Na druhej strane
Príbeh “Na druhej strane” je nakrútený podľa kriminálneho thrileru z Hong Kongského prostredia v r.2002 “Internal Affairs”, ktorý žal úspechy v Ázii dávno predtým ako bol premietaný v Amerike v r.2004. Na americkej verzii sa začalo pracovať so scenáristom Williamom Monahanom čoskoro po jeho uvedení.
Scenárista hovorí, “Nevidel som “Internal Affairs”, a ani som ho nechcel vidieť, pred dokončením môjho príbehu. Pracoval som na preklade z čínskeho scenára. Bol tam vynikajúci nosný príbeh, ku ktorému som mohol vytvoriť mnoho nových postáv. Páčilo sa mi duplicitovať postavy v čínskom filme, ale moja adaptácia, tématicky, je celá o tragédii, ktorá sa začne keď sa ľudia odchýlia od toho, čo by mali robiť so svojimi životmi.“
“´Internal Affairs´ je veľmi dobrým príkladom toho, prečo mám rád kino v Hong Kongu. No “Na druhej strane” nie je remake tohto filmu,” hovorí Martin Scorsese. “Inšpirovali sme sa týmto filmom, pre jeho prirodzenosť, hoci svet, ktorý vytvoril William Monahan je od Hong Kongského filmu veľmi odlišný. Keď som čítal scenár, stačila mi chvíľa na to, aby som si predstavil celú akciu a prenikol do podstaty príbehu a postáv. Jedna z vecí, ktorá ma zaujala bolo vystihnutie charakterov postáv a ich postoj k životu, ktorý bol nekompromisný. Toto pri režírovaní filmu upútalo.“
“Práca s Martinom Scorsesem bola výnimočná,” hovorí Monahan. “Bolo to čosi ako privilégium, vidieť ho ako si vytvára film vo svojej mysli keď sme sa rozprávali o scenári. Bolo to ako mať roky filmovovej školy naraz počas jedného nakrúcania.”
Monahan si spája scénu filmu so svetom, ktorý mu je veľmi blízky. „Projekt prišiel v období, keď som rozmýšľal o Bostone, odkiaľ pochádzam, a o ľuďoch, ktorých som vo svojom živote stratil. Tým pádom mi to umožnilo objaviť témy, ktoré mi neboli cudzie.“
Thomas B. Duffy, 30-ročný veterán Massachusetskej štátnej polície, ktorý zastával úlohu technického konzultanta filmu, zistil, že scenáristove rozhodnutie upriamiť film na boj medzi “Staties” a Bostonským Írskym ľudom, ktorý má zárodky v skutočnosti. “Samozrejme, že na “Juhu” írsky ľud dominuje a kontroluje podsvetie mesta od skorých sedemdesiatych rokov až do obdobia, ktoré sa ukončilo len pred pár rokmi. Práve tam sa nachádzal hlavný stan podsvetia.
Je to príbeh o tom, hovorí Scorsese, ako sú dvaja mladí muži tvarovaní rôznymi silami v ich životoch: inštitúciou polície a kriminalistickou skupinou, ktorú vedie Frank Costello. Costello vníma Colina ako mladého chlapca a chce z neho urobiť zdanlivého vodcu komunity, čím sa môže dostať na vyššiu pozíciu u štátnej polície. No v skutočnosti je to Costellov človek. V rovnakom čase je Billy skvelým človekom pre políciu na to, aby bol vyslaný do podsvetia, pretože pochádza z pracujúcej triedy Južného Bostonu. Je postavený do pozície, kde sa má pridať ku Costellovej skupine, no zároveň je nasadený na to, aby ho dolapil. Billy a Colin sú na jednej ceste… no čoskoro príde ku kolízii.”
“´Internal Affairs´ je veľmi dobrým príkladom toho, prečo mám rád kino v Hong Kongu. No “Na druhej strane” nie je remake tohto filmu,” hovorí Martin Scorsese. “Inšpirovali sme sa týmto filmom, pre jeho prirodzenosť, hoci svet, ktorý vytvoril William Monahan je od Hong Kongského filmu veľmi odlišný. Keď som čítal scenár, stačila mi chvíľa na to, aby som si predstavil celú akciu a prenikol do podstaty príbehu a postáv. Jedna z vecí, ktorá ma zaujala bolo vystihnutie charakterov postáv a ich postoj k životu, ktorý bol nekompromisný. Toto pri režírovaní filmu upútalo.“
“Práca s Martinom Scorsesem bola výnimočná,” hovorí Monahan. “Bolo to čosi ako privilégium, vidieť ho ako si vytvára film vo svojej mysli keď sme sa rozprávali o scenári. Bolo to ako mať roky filmovovej školy naraz počas jedného nakrúcania.”
Monahan si spája scénu filmu so svetom, ktorý mu je veľmi blízky. „Projekt prišiel v období, keď som rozmýšľal o Bostone, odkiaľ pochádzam, a o ľuďoch, ktorých som vo svojom živote stratil. Tým pádom mi to umožnilo objaviť témy, ktoré mi neboli cudzie.“
Thomas B. Duffy, 30-ročný veterán Massachusetskej štátnej polície, ktorý zastával úlohu technického konzultanta filmu, zistil, že scenáristove rozhodnutie upriamiť film na boj medzi “Staties” a Bostonským Írskym ľudom, ktorý má zárodky v skutočnosti. “Samozrejme, že na “Juhu” írsky ľud dominuje a kontroluje podsvetie mesta od skorých sedemdesiatych rokov až do obdobia, ktoré sa ukončilo len pred pár rokmi. Práve tam sa nachádzal hlavný stan podsvetia.
Je to príbeh o tom, hovorí Scorsese, ako sú dvaja mladí muži tvarovaní rôznymi silami v ich životoch: inštitúciou polície a kriminalistickou skupinou, ktorú vedie Frank Costello. Costello vníma Colina ako mladého chlapca a chce z neho urobiť zdanlivého vodcu komunity, čím sa môže dostať na vyššiu pozíciu u štátnej polície. No v skutočnosti je to Costellov človek. V rovnakom čase je Billy skvelým človekom pre políciu na to, aby bol vyslaný do podsvetia, pretože pochádza z pracujúcej triedy Južného Bostonu. Je postavený do pozície, kde sa má pridať ku Costellovej skupine, no zároveň je nasadený na to, aby ho dolapil. Billy a Colin sú na jednej ceste… no čoskoro príde ku kolízii.”