V 50. rokoch je život v stredoamerickom meste Suburbicon bezstarostný a idylický. Malebné domy s upravenými trávnikmi sú dokonalým miestom pre šťastné rodiny. Taká je tiež rodina Gardnera Lodgea. Aspoň navonok.
Jednej noci všetko zmení vykradnutie ich domu. Gardnerova manželka Rose je zavraždená. Polícia veľmi rýchlo zatkne podozrivého. Ale keď príde na stanici k identifikácii, Gardner páchateľa neoznačí. A možno má pre to dobrý dôvod. Podozrivým z brutálneho činu je totiž úžerník, ktorý má na starosti klientov, ktorí mafii neplatia svoje dlhy včas. Gardnerovo rozhodnutie spustí reťaz podozrievania, vydierania násilia a pomsty.
Pôvodný scenár čiernej kriminálnej komédie Suburbicon: Temné predmestie napísali už v 80. rokoch Joel a Ethan Coenovi. Réžie sa ujal George Clooney, ktorý sa podieľal aj na konečnej verzii scenára. V hlavných úlohách excelujú držitelia Oscara – Matt Damon (Dobrý Will Hunting, Marťan) a Julianne Moore (Hodiny).
Film „Suburbicon: Temné predmestie“ vo vašich kinách už od 9. novembra
Problémy v raji
Po druhej svetovej vojne sa stredná trieda v Amerike sťahovala na predmestia, Idylické, cenovo dostupné domy a predmestia tvorili svojim spôsobom uzatvorené komunity. Pre mnohých sa americký sen o vlastníctve domu stal po prvýkrát realitou.
„Po vojne ste si mohli kúpiť pekný dom s garážou a dvorom. Mohli ste dostať dobrú prácu, žiť v príjemnom prostredí a založiť si rodinu, ak ste boli bieli,“ hovorí Clooney. „Zábavné je však odstrániť vonkajšiu vrstvu z dokonalého domáceho života a vidieť, na aké nepekné veci môžete naraziť.“
„George (Clooney) a ja sme písali scenár založený na udalostiach, ktoré sa odohrali v Levittowne v Pensylvánii,“ hovorí scenárista Heslov. „Pri našom výskume George narazil na dokument z roku 1957 s názvom Kríza v Levittowne. Je to pravdivý príbeh toho, čo sa stalo, keď sa William a Daisy Meyersovci stali prvou afroamerickou rodinou, ktorá sa presťahovala do Levittownu.“
„V deň, keď sa Meyersovci nasťahovali, obišiel poštár všetky domy v Levittowne a každého sa spýtal, či sa už stretli s novými susedmi,“ hovorí Clooney. „Večer sa pred domom Meyersových zišlo asi 500 ľudí, ktorí kričali rasové urážky, zavesili vlajku Konfederácie a spálili na trávniku kríž.“
V dobe, keď Clooney pracoval na nápade o Levittowne, spomenul si na scenár, ktorý mu bratia Coenovi poslali niekedy v roku 1999 pod názvom Suburbicon. „Bola to čierna komédia s thrillerovými prvkami, s podobnou tému ako Fargo a Po prečítaní spáľte. Nešťastné postavy, ktoré robili naozaj zlé rozhodnutia. Chceli sme urobiť niečo trochu menej zábavné a viac rozhnevanejšie. Myslím, že teraz je dobrý čas na film, ktorý pôsobí rozhnevane,“ dodáva Clooney.
„Clooneymu teda napadlo vziať scenár Suburbiconu a zasadiť ho do inkriminovaného týždňa, kedy sa do Levittownu nasťahovali Meyersovci,“ hovorí Heslov.
„V národnom vedomí je niečo, čo sa chce na túto éru pozerať ružovými okuliarmi,“ hovorí Matt Damon, ktorý hrá Gardnera Lodgea, otca rodiny, ktorý je na predmestí ako v obkľúčení. „Chceme uveriť, že všetci boli šťastnejší, ale ľudia sú ľudia a stále sa deje plno temných vecí.“
Na povrchu je Gardner Lodge modelovým manželom a otcom, ale keď sa ide pod povrch, tak sa odkryje jeho zainteresovanosť v kriminálnom podsvetí.
