Unesený
V podmanivom thrileri pod taktovkou režiséra Gavina Hooda (režíroval aj film „Tsotsi“ ocenený Academy Award) si zahrali hviezdy ako Jake Gyllenhaal, Reese Witherspoon, Alan Arkin, Peter Sarsgaard a Meryl Streep.
Film nám ponúka provokujúci obraz komplikovanej politiky americkej vlády, ktorá sa týka tzv. "mimoriadneho vydávania podozrivých" – extraordinary rendition – globálneho tajného systému prepravy, väznenia a vypočúvania, ktorý bol zriadený po útokoch z 11. septembra 2001 a nepodlieha súdnej kontrole ani požiadavkám extradície; systému pri ktorom miznú cudzí štátni príslušníci, ktorí sú možnou hrozbou pre národnú bezpečnosť. Sú zadržiavaní a vypočúvaní v tajných zahraničných väzniciach.
Film sa odohráva na dvoch kontinentoch. Zameriava sa na životy Douglasa Freemana (Jake Gyllenhaal) - analytika CIA pôsobiaceho v severnej Afrike, ktorý začne pochybovať o svojom povolaní po tom, čo bol svedkom brutálneho a nekonvenčného vypočúvania Američana egyptského pôvodu tajnou juhoafrickou políciou; Anwara El- Ibrahimiho (Omar Metwally) – egyptsko-amerického chemického inžiniera, ktorý ešte ako chlapec spolu s rodinou emigroval do Spojených štátov, a ktorý je teraz podozrivý z teroristickej činnosti; jeho tehotnej ženy Isabelly El-Ibrahimi (Reese Witherspoon) snažiacej sa zo všetkých síl nájsť svojho manžela, ktorý údajne zmizol počas letu z Cape Townu do Washingtonu, DC, pričom sa snaží využiť pomoc politicky angažovaného priateľa z univerzity; Alana Smitha (Peter Sarsgaard), poradcu senátora Hawkinsa (Alan Arkin), ktorý odhalí, že Anwara na príkaz šéfky CIA pre boj proti terorizmu Corrine Whitmanovej (Meryl Streep) odtransportovali do krajiny tretieho sveta, kde ho vypočúvaju; Alan odhaľuje znepokojujúci fakt, že Anwar bol na pokyn vedúcej CIA pre terorizmus Corrine Whitmanovej (Meryl Streepová) vylodený v krajine tretieho sveta, kde ho vypočúvajú; a Abasi Fawala (Igal Naor), riaditeľa tajného väzenia, ktorý má svoje vlastné osobné problémy s rebelantskou dcérou Fatimou (Zineb Oukach) a jej priateľom-islamským fundamentalistom Khalidom (Moa Khouas).
Rendition odvážne odhaľuje sivé miesta medzi ľavým a pravým, dobrým a zlým a nachádza nie práve jednoduché odpovede. Režisér Gavin Hood, ktorého film Tsotsi sa stal prvým filmom z južnej Afriky, ktorý získal Academy Award, zrežíroval svoj americký debut na základe mnohovrstvového scenára scenáristu Kelley Sanea.
New Line Cinema uvádza v spolupráci s Level 1 Entertainment a Anonymous Content Production film Rendition. Zahrali si v ňom mimoriadni herci ako na Academy Award nominovaný Jake Gyllenhaal, víťazka Academy Award Reese Witherspoon, víťaz Academy Award Alan Arkin, Peter Sarsgaard, Omar Metwally, Igal Naor a víťazka Academy Award Meryl Streep, ako aj Moa Khouas a Zineb Oukach.
Producentmi filmu boli Steve Golin (Babel) a Marcus Viscidi (The Last Kiss). Výkonnými producentmi boli Toby Emmerich, Keith Goldbergová, David Kanter, Keith Redmon, Michael Sugar, Edward Milstein, Bill Todman, Jr. a Paul Schwake. Koproducentom je Mark Martin.
Vo výrobnom štábe pracovali aj Oscarom ocenený kameraman Dion Beebe (Memoirs of a Geisha), architekt Barry Robison (Hildalgo), kostýmový výtvarník Michael Wilkinson (Babel), strihačka Megan Gillová (Tsotsi) a skladatelia Paul Hepker a Mark Kilian.
Rendition nakrúcali v Los Angeles a Washingtone DC, v Marakéši v Maroku a Cape Towne v Južnej Afrike.
New Line Cinema bude premietať Rendition v kinách na celom svete od 19-teho októbra 2007.
Film mal svetovú premiéru 7. Septembra 2007 na 32. ročníku medzinárodného filmového festivalu v Toronte.
Scenárista Kelley Sane sa rozhodol napísať Rendition po búrlivej debate so svojim priateľom Markom Martinom, o málo známej politike americkej vlády známej ako „mimoriadne vydávanie podozrivých“ – extraordinary rendition, ktorá umožňuje únos príslušníkov cudzích národov, považovaných za hrozbu národnej bezpečnosti, aby ich zadržiavala a vypočúvala v tajných zahraničných väzniciach.
Sane spomína, „Mark Martin, ktorý je koproducentom filmu a ja sme sa rozprávali o možnosti týrania, a ako si to všetko protirečí s americkým ideálom. Mark mi navrhol, aby som napísal scenár. Musel som o tom popremýšľať, pretože sledovať niekoho ako ho chytia a mučia nie je práve zaujímavé kino. Po hlbšej úvahe som sa začal zaoberať skutočnosťou, aké to je, keď niekto zmizne a jeho rodina netuší, čo sa mohlo stať. Každý rok zmiznú v tejto krajine tisícky ľudí z rôznych dôvodov, a viem si predstaviť to utrpenie, keď nevieme, kde sa náš blízky nachádza.“
Producent Steve Golin videl scenár v jednom zo skorších štádií. „David Kanter a Keith Redman, ktorí so mnou pracujú v Anonymous Content objavili scenár s Markom Martinom, ktorý pre mňa vtedy tiež pracoval,“ hovorí Golin. „Pracovali sme na ňom asi rok. Bola to skutočná tímová práca. Na scenári ma upútalo, že sa snažil nebyť príliš dokonalý a že sa skutočne snažil preskúmať politiku "mimoriadneho vydávania podozrivých" a jej dopady na jednotlivých ľudí.
