom rokovaní s odborármi. Spomínaná odborová organizácia zastupuje najmä technicko-hospodárskych zamestnancov vo všetkých troch železničných spoločnostiach. Na zoštíhlení manažmentu firmy a optimalizácii zamestnancov chce Cargo ušetriť zhruba 25 mil. eur. "Zatiaľ môžem oficiálne potvrdiť iba plán uvoľniť do 400 zamestnancov k 1. aprílu. Všetko ostatné je ešte predmetom analýz. Koľko sa zoštíhlením podarí ušetriť, bude jasné, až keď budeme poznať presné počty," reagoval Halanda. Najskôr podľa neho musí vláda schváliť program revitalizácie železníc a potom môže spoločnosť upraviť svoj podnikateľský plán.
"S ohľadom na optimalizáciu dohodli sa všetci prítomní na maximálnych číslach, ktoré nebudú prekročené a o ktorých sa bude rokovať. Optimalizáciu vedenie predloží podľa pracovných miest a menného zoznamu všetkým odborovým centrálam," informoval ďalej OZZŽ. Na úprave splátok investícií do nákladných vozňov plánuje Cargo usporiť 53 mil. eur. Optimalizácia počtu dráhových vozidiel a ich racionalizácia majú firme ušetriť ďalších 10,6 mil. eur, využívanie hlavne vlastných opravovní a elektronické aukcie po 5 mil. eur. Tieto opatrenia sú súčasťou podnikateľského plánu Carga. Počet udržiavaných hnacích dráhových vozidiel by mal podľa spoločnosti dosiahnuť 580 a počet vlastných nákladných vozňov 9 177 a prenajatých 2 848.
"Zamestnávatelia a ministerstvo predložili určité námety. Odborové centrály s týmito námetmi vyslovili súhlas s tým, že sa uskutoční najneskôr do troch týždňov rokovanie a bude sa už konkrétne rokovať o tom, aké kroky jednotlivé spoločnosti urobia. Obidve strany vlastne vedia, akým spôsobom by to malo prebehnúť," povedal po štvrtkových rokovaniach predseda OZZŽ Zdeněk Friedrich. Súčasná situácia si podľa neho vyžaduje chladnú hlavu a odborári by sa mali pričiniť, aby boli prehodnotené materiály, ktoré dostanú na ďalšie prerokovanie.
Ozdravný proces v Cargu podľa spoločnosti už začal. Firma tak reagovala na jeden zo záverov rokovaní o revitalizácii železníc, že rezort dopravy plánuje uzavrieť rokovania s odborármi do konca marca, aby sa ozdravný proces na železniciach mohol začať v apríli. "Redukcia počtu pracovných miest, o ktorej sa rokuje, je iba jednou zo súčastí ozdravenia. Veríme, že sa dohodu podarí uzavrieť čo najskôr," dodal v piatok Halanda. Rozhodnutie o znížení súčasného počtu 5 členov predstavenstva a prípadne 6 členov dozornej rady spoločnosti je podľa nej v plnej kompetencii ministerstva dopravy, ktoré zastupuje štát pri výkone práv akcionára.
O sociálnom programe Cargo už rokovalo na úrovni troch železničných spoločností, s ministerstvom dopravy i so zástupcami zamestnancov. "Program je teda viac-menej hotový a treba upraviť a dotiahnuť už iba formálne záležitosti," doplnil Halanda. Rezort dopravy má sociálny program železničných spoločností poslať odborovým centrálam do konca tohto týždňa s tým, aby sa začal realizovať po vzájomnom dialógu do konca februára.
"Sociálny program ZSSK Cargo je zameraný pre dve kategórie zamestnancov. V prvom rade motivuje tých, ktorí by z vlastnej iniciatívy chceli skončiť pracovný pomer a zamestnávateľ ich žiadosti vyhovie. Tu je však podmienkou, že po skončení pracovného pomeru dohodou dôjde aj k zrušeniu príslušného pracovného miesta," informoval Halanda. V tomto prípade získa zamestnanec sociálne kompenzácie podľa počtu odpracovaných rokov.
Druhú kategóriu zamestnancov tvoria tí, ktorí sa stanú na základe organizačnej zmeny nadbytoční. "V tomto prípade sa poskytujú sociálne kompenzácie nad rámec odstupného podľa kolektívnej zmluvy vtedy, ak zamestnanec skončí pracovný pomer dohodou pred začiatkom plynutia výpovednej doby," dodal Halanda. Výška týchto sociálnych kompenzácií podľa neho zodpovedá násobku priemernej mzdy zamestnanca a počtu mesiacov za nezotrvanie v pracovnom pomere u zamestnávateľa počas plynutia výpovednej doby na dva alebo tri mesiace.
