BRATISLAVA - Ľudová strana-HZDS je presvedčená, že súčasná vláda nemá legitimitu na uskutočnenie privatizácie, keďže sa nemôže oprieť o väčšinu v zákonodarnom zbore, pričom zastaviť proces privatizácie prisľúbil i premiér Mikuláš Dzurinda. Uviedla to hovorkyňa hnutia Magdaléna Fajtová v reakcii na možné pokračovanie privatizácie Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo).
Dodala, že zodpovednosť za prebiehajúcu privatizáciu nesie vláda SR a súčasné postavenie ĽS-HZDS neumožňuje, aby mohla zásadným spôsobom vstúpiť do problematiky privatizácie.
Podľa poslanca a tieňového ministra strany Smer Ľubomíra Vážneho, ak by vláda chcela pokračovať v privatizácii Železničnej spoločnosti ZSSK Cargo aj po vyhlásení predčasných parlamentných volieb, Smer vyvinie snahu na zastavenie tohto procesu. "Ak budú vyhlásené predčasné voľby, nemalo by sa privatizovať. Premiér Mikuláš Dzurinda sa totiž zaviazal, že päť mesiacov pred voľbami sa nebude privatizovať," uviedol pre agentúru SITA Ľubomír Vážny s tým, že pri vyhlásení predčasných volieb na jún a súčasnom pokračovaní predaja Carga by si premiér protirečil.
Minister dopravy Pavol Prokopovič pritom po stredajšom rokovaní vlády uviedol, že privatizáciu ZSSK Cargo by nemala ovplyvniť súčasná politická situácia a proces pokračuje podľa harmonogramu. "Predaj 100 % akcií ZSSK Cargo schválila vláda aj Národná rada SR. Výberové konanie je len technický prostriedok, ako naplniť uznesenie parlamentu a vlády," prezentoval svoj názor minister Prokopovič. Privatizačná komisia odporučila v stredu ministrovi dopravy navrhnúť vláde, aby schválila ako preferovaného investora pre slovenskú nákladnú železničnú spoločnosť konzorcium zložené z rakúskej Rail Cargo Austria AG a skupiny J&T Finance Group, a.s.
Podľa Romana Filisteina, predsedu predstavenstva Bratislavskej regionálnej koľajovej spoločnosti, a.s. (BRKS) ktorá je najväčším alternatívnym dopravcom na Slovensku, ak by vláda nestihla vybrať nového majiteľa ZSSK Cargo, a.s. do odporúčaného termínu 31. marca, štát by mohol prísť o časť z predpokladaných privatizačných príjmov. Tie minister dopravy Pavol Prokopovič očakáva na úrovni 15 mld. Sk až 20 mld. Sk. Firma totiž podľa oslovených odborníkov stráca trhové podiely a už v budúcom roku jej budú konkurovať na základe voľného vstupu na trh aj dopravcovia z okolitých krajín. "Každým týždňom ZSSK Cargo stráca objem prepravy, a tým pádom aj na hodnote," konštatoval Filistein.
Ešte pred privatizáciou ZSSK Cargo je však potrebné zabezpečiť vzťah firmy s osobným dopravcom, Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s., keďže potom už pôjde o vzťah súkromného a štátneho subjektu, myslí si generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) Ľubomír Palčák. Termín privatizácie stanovený na volebný rok nie je podľa neho úplne na mieste. "Ak sa už však proces začal, umelé naťahovanie by mu neprospelo a mal by sa dokončiť čo najskôr," dodal Palčák. Podľa Vladimíra Goceliaka zo Slovenskej železničnej dopravnej spoločnosti, a.s., ďalšieho alternatívneho dopravcu, záleží aj na tom, ako bude postavená privatizačná zmluva. "Napríklad do akej miery bude privatizér zaviazaný pokryť dopravnú obslužnosť územia na menej využitých tratiach, či bude ochotný spolupracovať s alternatívnymi dopravcami, čo terajšie ZSSK Cargo odmieta, či sa bude meniť cenový výmer za využívanie dopravnej cesty a podobne," argumentuje Goceliak.
"Predaj ZSSK Cargo nezmení v strednodobom výhľade nič na tom, že počas liberalizácie začnú na trhu železničnej dopravy pôsobiť a získavať trhové podiely ďalší dopravcovia. Predpokladám, že v priebehu ďalších 5 až 10 rokov môžu až 30 % trhu získať nové železničné spoločnosti," povedal pre agentúru SITA Gerhard Eibinger z rakúskej LTE Logistik- und Transport-GmbH, ktorá na Slovensku pôsobí prostredníctvom firmy LTE Logistik a Transport Slovakia, s.r.o. Len v samotnom roku 2006 sa môže podľa Romana Filisteina z BRKS zvýšiť podiel alternatívnych dopravcov na slovenskom trhu železničnej prepravy z približne 1,5 % až na 10 %. "Dobre pripravená privatizácia ale môže výrazne zvrátiť negatívne hospodárske výsledky ZSSK Cargo, najmä ak sa pre ňu stane rozhodujúcim ukazovateľom zisk a nie udržiavanie trhového podielu za každú cenu," povedal Filistein.
Aj keď má ZSSK Cargo spracovaný aj strategický plán na obdobie rokov 2005 až 2007 s výhľadom do roku 2010, veľmi dôležitá bude podľa hovorcu firmy Miloša Čikovského predstava nového akcionára. V súčasnosti uplatňuje spoločnosť tzv. udržiavací variant, ktorý sa zakladá na tvorbe vlastných investičných zdrojov len prostredníctvom odpisov a získavaní cudzích zdrojov cez úvery. "Prínos nového akcionára by sa mal prejaviť predovšetkým v získaní a využití nových prepravných príležitostí a následne aj vo zvýšenej tvorbe hospodárskeho zisku, ktorého časť by mohla smerovať na technicko-technologický rozvoj firmy," vysvetlil Čikovský.