„Myslím, že mi to ukázalo dve základné stránky príbehu,“ dodáva Golin. „Myslím, že veľká väčšina z nás akceptuje, že ak nám hrozí bezprostredné nebezpečenstvo, ktoré ovplyvní životy tisícok ľudí, jedna z ciest, ako získať informácie od niekoho, kto ich má, je získať ich pomocou násilného nátlaku. Na druhej strane, americká vláda sa počas svojej histórie v časoch vojny či núdze vzdala občianskej slobody. Myslím, že pri odhaľovaní tejto témy, vyjadrujeme názory, že Ženevská konvencia má svoje opodstatnenie a že jestvujú zákony, ktoré sa musia dodržiavať, pretože z dlhodobého hľadiska spoločnosť funguje práve vďaka nim. A som presvedčený, že nedodržiavaním týchto zákonov schádzame na zlý chodník.“
Keď prišiel čas na hľadanie režiséra, Golin si okamžite spomenul na Gavina Hooda, ktorý získal Oscara za najlepší zahraničný film Tsotsi, sledujúci šesť dní zo života krutého vodcu mládežníckeho gangu v Johannesburgu, ktorý sa musí postarať o dieťa, ktoré bolo náhodou unesené počas krádeže auta.
„Gavin je z Južnej Afriky, takže zažil mnohé politicky zaujímavé situácie,“ hovorí Golin. „Vyrástol v politickom prostredí, a pozná ho viac ako väčšina Američanov. Bol som si istý, že bude k materiálu pristupovať veľmi citlivo. Mal priateľov, ktorí zmizli bez stopy. Pomyslel som si, že toto je téma, s ktorou sa bude vedieť stotožniť a spojiť.“
Hood sa práve snažil nájsť materiál, ktorým by nadviazal na Tsotsi, a ktorým by prenikol do americkej kinematografie.
„Keď sa pozerám na projekt, skutočne si myslím, že dobrý film musí mať dve veci,“ hovorí Hood. „V prvom rade vás zabaví a drží vás v napätí a pripútaných ku kreslu. No verím aj v to, že dobré filmy vo vás niečo zanechajú aj po tom, ako opustíte kinosálu. Sú to filmy, po ktorých vznikne dobrá diskusia, debata, či dokonca hádka s vašimi priateľmi, či partnerom. Práve táto stránka ma zaujala pri čítaní scenára filmu Rendition. Stránky sa obracali samé a po celý čas som bol v napätí a kládol som si otázku ´Čo bude ďalej? ´No zároveň to vo mne vyvolávalo otázky, na ktoré nie je jednoduché odpovedať. Spomínam si, ako som dočítal scenár a niekoľko dní som len sedel a premýšľal som: ´čo si mám o tom myslieť?´ Bol to vzrušujúci príbeh, no zanechal vo mne aj mnoho otvorených otázok na premýšľanie.“
Producent Bill Todman, Jr. bol šťastný, že získali za režiséra Hooda, „Gavin má vrodenú schopnosť rozprávať príbeh bez použitia pomôcok. Tsotsi bolo celé titulkované. Mohli ste pokojne aj vypnúť zvuk a príbeh sa dal sledovať. Podarilo sa mu dať všetky tieto komplikované príbehy dohromady.“
Jedna z prvých výziev, ktorej museli filmári čeliť bolo uchopiť niekoľkovrstvový príbeh zo scenára. Hood vysvetľuje, „Musíte udržať všetko v rovnováhe a nechať každú líniu príbehu fungovať optimálne, pretože vlastne robíte štyri, či päť krátkych príbehov, ktoré spletáte dokopy.
Jake Gyllenhaal, ktorý stvárňuje analytika CIA Douglasa Freemana dodáva, „Táto výroba sa nepodobala žiadnej, akú som doteraz zažil. V Maroku som mal pocit, že nakrúcame samostatný film, aj keď to v podstate bola len časť z veľkého obrazu. Myslím, že keď konečne uvidíme film , bude vzrušujúce sledovať, ako tieto jednotlivé kúsky Gavin pospletal.“
So scenárom v ruke rozmýšľali filmári nad tým, koho obsadiť do postáv, aby ožili. Podarilo sa im to nakoniec s mnohými oceňovanými hercami.
Pre rolu Isabelly El- Ibrahimi, ktorá musela hľadať odpovede na nevysvetliteľné zmiznutie jej manžela vybrali Reese Witherspoon, držiteľku Academy Award.
„Reese je skutočné americké dievča od vedľa,“ hovorí producent Steve Golin. „Myslím, že je niekto, s kým sa môže každý stotožniť...ak sa to môže stať jej, môže sa to stať každému.“
„Páčila sa mi postava Isabelly, pretože som bola veľmi zvedavá na to, aké to musí byť žiť ako súčasť moslimskej rodiny v Amerike. Máme mnoho predstáv o každom náboženstve a z každého sa šíri aj určitý strach. Zaujímalo ma, ako budem vedieť ten strach rozptýliť.“
„Reese je neuveriteľne disciplinovaná, vždy je dokonale pripravená,“ hovorí režisér Gavin Hood, „Presne vie, čo má kedy robiť. Jediný problém medzi nami bol ten, že to bola moja prvá skúsenosť – pracovať s herečkou jej kalibru a tak slávnou, takže som ešte nikdy predtým nezažil toľko paparazzov všade okolo!“
Witherspoon sa oboznamovala so svojou úlohou tak, že sa stretávala s moslimskými Američanmi. „Našla som niekoľko komunít na internete a čítala som knihy,“ dodáva. „Fascinuje ma, že v tejto krajine máme mnoho rozličných ľudí a mnoho druhov náboženstiev. Je to súčasť skutočnej krásy Ameriky, že ľudia majú možnosť praktikovať svoje náboženstvo bez predsudkov. Napriek tomu po 11. septembri nastala v niektorých rodinách zložitá situácia.“
Nominant na Oscara Jake Gyllenhaal stvárnil analytika CIA Douglasa Freemana. „Jake hrá mladého muža, ktorého zmysel pre dobro a zlo sa celý obráti, keď sa dostane do mimoriadnej situácie,“ hovorí producent Steve Golin.
Gyllenhaal bol očarený postavou, ktorá bola odlišná od všetkého, čo dovtedy robil. „Douglas sa nachádza uprostred akcie, emočne aj fyzicky, bez skutočného východiska- Tento typ tlaku sa mi zdal ako hercovi úžasný,“ hovorí. „Myslím, že mnohí ľudia z mojej generácie niečo hľadajú - svoju identitu, to čím sú, čo chcú robiť so svojimi životmi. V tejto situácii Douglas nájde samého seba. Keď ho stretneme po prvý krát, je zmierený s istým druhom nečinnosti, no všetko sa zmení keď čelí realite, ktorá ho prenasleduje a otrasie ním, pričom musí začať hľadať svoju vlastnú ľudskosť. Núti ho to nazrieť do vlastného vnútra a nájsť niečo, čo už dlho hľadal. Na konci filmu sa nachádza tam, kde by to bol najmenej očakával- čo je preňho ohromne prospešné a pre mňa ako herca tiež.“
Herec Omar Metwally sa pridal k obsadeniu v kľúčovej úlohe Anwara El-Ibrahiminiho, ktorý je podozrivý z toho, že je terorista, chytený a odvezený do tajného zahraničného väzenia.