„Matt je dokonalý profesionál s ohromným hereckým rozsahom,“ chváli Clooney, „ale skutočné potešenie pre neho je keď môže hrať magorov.“
Damon si preštudoval dobové fotografie, aby vedel, ako muži v 50. rokoch vyzerali. „Musel som pribrať pár kíl,“ priznáva Damon. „Muži v 50. rokoch necvičili tak, ako to robíme dnes. Buď boli veľmi štíhli, alebo pri tele. Môj dedko bol trochu svalnatý a pri tele, chcel som vyzerať ako on, takže som musel trochu zmeniť svoje telo. Je to síce malý detail, ale viac som sa tak vcítil do tej doby.“
„Matt nedávno dokončil natáčanie Jasona Bourna, takže som sa bál, že sa ukáže vo forme, kedy nie je pochýb, že sa o seba v súboji dokáže s prehľadom postarať,“ pripúšťa Clooney. „Našťastie ešte pracoval s Alexanderom Paynom na filme Zmenšovenie (Downsizing) a bol som rád, že keď prišiel, vyzeral skôr ako ocko.“
Gardner vedie v meste Suburbicon s manželkou Rose (Julianne Moore) a synom Nickym (Noah Jupe) zdanlivo idylický život.
„Rose nie je obzvlášť šťastná, rovnako ako jej manželstvo,“ vysvetľuje Moore. „Jej manžel je zodpovedný za dopravnú nehodu, po ktorej skončila na invalidnom vozíku.“ Rosina dvojička Margaret (tiež Julianne Moore) v dome často pomáha. „Na začiatku filmu je Margaret tá sladšia a milšia sestra,“ hovorí Moore. „Je tajne závislá na živote sestry, ktorá vytvára napätie.“ Moore pristupovala k hraniu dvojčiat pragmaticky: „Rovnako ako v každej úlohe, musíte zistiť, v čom sú jedinečné, v čom sa odlišujú. Ako hovoria, aké používajú gestá. Je zrejmé, že budú vyzerať rovnako, takže robíte to, čo môžete, aby ste ich odlíšili.“
Clooney si vychutnával príležitosť obsadiť Julianne Moore do dvoj úlohy. „Julianne môže hrať doslova čokoľvek,“ hovorí Clooney. „Pred pár rokmi už rolu dvojčiat hrala v jednom seriáli. Na natáčanie prišla s veľkým charakterovým momentom, kedy si postava Margaret zafarbí vlasy na blond, aby vyzerala ako jej sestra. To vám povie veľa o tom, kým je.“
Idylka sa rozpadne, keď Gardnerovu rodinu doma prepadnú Ira (Glenn Fleshler) a Louis (Alex Hassell). Vykradnutie naberie tragický koniec, keď zlodeji otca a syna omámia chloroformom a zabijú Rose. Veci ale následne naberú ešte horší smer vďaka Gardnerovmu zlému rozhodnutiu, ktoré ho vtiahne do hry mačky s myšou.
„Matt Damon často hrá veľmi inteligentné, vzdelané postavy,“ hovorí Hassell. „Takže je zaujímavé vidieť ho paralyzovaného hrôzou ako jeleňa v žiari reflektoru, keď sa snaží dostať z komplikovanej situácie.“
A zatiaľ čo po Gardnerovi idú kriminálnici Ira a Louis, Margaret svojimi zbraňami bojuje s podozrievavým vyšetrovateľom poisťovne Rogerom (Oscar Isaac), ktorý začína o ich verzii tragických nočných udalostí pochybovať.
„Roger si rýchlo uvedomuje, že verzia Gardnera a Margaret má trhliny,“ hovorí Isaac. „Má podozrenia, že niečo nesedí.“
„Oscar je niekto, kto ma herecky veľmi zaujal,“ chváli Clooney Isaaca. „Bratia Coenovci pôvodne ponúkli úlohu Rogera mne. Je to skvelá postava, ktorá odštartuje radu vážnych zločinov. V podstate príde a ukradne si film,“ uzatvára Clooney.