Do konca júna by mohlo Cargo v rámci úsporných opatrení opustiť maximálne 700 pracovníkov a ďalších 200 ľudí má odísť v októbri a novembri. Informoval o tom Odborový zväz zamestnancov železníc (OZZŽ) na základe informácií generálneho riaditeľa Carga Pavla Ďuriníka na štvrtkovom rokovaní s odborármi. Spomínaná odborová organizácia zastupuje najmä technicko-hospodárskych zamestnancov vo všetkých troch železničných spoločnostiach. Na zoštíhlení manažmentu firmy a optimalizácii zamestnancov chce Cargo ušetriť zhruba 25 mil. eur. "Zatiaľ môžem oficiálne potvrdiť iba plán uvoľniť do 400 zamestnancov k 1. aprílu. Všetko ostatné je ešte predmetom analýz. Koľko sa zoštíhlením podarí ušetriť, bude jasné, až keď budeme poznať presné počty," reagoval Halanda. Najskôr podľa neho musí vláda schváliť program revitalizácie železníc a potom môže spoločnosť upraviť svoj podnikateľský plán.
"S ohľadom na optimalizáciu dohodli sa všetci prítomní na maximálnych číslach, ktoré nebudú prekročené a o ktorých sa bude rokovať. Optimalizáciu vedenie predloží podľa pracovných miest a menného zoznamu všetkým odborovým centrálam," informoval ďalej OZZŽ. Na úprave splátok investícií do nákladných vozňov plánuje Cargo usporiť 53 mil. eur. Optimalizácia počtu dráhových vozidiel a ich racionalizácia majú firme ušetriť ďalších 10,6 mil. eur, využívanie hlavne vlastných opravovní a elektronické aukcie po 5 mil. eur. Tieto opatrenia sú súčasťou podnikateľského plánu Carga. Počet udržiavaných hnacích dráhových vozidiel by mal podľa spoločnosti dosiahnuť 580 a počet vlastných nákladných vozňov 9 177 a prenajatých 2 848.
"Zamestnávatelia a ministerstvo predložili určité námety. Odborové centrály s týmito námetmi vyslovili súhlas s tým, že sa uskutoční najneskôr do troch týždňov rokovanie a bude sa už konkrétne rokovať o tom, aké kroky jednotlivé spoločnosti urobia. Obidve strany vlastne vedia, akým spôsobom by to malo prebehnúť," povedal po štvrtkových rokovaniach predseda OZZŽ Zdeněk Friedrich. Súčasná situácia si podľa neho vyžaduje chladnú hlavu a odborári by sa mali pričiniť, aby boli prehodnotené materiály, ktoré dostanú na ďalšie prerokovanie.
Ozdravný proces v Cargu podľa spoločnosti už začal. Firma tak reagovala na jeden zo záverov rokovaní o revitalizácii železníc, že rezort dopravy plánuje uzavrieť rokovania s odborármi do konca marca, aby sa ozdravný proces na železniciach mohol začať v apríli. "Redukcia počtu pracovných miest, o ktorej sa rokuje, je iba jednou zo súčastí ozdravenia. Veríme, že sa dohodu podarí uzavrieť čo najskôr," dodal v piatok Halanda. Rozhodnutie o znížení súčasného počtu 5 členov predstavenstva a prípadne 6 členov dozornej rady spoločnosti je podľa nej v plnej kompetencii ministerstva dopravy, ktoré zastupuje štát pri výkone práv akcionára.
O sociálnom programe Cargo už rokovalo na úrovni troch železničných spoločností, s ministerstvom dopravy i so zástupcami zamestnancov. "Program je teda viac-menej hotový a treba upraviť a dotiahnuť už iba formálne záležitosti," doplnil Halanda. Rezort dopravy má sociálny program železničných spoločností poslať odborovým centrálam do konca tohto týždňa s tým, aby sa začal realizovať po vzájomnom dialógu do konca februára.
"Sociálny program ZSSK Cargo je zameraný pre dve kategórie zamestnancov. V prvom rade motivuje tých, ktorí by z vlastnej iniciatívy chceli skončiť pracovný pomer a zamestnávateľ ich žiadosti vyhovie. Tu je však podmienkou, že po skončení pracovného pomeru dohodou dôjde aj k zrušeniu príslušného pracovného miesta," informoval Halanda. V tomto prípade získa zamestnanec sociálne kompenzácie podľa počtu odpracovaných rokov.
Druhú kategóriu zamestnancov tvoria tí, ktorí sa stanú na základe organizačnej zmeny nadbytoční. "V tomto prípade sa poskytujú sociálne kompenzácie nad rámec odstupného podľa kolektívnej zmluvy vtedy, ak zamestnanec skončí pracovný pomer dohodou pred začiatkom plynutia výpovednej doby," dodal Halanda. Výška týchto sociálnych kompenzácií podľa neho zodpovedá násobku priemernej mzdy zamestnanca a počtu mesiacov za nezotrvanie v pracovnom pomere u zamestnávateľa počas plynutia výpovednej doby na dva alebo tri mesiace.