Dvojnásobná víťazka Academy Award Meryl Streep stvárnila Corrine Whitman, šéfku odboru terorizmu v CIA. Gavin Hood si vychutnal pôžitok z toho, že mal možnosť pracovať s legendárnou herečkou.
„Myslím, že jedna z dilem pre nás na Západe a zvlášť tu v Amerike je, že sme zásadne proti mučeniu,“ hovorí Gavid Hood. „Nerobíme to. No náš prístup je, ´hej, ak to musí byť, tak mi o tom aspoň nehovorte.´ Len to, že sa to konkrétne netýka vás, neznamená to, že nie ste toho súčasťou. Ďalšou otázkou je, či je to vôbec prospešné. Informácie, ktoré dostanete, sú zväčša zlé, pretože mučený človek je vystrašený a povie všetko, len aby ste už prestali. Povedia presne to, čo chcete počuť, len aby im už nikto neubližoval.“
Keď filmoví tvorcovia hľadali ideálne priestory na nakrúcanie vo Washingtone, zdal sa im príliš konvenčný. Kameraman Beebe chcel pôvodne zakryť v záberoch všetky pamätihodnosti. Hood spomína, „Jazdili sme okolo a pozerali sa na pamiatky z pozícií, z ktorých ich vlastne nevidno a potom sme šli do jednej budovy a uvideli Capitol Building cez sklenené okno, modernú budovu so sklenenou fasádou, vertikálnymi podperami a sklenenými doskami.“
Ďalšou výzvou bolo nájsť miesto, kde by sa mohli odohrávať scény z krajiny tretieho sveta. Krajina, neurčená vo filme mohla byť kdekoľvek na Strednom východe, či Severnej Afrike. Po 11. septembri je hľadanie lokácií v tejto časti sveta trochu problém. Jednou z najbezpečnejších krajín pre nakrúcanie amerického filmu je Maroko.
„Keď som čítal scenár, vedel som, že nakrúcanie ukončíme v Maroku,“ hovorí producent Steve Golin. „Pred dvoma rokmi sme tam nakrúcali Babel a voči filmu je tam veľmi priateľské prostredie. Kráľ a kráľovská rodina nás pri filmovaní skutočne podporovali.“
Nakrúcanie v Maroku nebolo celkom bezproblémové, ako spomína výkonný producent Marcus Viscidi. „Prvá vec je dostať sa do Marakéša z L.A. – trvá to asi 18 hodín. Takže ak niečo potrebujete, treba sa niekoľkokrát uistiť, že ste si to nezabudli. Na každý film, v ktorom sa používajú zbrane, špeciálne efekty, či pyrotechnika musíte mať dostatok tohto materiálu. Všetko musí byť podrobne skontrolované. Vo svete po 11. septembri je zložité kamkoľvek dopraviť takýto materiál, no na Stredný Východ a sever Afriky je to ešte komplikovanejšie. V Maroku to musíte mať naplánované niekoľko mesiacov vopred a získať povolenie od kráľa. Musíte mať presný zoznam a nesmiete mať nič, čo na ňom nie je. Takže ak sa v poslednej chvíli rozhodnete, že potrebujete 50 zbraní namiesto 40, máte jednoducho smolu.“
Nakrúcanie v Maroku neznamenalo len prácu s americkým a marockým štábom, ale so skutočne medzinárodným štábom. Boli v ňom členovia z Južnej Afriky, Veľkej Británie, Talianska, Izraelu, Egypta, Alžírska, Austrálie a Sudánu. „Myslím, že je úžasné prísť ma pľac a vidieť Afričanov a Maročanov, Američanov a Britov,“ hovorí Jake Gyllenhaal. „Bolo to tam skutočne srdečné. Myslím, že to prišlo od Gavina Hooda. Mám pocit, že každé nakrúcanie je zadefinované režisérom.“
„Nakrúcanie v Maroku s medzinárodným štábom bola ohromujúca skúsenosť,“ dodáva člen štábu Igal Naor. „Pre mňa, ako Izraelčana to znamenalo cítiť sa slobodne, príjemne, ničoho a nikoho sa nebáť...Cítil som sa ako v Londýne, či Paríži. Bolo to úžasné. Stretol som mnohých moslimov, s ktorými som sa spriatelil a po dvoch týždňoch sme si povedali, ´Ako môžeme byť spolu? Ako sa spolu dokážeme zabávať? Pozri, akí sme si blízki. Judaizmus a islam sú si v mnohom podobné. A to ma urobilo skutočne šťastným. Mám mnohých arabských aj palestínskych priateľov aj v Izraeli. Prečo to tak nemohlo byť vždy?“
Gavin Hood dodáva, „Jednou zo zaujímavých vecí na tomto filme bola skutočnosť, že sme mali štáb zložený z ľudí z celého sveta, ktorý pracoval na filme, ktorého témou je boj medzi rozdielnymi kultúrami v tejto rýchlej modernej dobe. Debaty medzi členmi štábu boli skvelé, pretože som videl ľudí rásť, navzájom si rozumieť a tešiť sa z prítomnosti toho druhého. Dúfam, že nám tento film pripomenie, že sme všetci iba ľudia s emocionálnymi potrebami. Frustruje ma fakt, že ľudia vždy hľadajú to, čo máme odlišné namiesto toho, aby sa aspoň trochu snažili nájsť to, čo máme rovnaké.“
Jake Gyllenhaal (Douglas Freeman)
Nominant Academy Award Jake Gyllenhaal sa ukazuje ako jeden z najsľubnejších hercov svojej generácie. Jeho prenikavé a rôznorodé predstavenia upútali nielen pozornosť publika, ale aj kritikov.
V roku 2006 získal cenu BAFTA za najlepšieho herca vo vedľajšej úlohe a bol nominovaný na množstvo ďalších cien. Z jeho filmografie: Brokeback Mountain, Zodiac, Jarhead, Proof, The Good Girl, Moonlight Mile, Lovely and Amazing, Donnie Darko, October Sky, ...
Reese Witherspoon (Isabella Fields El-Ibrahimi)
Víťazka Academy Award Reese Witherspoon je jednou z najvyhľadávanejších, najrešpektovanejších a najoceňovanejších herečiek Hollywoodu. Vyrástla v Tennessee a k svojim koreňom sa vrátila stvárnením June Carter v muzikálovej autobiografii Walk the Line.
Ďalšie snímky, v ktorých sme ju mohli vidieť: Four Christmases, The Man in the Moon, A Far Off Place, Fear, Freeway, Pleasantville, Legally Blonde, Sweet Home Alabama, Legally Blonde 2: Red, White & Blonde, ...
Alan Arkin (Senátor Hawkins)
Alan Arkin nedávno získal Academy Award za najlepšieho herca vo vedľajšej úlohe vo filme Little Miss Sunshine. Už dlho je známy ako herec oplývajúci veľkým talentom a univerzálnosťou na javisku, obrazovke aj na plátne.