„Keď mi povedali, že to bude čierna komédia, povedala som si, že na tejto situácii nie je nič smiešne,“ hovorí Karimah Westbrook, ktorá hrá fiktívnu pani Meyersovú. „Ale v príbehu mojej postavy je mnoho irónie. Meyersovci sú rodina, ktorá hľadá americký sen, a majú pocit, že budú v novom domove vítaní a v bezpečí. Bohužiaľ, ich susedia sa k nim chovajú neúctivo a niekedy nebezpečne, rozbité okná, skákanie po ich aute. Medzitým je tu skutočný problém, ktorý nikto nerieši.“
Skutočný život Meyersových bol dňom aj nocou nočnou morou, prúdom hlasného obťažovania, pretože dav susedov im pred domom hral na bubny a hlasno spieval v snahe prinútiť ich k odchodu.
„Pri skúmaní skutočného prípadu Meyersových sme zistili, že protestujúci susedia postavili okolo Meyersových domu múr, pálili kríže, napísali petíciu, aby sa rodina odsťahovala. Vo filme citujeme skutočné znenie petície,“ vysvetľuje Clooney.
„Keď vidíte film, ktorý sa zaoberá bigotnosťou a rasovou problematikou v 50 či 60. rokov, takmer vždy sa odohráva na juhu,“ hovorí Clooney. „V celom filme používame skutočné zábery zo zachovaného dokumentu,“ pokračuje Clooney. „Niekedy musíte určité veci vidieť, aby ste uverili, že sa naozaj stali. Rasová nenávisť je často pre dnešné publikum šokujúca, ale pravda je, že tomu nebolo tak dávno.“
„Suburbicon sa dokáže prihovárať k dnešnému svetu,“ dodáva Damon. „Susedia stavajú okolo afroamerickej rodiny stenu a medzitým sú skutočne nebezpeční ľudia za rohom. Každý sa pozerá nesprávnym smerom,“ hovorí Clooney. „Miestni ľudia chcú uveriť, že pokým neprišla afroamerická rodina, nič zlého sa nedialo. A to je téma, ktorá je stále aktuálna.“
Stvorenie Suburbiconu
Pre vytvorenie dokonalého sveta ako vystrihnutého z pohľadnice, sa Clooney obrátil na čestného spoluracovníka, výtvarníka Jima Bissella. Po piatich úspešných spoluprácach sú kreatívne a vizuálne naladení na rovnakú nôtu. Bissell chváli Clooneyho všestrannosť umelca. „Film je spojením všetkých druhov umení,“ hovorí Bissell. „Je úžasné, ako George režíruje, píše a hrá, ale pre mňa je najviac užitočné, že vie kresliť. Vo filme si vymyslí z vizuálneho pohľadu niečo dramatické a vo svojich kresbách to dokáže vysvetliť. Vždy veľmi presne viem, na čo konkrétne myslí.“
Pre dokonalé vytvorenie mesta bolo dôležité vystihnúť pocit anonymity a jednotvárnosti. Bissell a jeho kolegovia vytvorili ideálnu štvrť na predmestí jednej časti Južnej Karolíny.
„Aj keď sme natáčali v Kalifornii, chceli sme, aby domy pôsobili, že sa môžu nachádzať kdekoľvek v USA,“ hovorí Bissell. „Najväčšiu pozornosť sme venovali hľadaniu menších domov v čo najlepšom stave s niekoľkými stromami v okolí.“ V jednej časti Fullertonu objavila produkcia dokonalý exteriér pre dom Meyersových a tiež niekoľko ďalších vhodných domov, ktoré by použili pre úvodné scény.
Mnohé domy vo Fullertone dostali nový náter, spravili sme terénne úpravy, vrátane živých plotov.
