BRATISLAVA - Diaľničný úsek D1 Sverepec - Vrtižer, ktorý prechádza mestom Považská Bystrica, by sa mal začať stavať v štvrtom kvartáli tohto roka. Ako pre agentúru SITA uviedol hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS) Marcel Jánošík, NDS predpokladá vyhlásenie tendra na dodávateľa stavebných prác na úseku dlhom 9 595 metrov v treťom štvrťroku 2006.
Výstavba by mala trvať 36 mesiacov, ukončenie prác sa teda očakáva v poslednom kvartáli roka 2009. "Náklady výstavby vyčíslila štátna cenová expertíza na 11,324 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty v cenovej úrovni roka 2005," konštatoval Jánošík. Podľa riaditeľa oddelenia cestnej infraštruktúry na ministerstve dopravy Mariána Miškoviča sú predpokladané náklady stavby vo výške zhruba 8 mld. Sk.
Predmetný úsek je súčasťou diaľničného ťahu medzi Bratislavou a Žilinou, ktorú sa Slovensko zaviazalo v investičnej zmluve s automobilkou Kia dokončiť do konca roka 2006. Tento záväzok však SR nesplní práve pre úsek Sverepec - Vrtižer, kde sa najväčšie problémy spájajú s územným rozhodnutím vedenia diaľnice cez Považskú Bystricu, pričom mesto nesúhlasilo s preložkou cesty I/61. "Územné rozhodnutie na stavbu vydalo mesto Považská Bystrica v januári 2005, avšak bez preložky cesty I/61, ktorá sa opäť posudzuje v procese EIA, pričom záverečné stanovisko očakávame v júni 2006," zdôraznil Jánošík.
Ako pre SITA konštatovala hovorkyňa mesta Považská Bystrica Marianna Nemcová, do 16. februára 2006 mohli inštitúcie, združenia a občania zasielať pripomienky k preložke cesty I/61. Výbory mestských častí nesúhlasia podľa nej s vedením estakády ponad súvislú husto obývanú zástavbu. "Vedenie trasy preložky zaťaží počas výstavby i po jej realizácii celé toto územie exhalátmi, prachom, hlukom a vibráciami," podčiarkla Nemcová. Dodala, že mesto už pred vyše rokom vydalo územné rozhodnutie na vedenie diaľnice cez mesto, stavebné povolenie však vydáva minister dopravy. "Pokiaľ ho nevydá, stavba sa nemôže začať. Preto v súčasnosti ani mesto presný termín začatia výstavby diaľničnej estakády územím mesta nepozná," doplnila Nemcová. Ako však pre SITA upresnil Miškovič, stavebné povolenie pre diaľnicu nevydáva minister dopravy, ale ministerstvo dopravy. "Stavebné konanie v zmysle stavebného zákona môže vyhlásiť na základe úplnej žiadosti investora, ktorým je NDS a po splnení všetkých procedurálnych náležitostí môže následne vydať stavebné povolenie," vysvetlil Miškovič.
Úsek Sverepec - Vrtižer sa napojí na v decembri 2005 odovzdaný úsek Ladce - Sverepec a bude pokračovať rozostavaným úsekom Vrtižer - Hričovské Podhradie. Na úseku bude 10 mostov, z ktorých dva - Mestská estakáda a Hričovský kanál - budú mať celkovú dĺžku 3 080 metrov a mestský most bude vo výške 40 metrov nad zemou. V meste Považská Bystrica dôjde k 21 asanáciám objektov vo vlastníctve fyzických a právnických osôb. "Objednali sa znalecké posudky na určenie všeobecnej hodnoty stavieb a príslušných pozemkov u znalcov, aby sme mohli s každým dotknutým vlastníkom predmetných nehnuteľností rokovať osobitne a dohodnúť sa na finančnej, prípadne inej náhrade. Zároveň zabezpečujeme náhradné byty pre rodiny v spolupráci s Mestským úradom v Považskej Bystrici," uzavrel Jánošík.
Predmetný úsek je súčasťou diaľničného ťahu medzi Bratislavou a Žilinou, ktorú sa Slovensko zaviazalo v investičnej zmluve s automobilkou Kia dokončiť do konca roka 2006. Tento záväzok však SR nesplní práve pre úsek Sverepec - Vrtižer, kde sa najväčšie problémy spájajú s územným rozhodnutím vedenia diaľnice cez Považskú Bystricu, pričom mesto nesúhlasilo s preložkou cesty I/61. "Územné rozhodnutie na stavbu vydalo mesto Považská Bystrica v januári 2005, avšak bez preložky cesty I/61, ktorá sa opäť posudzuje v procese EIA, pričom záverečné stanovisko očakávame v júni 2006," zdôraznil Jánošík.
Ako pre SITA konštatovala hovorkyňa mesta Považská Bystrica Marianna Nemcová, do 16. februára 2006 mohli inštitúcie, združenia a občania zasielať pripomienky k preložke cesty I/61. Výbory mestských častí nesúhlasia podľa nej s vedením estakády ponad súvislú husto obývanú zástavbu. "Vedenie trasy preložky zaťaží počas výstavby i po jej realizácii celé toto územie exhalátmi, prachom, hlukom a vibráciami," podčiarkla Nemcová. Dodala, že mesto už pred vyše rokom vydalo územné rozhodnutie na vedenie diaľnice cez mesto, stavebné povolenie však vydáva minister dopravy. "Pokiaľ ho nevydá, stavba sa nemôže začať. Preto v súčasnosti ani mesto presný termín začatia výstavby diaľničnej estakády územím mesta nepozná," doplnila Nemcová. Ako však pre SITA upresnil Miškovič, stavebné povolenie pre diaľnicu nevydáva minister dopravy, ale ministerstvo dopravy. "Stavebné konanie v zmysle stavebného zákona môže vyhlásiť na základe úplnej žiadosti investora, ktorým je NDS a po splnení všetkých procedurálnych náležitostí môže následne vydať stavebné povolenie," vysvetlil Miškovič.
Úsek Sverepec - Vrtižer sa napojí na v decembri 2005 odovzdaný úsek Ladce - Sverepec a bude pokračovať rozostavaným úsekom Vrtižer - Hričovské Podhradie. Na úseku bude 10 mostov, z ktorých dva - Mestská estakáda a Hričovský kanál - budú mať celkovú dĺžku 3 080 metrov a mestský most bude vo výške 40 metrov nad zemou. V meste Považská Bystrica dôjde k 21 asanáciám objektov vo vlastníctve fyzických a právnických osôb. "Objednali sa znalecké posudky na určenie všeobecnej hodnoty stavieb a príslušných pozemkov u znalcov, aby sme mohli s každým dotknutým vlastníkom predmetných nehnuteľností rokovať osobitne a dohodnúť sa na finančnej, prípadne inej náhrade. Zároveň zabezpečujeme náhradné byty pre rodiny v spolupráci s Mestským úradom v Považskej Bystrici," uzavrel Jánošík.