Mohli sme ho vidieť vo filmoch: The Russians Are Coming, The Heart is a Lonely Hunter, Wait Until Dark, Catch-22, The In-Laws, Edward Scissorhands, Glengarry Glen Ross, Mother Night , Thirteen Conversations About One Thing, Firewall, ... Peter Sarsgaard (Alan Smith)
Nominant na Zlatý glóbus Peter Sarsgaard si naposledy zahral vo filme spoločnosti Paramount Vantage Year of the Dog. Ďalšie filmy, v ktorých sme si ho mohli všimnúť: Elegy, In the Electric Mist with Confederate Dead, The Mysteries of Pittsburgh, Jarhead, The Dying Gaul, Flightplan, Kinsey, Boys Don't Cry,...
Meryl Streep (Corrinne Whitman)
Dvojnásobná víťazka Academy Award rekordná držiteľka 14-tich Oscarových nominácií, Meryl Streep stvárnila oslňujúce množstvo postáv v kariére, ktorá začala v divadle a pokračuje v televízii a filme.
Medzi jej filmy patria: Lions for Lambs, Julia, The Deer Hunter, Kramer vs. Kramer, Sophie’s Choice, Silkwood; A Cry in the Dark, Manhattan, Postcards from the Edge, The Bridges of Madison County, Marvin’s Room, The Devil Wears Prada, ...
Omar Metwally (Anwar El-Ibrahimi)
Omar sa naposledy ukázal v thrileri nominovanom na Academy Award s názvom Munich. Hral aj vo filme City of Your Final Destination.
Igal Naor (Abasi Fawal)
Rodák z Izraela Igal Naor sa objavil vo filmoch ako Munich, Miss Entebbe , The Mummy Lives,...
Zineb Oukach (Fatima Fawal)
Zineb Oukach sa narodila v Maroku a objavila sa v niekoľkých tamojších filmoch. Rendition je jej americkým debutom.
Moa Khouas (Khalid El-Emin)
Alžírčan Mohammed Khouas sa presťahoval do Francúzska ako teenager a objavil sa vo filme Lila dit ca. Hral aj vo francúzskych seriáloch “Julie Lescaut” a “Josephine, Ange Gardien.” Jeho americkým debutom bol film Munich.
Gavin Hood (Réžia)
Hoodov film Tsotsi podľa románu Athola Fugarda získal Academy Award za najlepší zahraničný film v roku 2006, po tom, ako získal cenu divákov na Edinburghskom filmovom festivale v roku 2005.
Po absolvovaní práva v južnej Afrike pracoval Hood krátko ako herec, predtým, ako nastúpil na štúdium scenáristiky a réžie v USA.
Po škole sa vrátil do Afriky, kde nakrúcal výchovné filmy pre ministerstvo zdravotníctva.
Za svoju prácu získal niekoľko cien.
Kelley Sane (Scenár)
Kelley sa dostal k písaniu scenárov okružnou cestou. Študoval ekonómiu, hral profesionálne tenis a pracoval ako fotograf. V roku 1996 režíroval svoj prvý scenár, nízkorozpočtovú hudobnú komédiu Francesca Page, ktorá sa premietala na Filmovom Festivale v Sundance v roku 1997.
Steve Golin (Producent)
Jeho film Babel bol nominovaný na Academy Award ako najlepší film roku 2006. Ďalšie filmy: Eternal Sunshine of The Spotless Mind, 50 First Dates, Bounce, Nurse Betty, Being John Malkovich, A Thousand Acres, The Game, Portrait of a Lady,...
Marcus Viscidi (Producent)
Naposledy produkoval filmy Zacha Braffsa The Last Kiss a Stevea Martina Shopgirl. Pracoval aj na filmoch ako: Wicker Park, Bad News Bear, The Hunted , Living In Oblivion, The Real Blonde, Double Whammy, Lemon Sky, ...
David Kanter (Výkonný producent)
David je producentom a manažérom v Anonymous Content v Culver City v Kalifornii. Má za sebou snímky ako: In the Land of Women, Lake of Fire, Dead I May Well Be, Across the Medicine Line, Jeremy Orm is a Pervert, The Proposition, Now and Then, The Spy Game, ...
Keith Redmon (Výkonný producent)
Keith začal svoju kariéru vo William Morris Agency. Pracoval na projektoch: 30 Days of Night, The Proposition, Introducing The Dwights, ...
Michael Sugar (Výkonný producent)
Michael získal svoj medzinárodný bakalársky titul s najväčšími poctami od United World College v roku 1991. Neskôr navštevoval Brandeiskú univerzitu v Massachusetts. Štúdiá zakončil právnickým doktorátom na univerzite v Georgetowne. Pracoval napríklad na filme A Separate Peace.
Edward Milstein (Výkonný producent)
Milstein je okrem produkčného aj vášnivý zberateľ vín, ich producent, dovozca a konzument.
Bill Todman, Jr. (Výkonný producent)
Bill Todman, Jr. začal svoju kariéru v roku 1978 vo firme svojho otca, legendárneho televízneho producenta a priekopníka. Má na konte filmy ako: Married to the Mob, Hard to Kill, Two If By Sea, Ace Ventura: When Nature Calls, Diabolique, Incognito, Wild America, Bad Moon, Major League: Back to the Minors, Wrongfully Accused, The King & I,...
Paul Schwake (Výkonný producent)
Filmy: Strange Wilderness, The Sixth Sense, Bruce Almighty, Seabiscuit, The Insider, The Recruit, Shanghai Noon, Shanghai Knights, Unbreakable, The Count of Monte Cristo,...
Dion Beebe (Kameraman)
Dion sa narodil v Austrálii a vyrástol v Cape Towne v Južnej Afrike. Možnosti nehybnej fotografie ho zaujímali už na strednej škole, kde jeho záujem prerástol do pohyblivých obrázkov. Má na konte filmy ako: Crush, Praise, What I Have Written, Eternity, Chicago, Miami Vice,...
Barry Robison (Architekt)
Barry Robinson má za sebou rozličné typy filmov, medzi ktoré patria: Hildago, Fun with Dick and Jane, The Rookie, October Sky, Home Fries, Highway, Bubble Boy, Mi Familia,...
Michael Wilkinson (Kostýmový výtvarník)
Michealova návrhárska práca mu umožnila cestovať po celom svete. Pracoval na filmoch ako: Babel, 300, The Nanny Diaries, Friends with Money, Sky High, Dark Water, Imaginary Heroes, Party Monster, American Splendor, Garden State, and Milwaukee, Minnesota,...
Megan Gill (Strih)
Megan Gill strihala film Tsotsi, ktorý získal Academy Award za najlepší zahraničný film. Ďalšie filmy: Sarafina!, Cry, The Beloved Country, Good Man in Africa, Ghost and the Darkness,...