„Kedykoľvek sme na tomto mieste natáčali, miestni boli absolútne úžasní. V podstate sme na tú dobu úplne zmenili ich životy, natierali sme im domy, celé noci natáčali prestrelky a oni nás náruživo podporovali. Interiér Lodgeho domu bol komplet celý postavený na pozemkoch Warner Brothers v Burbanku. V priebehu siedmych týždňov tam náš tím vybudoval dvojposchodový dom, chrám v štýle polovice minulého storočia, plný tlmených farieb, machovej zelene a horčicových odtieňov, kompletnú obývačku, kuchyňu, pracovňu, kúpeľňu, spálňu.“ Hovorí Clooney.
Bissell úzko spolupracoval s Clooneym a držiteľom Oscara, kameramanom Robertom Elswitom, aby presne vyhovel predstavám producentov. Elswit natáčal na kameru Arri Alexa v anamorfnom formáte so šošovkami Panavision rady C, ktoré poskytli klasický filmový obraz.
„Vytvoriť dokonalý dom bola pre nás najväčšia výzva a zároveň priorita,“ vysvetľuje Clooney. „Odohrávajú sa v ňom tak dve tretiny filmu, takže Grant Heslov a ja sme mali veľmi konkrétnu predstavu, akým spôsobom v ňom potrebujeme natáčať. Bolo nutné pohybovať sa s kamerou po schodoch, alebo medzi stenami a vždy sme presne potrebovali vedieť, kde budú tiene.“
Ďalšie natáčanie prebiehalo v mestách na severe Hollywoodu, Encine, Santa Clarite, San Fernande, Altadene a Pasadene. Vytvorenie obchodu s potravinami Karger bolo ďalšou veľkou výzvou. Bissell bol nadšený, že našiel nedávno zavretý obchod JCPenney, ktorý vyhovoval ich potrebám.
JCPenney bol postavený v roku 1940 a exteriér mal stále originálne detaily, potrebné bolo iba prerobiť vnútro a urobiť z neho obchod s potravinami.
Police v predajni boli zaplnené 2500 krabicami vytvorenými umeleckým oddelením, aby zodpovedali obdobiu filmu, rovnako tak 10 000 kusov konzervovaných výrobkov v presnom štýle 60. rokov. Do pekárenskej sekcie získala produkcia stovky pôvodných obalov Taystee a Wonder Bread od zberateľov online.
„Je úžasné, čo ľudia zbierajú,“ čuduje sa Bissell. „A teraz zberatelia predávajú veci na internete. Ebay je v podstate nový blší trh. Zoženiete tam všetko, na čo si spomeniete.“
Do Lodgeovej obývačky potrebovali filmári Zenith Flash-Magic TV, prvú televíziu s bezdrôtovým diaľkovým ovládaním. Po mnohých bezsenných nociach takú našli v múzeu v Ohiu. Múzeum ju štábu zapožičalo.
Do filmu sa tiež podarilo zohnať viac než 150 osobných a nákladných vozov z polovice 20. storočia. Koordinátor dopravy George Sack dostal za úlohu získať kópie niekoľkých kľúčových vozidiel: Gardnerov Oldsmobil z roku 1957, Meyerov Chevrolet Bel Air z roku 1954, Louisov a Iry VW Beetle z roku 1954 a požiarny automobil z roku 1959. Tie všetky budú v priebehu natáčania poškodené alebo zničené.
Módny štýl Suburbiconu
Divák si veľmi rýchlo všimne, že v Suburbicone nosia všetci muži rovnaké oblečenie. Oblečenie dodržiava jednotvárnosť a anonymitu. Ženské šaty sa od seba trochu líšia, ale je vidieť, že všetky nakupovali v rovnakom obchode. Všetko oblečenie sa šilo špeciálne pre film, muži majú úmyselne nohavice nad členky.
Ľudia tej doby boli na svoje oblečenie pyšní, na uliciach nebolo vidieť ľudí v spotených alebo špinavých nohaviciach. Vidieť ženu v nohaviciach bolo veľmi ojedinelé.