Podľa poslanca a tieňového ministra strany Smer Ľubomíra Vážneho, ak by vláda chcela pokračovať v privatizácii Železničnej spoločnosti ZSSK Cargo aj po vyhlásení predčasných parlamentných volieb, Smer vyvinie snahu na zastavenie tohto procesu. "Ak budú vyhlásené predčasné voľby, nemalo by sa privatizovať. Premiér Mikuláš Dzurinda sa totiž zaviazal, že päť mesiacov pred voľbami sa nebude privatizovať," uviedol pre agentúru SITA Ľubomír Vážny s tým, že pri vyhlásení predčasných volieb na jún a súčasnom pokračovaní predaja Carga by si premiér protirečil.
Minister dopravy Pavol Prokopovič pritom po stredajšom rokovaní vlády uviedol, že privatizáciu ZSSK Cargo by nemala ovplyvniť súčasná politická situácia a proces pokračuje podľa harmonogramu. "Predaj 100 % akcií ZSSK Cargo schválila vláda aj Národná rada SR. Výberové konanie je len technický prostriedok, ako naplniť uznesenie parlamentu a vlády," prezentoval svoj názor minister Prokopovič. Privatizačná komisia odporučila v stredu ministrovi dopravy navrhnúť vláde, aby schválila ako preferovaného investora pre slovenskú nákladnú železničnú spoločnosť konzorcium zložené z rakúskej Rail Cargo Austria AG a skupiny J&T Finance Group, a.s.
Podľa Romana Filisteina, predsedu predstavenstva Bratislavskej regionálnej koľajovej spoločnosti, a.s. (BRKS) ktorá je najväčším alternatívnym dopravcom na Slovensku, ak by vláda nestihla vybrať nového majiteľa ZSSK Cargo, a.s. do odporúčaného termínu 31. marca, štát by mohol prísť o časť z predpokladaných privatizačných príjmov. Tie minister dopravy Pavol Prokopovič očakáva na úrovni 15 mld. Sk až 20 mld. Sk. Firma totiž podľa oslovených odborníkov stráca trhové podiely a už v budúcom roku jej budú konkurovať na základe voľného vstupu na trh aj dopravcovia z okolitých krajín. "Každým týždňom ZSSK Cargo stráca objem prepravy, a tým pádom aj na hodnote," konštatoval Filistein.
Ešte pred privatizáciou ZSSK Cargo je však potrebné zabezpečiť vzťah firmy s osobným dopravcom, Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s., keďže potom už pôjde o vzťah súkromného a štátneho subjektu, myslí si generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) Ľubomír Palčák. Termín privatizácie stanovený na volebný rok nie je podľa neho úplne na mieste. "Ak sa už však proces začal, umelé naťahovanie by mu neprospelo a mal by sa dokončiť čo najskôr," dodal Palčák. Podľa Vladimíra Goceliaka zo Slovenskej železničnej dopravnej spoločnosti, a.s., ďalšieho alternatívneho dopravcu, záleží aj na tom, ako bude postavená privatizačná zmluva. "Napríklad do akej miery bude privatizér zaviazaný pokryť dopravnú obslužnosť územia na menej využitých tratiach, či bude ochotný spolupracovať s alternatívnymi dopravcami, čo terajšie ZSSK Cargo odmieta, či sa bude meniť cenový výmer za využívanie dopravnej cesty a podobne," argumentuje Goceliak.
"Predaj ZSSK Cargo nezmení v strednodobom výhľade nič na tom, že počas liberalizácie začnú na trhu železničnej dopravy pôsobiť a získavať trhové podiely ďalší dopravcovia. Predpokladám, že v priebehu ďalších 5 až 10 rokov môžu až 30 % trhu získať nové železničné spoločnosti," povedal pre agentúru SITA Gerhard Eibinger z rakúskej LTE Logistik- und Transport-GmbH, ktorá na Slovensku pôsobí prostredníctvom firmy LTE Logistik a Transport Slovakia, s.r.o. Len v samotnom roku 2006 sa môže podľa Romana Filisteina z BRKS zvýšiť podiel alternatívnych dopravcov na slovenskom trhu železničnej prepravy z približne 1,5 % až na 10 %. "Dobre pripravená privatizácia ale môže výrazne zvrátiť negatívne hospodárske výsledky ZSSK Cargo, najmä ak sa pre ňu stane rozhodujúcim ukazovateľom zisk a nie udržiavanie trhového podielu za každú cenu," povedal Filistein.
Aj keď má ZSSK Cargo spracovaný aj strategický plán na obdobie rokov 2005 až 2007 s výhľadom do roku 2010, veľmi dôležitá bude podľa hovorcu firmy Miloša Čikovského predstava nového akcionára. V súčasnosti uplatňuje spoločnosť tzv. udržiavací variant, ktorý sa zakladá na tvorbe vlastných investičných zdrojov len prostredníctvom odpisov a získavaní cudzích zdrojov cez úvery. "Prínos nového akcionára by sa mal prejaviť predovšetkým v získaní a využití nových prepravných príležitostí a následne aj vo zvýšenej tvorbe hospodárskeho zisku, ktorého časť by mohla smerovať na technicko-technologický rozvoj firmy," vysvetlil Čikovský.