Paul Hepker (Skladateľ)
Narodil sa v Zimbabwe a vyrástol v Južnej Afrike. Je klasickým koncertným klaviristom. Pracoval na filmoch ako: Tsotsi, Permanent Midnight, Soul Survivor, The Bird Can't Fly, Into The Light,...
Mark Kilian (Skladateľ)
Mark sa narodil a vyrástol v južnej Afrike. Filmy: Copycat, Species, Virtuosity and Unforgettable, Without the King, The Matrix Reloaded, ...
Film sa odohráva na dvoch kontinentoch. Zameriava sa na životy Douglasa Freemana (Jake Gyllenhaal) - analytika CIA pôsobiaceho v severnej Afrike, ktorý začne pochybovať o svojom povolaní po tom, čo bol svedkom brutálneho a nekonvenčného vypočúvania Američana egyptského pôvodu tajnou juhoafrickou políciou; Anwara El- Ibrahimiho (Omar Metwally) – egyptsko-amerického chemického inžiniera, ktorý ešte ako chlapec spolu s rodinou emigroval do Spojených štátov, a ktorý je teraz podozrivý z teroristickej činnosti; jeho tehotnej ženy Isabelly El-Ibrahimi (Reese Witherspoon) snažiacej sa zo všetkých síl nájsť svojho manžela, ktorý údajne zmizol počas letu z Cape Townu do Washingtonu, DC, pričom sa snaží využiť pomoc politicky angažovaného priateľa z univerzity; Alana Smitha (Peter Sarsgaard), poradcu senátora Hawkinsa (Alan Arkin), ktorý odhalí, že Anwara na príkaz šéfky CIA pre boj proti terorizmu Corrine Whitmanovej (Meryl Streep) odtransportovali do krajiny tretieho sveta, kde ho vypočúvaju; Alan odhaľuje znepokojujúci fakt, že Anwar bol na pokyn vedúcej CIA pre terorizmus Corrine Whitmanovej (Meryl Streepová) vylodený v krajine tretieho sveta, kde ho vypočúvajú; a Abasi Fawala (Igal Naor), riaditeľa tajného väzenia, ktorý má svoje vlastné osobné problémy s rebelantskou dcérou Fatimou (Zineb Oukach) a jej priateľom-islamským fundamentalistom Khalidom (Moa Khouas).
Rendition odvážne odhaľuje sivé miesta medzi ľavým a pravým, dobrým a zlým a nachádza nie práve jednoduché odpovede. Režisér Gavin Hood, ktorého film Tsotsi sa stal prvým filmom z južnej Afriky, ktorý získal Academy Award, zrežíroval svoj americký debut na základe mnohovrstvového scenára scenáristu Kelley Sanea.
New Line Cinema uvádza v spolupráci s Level 1 Entertainment a Anonymous Content Production film Rendition. Zahrali si v ňom mimoriadni herci ako na Academy Award nominovaný Jake Gyllenhaal, víťazka Academy Award Reese Witherspoon, víťaz Academy Award Alan Arkin, Peter Sarsgaard, Omar Metwally, Igal Naor a víťazka Academy Award Meryl Streep, ako aj Moa Khouas a Zineb Oukach.
Producentmi filmu boli Steve Golin (Babel) a Marcus Viscidi (The Last Kiss). Výkonnými producentmi boli Toby Emmerich, Keith Goldbergová, David Kanter, Keith Redmon, Michael Sugar, Edward Milstein, Bill Todman, Jr. a Paul Schwake. Koproducentom je Mark Martin.
Vo výrobnom štábe pracovali aj Oscarom ocenený kameraman Dion Beebe (Memoirs of a Geisha), architekt Barry Robison (Hildalgo), kostýmový výtvarník Michael Wilkinson (Babel), strihačka Megan Gillová (Tsotsi) a skladatelia Paul Hepker a Mark Kilian.
Rendition nakrúcali v Los Angeles a Washingtone DC, v Marakéši v Maroku a Cape Towne v Južnej Afrike.
New Line Cinema bude premietať Rendition v kinách na celom svete od 19-teho októbra 2007.
Film mal svetovú premiéru 7. Septembra 2007 na 32. ročníku medzinárodného filmového festivalu v Toronte.
O VÝROBE
Scenárista Kelley Sane sa rozhodol napísať Rendition po búrlivej debate so svojim priateľom Markom Martinom, o málo známej politike americkej vlády známej ako „mimoriadne vydávanie podozrivých“ – extraordinary rendition, ktorá umožňuje únos príslušníkov cudzích národov, považovaných za hrozbu národnej bezpečnosti, aby ich zadržiavala a vypočúvala v tajných zahraničných väzniciach.
Sane spomína, „Mark Martin, ktorý je koproducentom filmu a ja sme sa rozprávali o možnosti týrania, a ako si to všetko protirečí s americkým ideálom. Mark mi navrhol, aby som napísal scenár. Musel som o tom popremýšľať, pretože sledovať niekoho ako ho chytia a mučia nie je práve zaujímavé kino. Po hlbšej úvahe som sa začal zaoberať skutočnosťou, aké to je, keď niekto zmizne a jeho rodina netuší, čo sa mohlo stať. Každý rok zmiznú v tejto krajine tisícky ľudí z rôznych dôvodov, a viem si predstaviť to utrpenie, keď nevieme, kde sa náš blízky nachádza.“
Producent Steve Golin videl scenár v jednom zo skorších štádií. „David Kanter a Keith Redman, ktorí so mnou pracujú v Anonymous Content objavili scenár s Markom Martinom, ktorý pre mňa vtedy tiež pracoval,“ hovorí Golin. „Pracovali sme na ňom asi rok. Bola to skutočná tímová práca. Na scenári ma upútalo, že sa snažil nebyť príliš dokonalý a že sa skutočne snažil preskúmať politiku "mimoriadneho vydávania podozrivých" a jej dopady na jednotlivých ľudí.
„Myslím, že mi to ukázalo dve základné stránky príbehu,“ dodáva Golin. „Myslím, že veľká väčšina z nás akceptuje, že ak nám hrozí bezprostredné nebezpečenstvo, ktoré ovplyvní životy tisícok ľudí, jedna z ciest, ako získať informácie od niekoho, kto ich má, je získať ich pomocou násilného nátlaku. Na druhej strane, americká vláda sa počas svojej histórie v časoch vojny či núdze vzdala občianskej slobody. Myslím, že pri odhaľovaní tejto témy, vyjadrujeme názory, že Ženevská konvencia má svoje opodstatnenie a že jestvujú zákony, ktoré sa musia dodržiavať, pretože z dlhodobého hľadiska spoločnosť funguje práve vďaka nim. A som presvedčený, že nedodržiavaním týchto zákonov schádzame na zlý chodník.“
Keď prišiel čas na hľadanie režiséra, Golin si okamžite spomenul na Gavina Hooda, ktorý získal Oscara za najlepší zahraničný film Tsotsi, sledujúci šesť dní zo života krutého vodcu mládežníckeho gangu v Johannesburgu, ktorý sa musí postarať o dieťa, ktoré bolo náhodou unesené počas krádeže auta.