„Je veľmi lákavé a jednoduché docieliť, aby Matt Damon vyzeral dobre,“ priznáva kostymérka Jenny Eagan. „A obdobie zobrazované vo filme k tomu priamo nabáda. Ale Clooneyho zámer bol urobiť Gardnera trochu zanedbaného. Je to obyčajný človek, uväznený vo svojom živote a práci, nie je tak múdry, ako si o sebe myslí. Jeho oblečenie nám hovorí, že rozhodne nie je vybavený na to, čo ho vo filme čaká.“
Eagan tiež úzko spolupracovala s Julianne Moore, aby štýlom odlíšila každé z dvojčiat. „Veľa sme to s Julianne preberali,“ spomína Eagan. „Predstavovala som si Rose ako konzervatívnu, klasickú upravenú ženu z 50. rokov, ale nakoniec sme sa s Julianne zhodli, že Rose už nevenuje svojmu vzhľadu a obliekaniu toľko úsilia. Naopak Margaret je pôsobí mladšie, je koketnejšia a veľmi o seba dbá.“
Moore hovorí: „Jenny je skvelá kolegyňa, oblečením mi veľmi pomohla od seba sestry odlíšiť aj čo sa týka ich osobností.“
Herec režisérom
„Vždy, keď som režíroval film a zároveň som v ňom aj hral, bol som nešťastný,“ hovorí Clooney, ktorý v Suburbicone tentokrát zostáva iba za kamerou. „Takže prácu na Suburbicone som si konečne užíval oveľa viac.“
„Pre Georgea je oveľa jednoduchšie, keď vo svojom filme nemusí hrať,“ priznáva so smiechom Heslov. „Vlastne je to jednoduchšie pre všetkých.“
„Pracovať na filme s Georgeom je ako na svojom dvore opravovať auto,“ hovorí Damon o práci s Clooneym. „Jednoducho sa oblečiete a idete sa vlastne baviť. Spolupráca s ním je obohacujúca.“
Clooney skladá poklonu svojim mentorom: „Pri spolupráci s bratmi Coenovými som sa toho veľa naučil. Sú efektívni, svoje nápady vedia dobre vysvetliť a predať, aby získali výsledok, ktorý chcú.“
George Clooney – réžia, scenár, produkcia
Režijná filmografia: Milujte svojho zabijaka (2002), Dobrú noc a veľa šťastia (2005), Leatherheads (2008), Deň zrady (2011), Pamiatkari (2014)
Robert Elswit – kamera
Zajtrajšok nikdy neumiera (1997), Magnólia (1999), Dobrú noc a veľa šťastia (2005), Až na krv (2007), Spálené životy (2008), Mesto (2010), Mission: Impossible – Ghost Protocol (2001), Mission Impossible – Národ grázlov (2015), Zlato (2016)
Ethan Coen, Joel Cohen – scenár
Zbytočná krutosť (1984), Barton Fink (1991), Fargo (1996), Big Lebowski (1998), Táto zem nie je pre starých (2007), Po prečítaní spáľte (2008), Skutočná guráž (2010), Nezlomný (2014), Most špiónov (2015)
Matt Damon – Gardner
Dobrý Will Hunting (1997), Zachráňte vojaka Ryana (1998), Talentovaný pán Ripley (1999), Dogma (1999), Legenda o slávnom návrate (2000), Dannyho jedenástka (2001), Agent bez minulosti (2002), Bournov mýtus (2004), Skrytá identita (2006), Invictus: Neporazený (2009), Skutočná guráž (2010), Kúpili sme zoo (2011), Liberace! (2013), Interstellar (2014), Marťan (2015)
Julianne Moore – Rose / Margaret
Utečenec (1993), Nájomní vrahovia (1995), Hriešne noci (1997), Big Lebowski (1998), Magnólia (1999), Pobrežné správy (2001), Hodiny (2002), Potomkovia ľudí (2006), Single Man (2009), Deti sú v pohode (2010), Bláznivá, stratená láska (2011), Carrie (2013), Still Alice (2014), Freeheld (2015), Kingsman: Zlatý kruh (2017)
Oscar Isaac – Roger
Star Wars: Sila sa prebúdza (2015), Mojave (2015), X-Men: Apokalypsa (2016), The Promise (2016)
- reklamná správa -