„Gavin je z Južnej Afriky, takže zažil mnohé politicky zaujímavé situácie,“ hovorí Golin. „Vyrástol v politickom prostredí, a pozná ho viac ako väčšina Američanov. Bol som si istý, že bude k materiálu pristupovať veľmi citlivo. Mal priateľov, ktorí zmizli bez stopy. Pomyslel som si, že toto je téma, s ktorou sa bude vedieť stotožniť a spojiť.“
Hood sa práve snažil nájsť materiál, ktorým by nadviazal na Tsotsi, a ktorým by prenikol do americkej kinematografie.
„Keď sa pozerám na projekt, skutočne si myslím, že dobrý film musí mať dve veci,“ hovorí Hood. „V prvom rade vás zabaví a drží vás v napätí a pripútaných ku kreslu. No verím aj v to, že dobré filmy vo vás niečo zanechajú aj po tom, ako opustíte kinosálu. Sú to filmy, po ktorých vznikne dobrá diskusia, debata, či dokonca hádka s vašimi priateľmi, či partnerom. Práve táto stránka ma zaujala pri čítaní scenára filmu Rendition. Stránky sa obracali samé a po celý čas som bol v napätí a kládol som si otázku ´Čo bude ďalej? ´No zároveň to vo mne vyvolávalo otázky, na ktoré nie je jednoduché odpovedať. Spomínam si, ako som dočítal scenár a niekoľko dní som len sedel a premýšľal som: ´čo si mám o tom myslieť?´ Bol to vzrušujúci príbeh, no zanechal vo mne aj mnoho otvorených otázok na premýšľanie.“
Producent Bill Todman, Jr. bol šťastný, že získali za režiséra Hooda, „Gavin má vrodenú schopnosť rozprávať príbeh bez použitia pomôcok. Tsotsi bolo celé titulkované. Mohli ste pokojne aj vypnúť zvuk a príbeh sa dal sledovať. Podarilo sa mu dať všetky tieto komplikované príbehy dohromady.“
Jedna z prvých výziev, ktorej museli filmári čeliť bolo uchopiť niekoľkovrstvový príbeh zo scenára. Hood vysvetľuje, „Musíte udržať všetko v rovnováhe a nechať každú líniu príbehu fungovať optimálne, pretože vlastne robíte štyri, či päť krátkych príbehov, ktoré spletáte dokopy.
Jake Gyllenhaal, ktorý stvárňuje analytika CIA Douglasa Freemana dodáva, „Táto výroba sa nepodobala žiadnej, akú som doteraz zažil. V Maroku som mal pocit, že nakrúcame samostatný film, aj keď to v podstate bola len časť z veľkého obrazu. Myslím, že keď konečne uvidíme film , bude vzrušujúce sledovať, ako tieto jednotlivé kúsky Gavin pospletal.“
So scenárom v ruke rozmýšľali filmári nad tým, koho obsadiť do postáv, aby ožili. Podarilo sa im to nakoniec s mnohými oceňovanými hercami.
Pre rolu Isabelly El- Ibrahimi, ktorá musela hľadať odpovede na nevysvetliteľné zmiznutie jej manžela vybrali Reese Witherspoon, držiteľku Academy Award.
„Reese je skutočné americké dievča od vedľa,“ hovorí producent Steve Golin. „Myslím, že je niekto, s kým sa môže každý stotožniť...ak sa to môže stať jej, môže sa to stať každému.“
„Páčila sa mi postava Isabelly, pretože som bola veľmi zvedavá na to, aké to musí byť žiť ako súčasť moslimskej rodiny v Amerike. Máme mnoho predstáv o každom náboženstve a z každého sa šíri aj určitý strach. Zaujímalo ma, ako budem vedieť ten strach rozptýliť.“
„Reese je neuveriteľne disciplinovaná, vždy je dokonale pripravená,“ hovorí režisér Gavin Hood, „Presne vie, čo má kedy robiť. Jediný problém medzi nami bol ten, že to bola moja prvá skúsenosť – pracovať s herečkou jej kalibru a tak slávnou, takže som ešte nikdy predtým nezažil toľko paparazzov všade okolo!“
Witherspoon sa oboznamovala so svojou úlohou tak, že sa stretávala s moslimskými Američanmi. „Našla som niekoľko komunít na internete a čítala som knihy,“ dodáva. „Fascinuje ma, že v tejto krajine máme mnoho rozličných ľudí a mnoho druhov náboženstiev. Je to súčasť skutočnej krásy Ameriky, že ľudia majú možnosť praktikovať svoje náboženstvo bez predsudkov. Napriek tomu po 11. septembri nastala v niektorých rodinách zložitá situácia.“
Nominant na Oscara Jake Gyllenhaal stvárnil analytika CIA Douglasa Freemana. „Jake hrá mladého muža, ktorého zmysel pre dobro a zlo sa celý obráti, keď sa dostane do mimoriadnej situácie,“ hovorí producent Steve Golin.
Gyllenhaal bol očarený postavou, ktorá bola odlišná od všetkého, čo dovtedy robil. „Douglas sa nachádza uprostred akcie, emočne aj fyzicky, bez skutočného východiska- Tento typ tlaku sa mi zdal ako hercovi úžasný,“ hovorí. „Myslím, že mnohí ľudia z mojej generácie niečo hľadajú - svoju identitu, to čím sú, čo chcú robiť so svojimi životmi. V tejto situácii Douglas nájde samého seba. Keď ho stretneme po prvý krát, je zmierený s istým druhom nečinnosti, no všetko sa zmení keď čelí realite, ktorá ho prenasleduje a otrasie ním, pričom musí začať hľadať svoju vlastnú ľudskosť. Núti ho to nazrieť do vlastného vnútra a nájsť niečo, čo už dlho hľadal. Na konci filmu sa nachádza tam, kde by to bol najmenej očakával- čo je preňho ohromne prospešné a pre mňa ako herca tiež.“
Herec Omar Metwally sa pridal k obsadeniu v kľúčovej úlohe Anwara El-Ibrahiminiho, ktorý je podozrivý z toho, že je terorista, chytený a odvezený do tajného zahraničného väzenia.
Dvojnásobná víťazka Academy Award Meryl Streep stvárnila Corrine Whitman, šéfku odboru terorizmu v CIA. Gavin Hood si vychutnal pôžitok z toho, že mal možnosť pracovať s legendárnou herečkou.
„Myslím, že jedna z dilem pre nás na Západe a zvlášť tu v Amerike je, že sme zásadne proti mučeniu,“ hovorí Gavid Hood. „Nerobíme to. No náš prístup je, ´hej, ak to musí byť, tak mi o tom aspoň nehovorte.´ Len to, že sa to konkrétne netýka vás, neznamená to, že nie ste toho súčasťou. Ďalšou otázkou je, či je to vôbec prospešné. Informácie, ktoré dostanete, sú zväčša zlé, pretože mučený človek je vystrašený a povie všetko, len aby ste už prestali. Povedia presne to, čo chcete počuť, len aby im už nikto neubližoval.“
Keď filmoví tvorcovia hľadali ideálne priestory na nakrúcanie vo Washingtone, zdal sa im príliš konvenčný. Kameraman Beebe chcel pôvodne zakryť v záberoch všetky pamätihodnosti. Hood spomína, „Jazdili sme okolo a pozerali sa na pamiatky z pozícií, z ktorých ich vlastne nevidno a potom sme šli do jednej budovy a uvideli Capitol Building cez sklenené okno, modernú budovu so sklenenou fasádou, vertikálnymi podperami a sklenenými doskami.“
Ďalšou výzvou bolo nájsť miesto, kde by sa mohli odohrávať scény z krajiny tretieho sveta. Krajina, neurčená vo filme mohla byť kdekoľvek na Strednom východe, či Severnej Afrike. Po 11. septembri je hľadanie lokácií v tejto časti sveta trochu problém. Jednou z najbezpečnejších krajín pre nakrúcanie amerického filmu je Maroko.
„Keď som čítal scenár, vedel som, že nakrúcanie ukončíme v Maroku,“ hovorí producent Steve Golin. „Pred dvoma rokmi sme tam nakrúcali Babel a voči filmu je tam veľmi priateľské prostredie. Kráľ a kráľovská rodina nás pri filmovaní skutočne podporovali.“
Nakrúcanie v Maroku nebolo celkom bezproblémové, ako spomína výkonný producent Marcus Viscidi. „Prvá vec je dostať sa do Marakéša z L.A. – trvá to asi 18 hodín. Takže ak niečo potrebujete, treba sa niekoľkokrát uistiť, že ste si to nezabudli. Na každý film, v ktorom sa používajú zbrane, špeciálne efekty, či pyrotechnika musíte mať dostatok tohto materiálu. Všetko musí byť podrobne skontrolované. Vo svete po 11. septembri je zložité kamkoľvek dopraviť takýto materiál, no na Stredný Východ a sever Afriky je to ešte komplikovanejšie. V Maroku to musíte mať naplánované niekoľko mesiacov vopred a získať povolenie od kráľa. Musíte mať presný zoznam a nesmiete mať nič, čo na ňom nie je. Takže ak sa v poslednej chvíli rozhodnete, že potrebujete 50 zbraní namiesto 40, máte jednoducho smolu.“
Nakrúcanie v Maroku neznamenalo len prácu s americkým a marockým štábom, ale so skutočne medzinárodným štábom. Boli v ňom členovia z Južnej Afriky, Veľkej Británie, Talianska, Izraelu, Egypta, Alžírska, Austrálie a Sudánu. „Myslím, že je úžasné prísť ma pľac a vidieť Afričanov a Maročanov, Američanov a Britov,“ hovorí Jake Gyllenhaal. „Bolo to tam skutočne srdečné. Myslím, že to prišlo od Gavina Hooda. Mám pocit, že každé nakrúcanie je zadefinované režisérom.“
„Nakrúcanie v Maroku s medzinárodným štábom bola ohromujúca skúsenosť,“ dodáva člen štábu Igal Naor. „Pre mňa, ako Izraelčana to znamenalo cítiť sa slobodne, príjemne, ničoho a nikoho sa nebáť...Cítil som sa ako v Londýne, či Paríži. Bolo to úžasné. Stretol som mnohých moslimov, s ktorými som sa spriatelil a po dvoch týždňoch sme si povedali, ´Ako môžeme byť spolu? Ako sa spolu dokážeme zabávať? Pozri, akí sme si blízki. Judaizmus a islam sú si v mnohom podobné. A to ma urobilo skutočne šťastným. Mám mnohých arabských aj palestínskych priateľov aj v Izraeli. Prečo to tak nemohlo byť vždy?“
Gavin Hood dodáva, „Jednou zo zaujímavých vecí na tomto filme bola skutočnosť, že sme mali štáb zložený z ľudí z celého sveta, ktorý pracoval na filme, ktorého témou je boj medzi rozdielnymi kultúrami v tejto rýchlej modernej dobe. Debaty medzi členmi štábu boli skvelé, pretože som videl ľudí rásť, navzájom si rozumieť a tešiť sa z prítomnosti toho druhého. Dúfam, že nám tento film pripomenie, že sme všetci iba ľudia s emocionálnymi potrebami. Frustruje ma fakt, že ľudia vždy hľadajú to, čo máme odlišné namiesto toho, aby sa aspoň trochu snažili nájsť to, čo máme rovnaké.“
OBSADENIE
Jake Gyllenhaal (Douglas Freeman)
Nominant Academy Award Jake Gyllenhaal sa ukazuje ako jeden z najsľubnejších hercov svojej generácie. Jeho prenikavé a rôznorodé predstavenia upútali nielen pozornosť publika, ale aj kritikov.
V roku 2006 získal cenu BAFTA za najlepšieho herca vo vedľajšej úlohe a bol nominovaný na množstvo ďalších cien. Z jeho filmografie: Brokeback Mountain, Zodiac, Jarhead, Proof, The Good Girl, Moonlight Mile, Lovely and Amazing, Donnie Darko, October Sky, ...
Reese Witherspoon (Isabella Fields El-Ibrahimi)
Víťazka Academy Award Reese Witherspoon je jednou z najvyhľadávanejších, najrešpektovanejších a najoceňovanejších herečiek Hollywoodu. Vyrástla v Tennessee a k svojim koreňom sa vrátila stvárnením June Carter v muzikálovej autobiografii Walk the Line.
Ďalšie snímky, v ktorých sme ju mohli vidieť: Four Christmases, The Man in the Moon, A Far Off Place, Fear, Freeway, Pleasantville, Legally Blonde, Sweet Home Alabama, Legally Blonde 2: Red, White & Blonde, ...
Alan Arkin (Senátor Hawkins)
Alan Arkin nedávno získal Academy Award za najlepšieho herca vo vedľajšej úlohe vo filme Little Miss Sunshine. Už dlho je známy ako herec oplývajúci veľkým talentom a univerzálnosťou na javisku, obrazovke aj na plátne.
Mohli sme ho vidieť vo filmoch: The Russians Are Coming, The Heart is a Lonely Hunter, Wait Until Dark, Catch-22, The In-Laws, Edward Scissorhands, Glengarry Glen Ross, Mother Night , Thirteen Conversations About One Thing, Firewall, ... Peter Sarsgaard (Alan Smith)
Nominant na Zlatý glóbus Peter Sarsgaard si naposledy zahral vo filme spoločnosti Paramount Vantage Year of the Dog. Ďalšie filmy, v ktorých sme si ho mohli všimnúť: Elegy, In the Electric Mist with Confederate Dead, The Mysteries of Pittsburgh, Jarhead, The Dying Gaul, Flightplan, Kinsey, Boys Don't Cry,...
Meryl Streep (Corrinne Whitman)
Dvojnásobná víťazka Academy Award rekordná držiteľka 14-tich Oscarových nominácií, Meryl Streep stvárnila oslňujúce množstvo postáv v kariére, ktorá začala v divadle a pokračuje v televízii a filme.
Medzi jej filmy patria: Lions for Lambs, Julia, The Deer Hunter, Kramer vs. Kramer, Sophie’s Choice, Silkwood; A Cry in the Dark, Manhattan, Postcards from the Edge, The Bridges of Madison County, Marvin’s Room, The Devil Wears Prada, ...
Omar Metwally (Anwar El-Ibrahimi)
Omar sa naposledy ukázal v thrileri nominovanom na Academy Award s názvom Munich. Hral aj vo filme City of Your Final Destination.
Igal Naor (Abasi Fawal)
Rodák z Izraela Igal Naor sa objavil vo filmoch ako Munich, Miss Entebbe , The Mummy Lives,...
Zineb Oukach (Fatima Fawal)
Zineb Oukach sa narodila v Maroku a objavila sa v niekoľkých tamojších filmoch. Rendition je jej americkým debutom.
Moa Khouas (Khalid El-Emin)
Alžírčan Mohammed Khouas sa presťahoval do Francúzska ako teenager a objavil sa vo filme Lila dit ca. Hral aj vo francúzskych seriáloch “Julie Lescaut” a “Josephine, Ange Gardien.” Jeho americkým debutom bol film Munich.
O TVORCOCH
Gavin Hood (Réžia)
Hoodov film Tsotsi podľa románu Athola Fugarda získal Academy Award za najlepší zahraničný film v roku 2006, po tom, ako získal cenu divákov na Edinburghskom filmovom festivale v roku 2005.
Po absolvovaní práva v južnej Afrike pracoval Hood krátko ako herec, predtým, ako nastúpil na štúdium scenáristiky a réžie v USA.
Po škole sa vrátil do Afriky, kde nakrúcal výchovné filmy pre ministerstvo zdravotníctva.
Za svoju prácu získal niekoľko cien.
Kelley Sane (Scenár)
Kelley sa dostal k písaniu scenárov okružnou cestou. Študoval ekonómiu, hral profesionálne tenis a pracoval ako fotograf. V roku 1996 režíroval svoj prvý scenár, nízkorozpočtovú hudobnú komédiu Francesca Page, ktorá sa premietala na Filmovom Festivale v Sundance v roku 1997.
Steve Golin (Producent)
Jeho film Babel bol nominovaný na Academy Award ako najlepší film roku 2006. Ďalšie filmy: Eternal Sunshine of The Spotless Mind, 50 First Dates, Bounce, Nurse Betty, Being John Malkovich, A Thousand Acres, The Game, Portrait of a Lady,...
Marcus Viscidi (Producent)
Naposledy produkoval filmy Zacha Braffsa The Last Kiss a Stevea Martina Shopgirl. Pracoval aj na filmoch ako: Wicker Park, Bad News Bear, The Hunted , Living In Oblivion, The Real Blonde, Double Whammy, Lemon Sky, ...
David Kanter (Výkonný producent)
David je producentom a manažérom v Anonymous Content v Culver City v Kalifornii. Má za sebou snímky ako: In the Land of Women, Lake of Fire, Dead I May Well Be, Across the Medicine Line, Jeremy Orm is a Pervert, The Proposition, Now and Then, The Spy Game, ...
Keith Redmon (Výkonný producent)
Keith začal svoju kariéru vo William Morris Agency. Pracoval na projektoch: 30 Days of Night, The Proposition, Introducing The Dwights, ...
Michael Sugar (Výkonný producent)
Michael získal svoj medzinárodný bakalársky titul s najväčšími poctami od United World College v roku 1991. Neskôr navštevoval Brandeiskú univerzitu v Massachusetts. Štúdiá zakončil právnickým doktorátom na univerzite v Georgetowne. Pracoval napríklad na filme A Separate Peace.
Edward Milstein (Výkonný producent)
Milstein je okrem produkčného aj vášnivý zberateľ vín, ich producent, dovozca a konzument.
Bill Todman, Jr. (Výkonný producent)
Bill Todman, Jr. začal svoju kariéru v roku 1978 vo firme svojho otca, legendárneho televízneho producenta a priekopníka. Má na konte filmy ako: Married to the Mob, Hard to Kill, Two If By Sea, Ace Ventura: When Nature Calls, Diabolique, Incognito, Wild America, Bad Moon, Major League: Back to the Minors, Wrongfully Accused, The King & I,...
Paul Schwake (Výkonný producent)
Filmy: Strange Wilderness, The Sixth Sense, Bruce Almighty, Seabiscuit, The Insider, The Recruit, Shanghai Noon, Shanghai Knights, Unbreakable, The Count of Monte Cristo,...
Dion Beebe (Kameraman)
Dion sa narodil v Austrálii a vyrástol v Cape Towne v Južnej Afrike. Možnosti nehybnej fotografie ho zaujímali už na strednej škole, kde jeho záujem prerástol do pohyblivých obrázkov. Má na konte filmy ako: Crush, Praise, What I Have Written, Eternity, Chicago, Miami Vice,...
Barry Robison (Architekt)
Barry Robinson má za sebou rozličné typy filmov, medzi ktoré patria: Hildago, Fun with Dick and Jane, The Rookie, October Sky, Home Fries, Highway, Bubble Boy, Mi Familia,...
Michael Wilkinson (Kostýmový výtvarník)
Michealova návrhárska práca mu umožnila cestovať po celom svete. Pracoval na filmoch ako: Babel, 300, The Nanny Diaries, Friends with Money, Sky High, Dark Water, Imaginary Heroes, Party Monster, American Splendor, Garden State, and Milwaukee, Minnesota,...
Megan Gill (Strih)
Megan Gill strihala film Tsotsi, ktorý získal Academy Award za najlepší zahraničný film. Ďalšie filmy: Sarafina!, Cry, The Beloved Country, Good Man in Africa, Ghost and the Darkness,...
Paul Hepker (Skladateľ)
Narodil sa v Zimbabwe a vyrástol v Južnej Afrike. Je klasickým koncertným klaviristom. Pracoval na filmoch ako: Tsotsi, Permanent Midnight, Soul Survivor, The Bird Can't Fly, Into The Light,...
Mark Kilian (Skladateľ)
Mark sa narodil a vyrástol v južnej Afrike. Filmy: Copycat, Species, Virtuosity and Unforgettable, Without the King, The Matrix Reloaded, ...