V nedeľu večer sa v Štúdiu L+S uzavrel 19. ročník FESTIVALU ČESKÉHO DIVADLA. V rámci programu vystúpilo sedem scén z Prahy a Brna, ktoré dokázali osem večerov naplniť sálu bratislavského divadla. Najväčšiemu záujmu sa tešilo Divadlo Járy Cimrmana, ktoré napriek tomu, že prišlo až po ôsmich rokoch, patrí stále medzi klasiku festivalu. O nič nezaostávalo ani vynikajúce Dejvické divadlo a Sergeart.com, ktoré predstavovalo v dramaturgii festivalu to nové, mladé. Aktuálny ročník najväčšej prehliadky českého divadla u nás, ktorá trvala od 2. do 11. novembra, navštívilo okolo 1600 ľudí.
„Skončil sa 19. ročník Festivalu českého divadla a my môžeme s uspokojením konštatovať, že záujem bratislavského obecenstva o divadelné umenie našich západných susedov je stále rovnako intenzívny. 19. ročník skončil, nech žije dvadsiaty,“ povedal Milan Lasica, ktorý stojí pri festivale od jeho zrodu.
Na festivale účinkoval nezáviský súbor Buranteatr z Brna a pražské scény: Černé divadlo Jiřího Srnce, Divadlo Járy Cimrmana, Studio Ypsilon, Divadlo v Řeznické, Dejvické divadlo a Sergeart.com. Festival privítal také osobnosti súčasného českého divadelníctva, akými sú: Zdeněk Svěrák, Ivan Trojan, Naďa Konvalinková, Tatiana Vilhelmová, Vojtěch Dyk a ďalších.
Podľa výkonného riaditeľa Štúdia L+S Pavla Danišoviča bol 19. ročník Festivalu českého divadla aj pokusom o reprezentatívny prierez aktuálnej českej scény. „Sme radi, že sme sa celkom slušne "trafili". Okrem overenej (a stále skvelej "klasiky") ako sú produkcie Divadla Járy Cimrmana, Divadla v Řeznické alebo Dejvického divadla, spontánne sa tlieskalo aj "mladej experimentálnej generácii" Studia Ypsilon, svojráznej dramaturgii Buranteatru alebo očarujúcemu spektakuláru Sergeart.com. Spokojní boli divadelníci, aj diváci a k našej radosti pribudli aj nadšení detskí diváci, ktorým ten dôležitý prvý kontakt s divadlom sprostredkovali tí najpovolanejší, Černé divadlo Jiřího Srnce," doplnil ďalej Pavol Danišovič.
Najväčší záujem bol o legendárne Divadlo Járy Cimrmana, ktoré na javisku Štúdia L+S odohralo dve predstavenia úspešnej inscenácie České nebe; hra zachytáva obdobie vypuknutia 1. svetovej vojny a bola nominovaná na Cenu Alfréda Radoka, na Slovensku mala v rámci festivalu svoju premiéru. "Sme naozaj šťastní, že aj po dlhoročnej pauze tu máme stále svojich divákov, navyše chytrých a poučených nielen vo svojej, ale aj našej histórii. Vďaka a určite prídeme opäť," povedal Zdeněk Svěrák.
Svoju spokojnosť vyjadril aj Daniel Šváb zo Studia Ypsilon, ktoré prišlo s absolútne súčasnou témou, divadelníci sa nechali inšpirovať životom a „dielom“ Stevea Jobsa a predstavili v Bratislave svoju úspešnú inscenáciu iJá. "Veľmi nás prekvapilo publikum, samozrejme pozitívne. Reagovalo okamžite a veľmi rýchlo našlo tú trochu skrytú živočíšnosť, o ktorú v hre išlo. Hralo sa nám naozaj výborne aj vďaka im," povedal Daniel Šváb.
Po viac ako 15 rokoch zavítalo do Bratislavy slávne Černé divadlo Jiřího Srnce z Prahy. Slovenskému publiku predstavilo detské predstavenie s názvom Antológia – to nejlepší z černého divadla. "V Štúdiu L+S sme nikdy nehrali. Prišli sme trochu s obavami, ale deti si nás získali okamžite a s takýmto povzbudením sa hrá senzačne. Veríme, že po našej premiére budú aj reprízy," povedal bezprostredne po predstavení Jiří Srnec mladší.
Festival už tradične sprevádza výstava českého umelca. Tentokrát to bola výstava Antonína Střížka s názvom Kresby a fotografie. Výstavu jeho diel pripravilo Štúdio L+S v spolupráci s Českým centrom.
Festival sa konal pod záštitou Veľvyslanectva Českej republiky na Slovensku a realizoval sa s finančnou podporou Ministerstva kultúry Slovenskej republiky a Ministerstva kultúry Českej republiky. „Velice mne těší, že Velvyslanectví ČR mohlo i v tomto roce poskytnout záštitu již tradiční přehlídce českého divadla, pořádané na scéně Štúdia L+S. Rád pokaždé některé z představení tohoto festivalu navštívím a jeho kvalitní dramaturgická koncepce je pro mne vždy zárukou, že mne čeká dobrá podívaná,“ povedal na adresu festivalu Jeho Excelence Jakub Karfík.
Generálny reklamný partner: Mediworx software solutions
Hlavný reklamný partner večerných predstavení: Krušovice – klenot medzi českými pivami
Partneri: Česká centrála cestovného ruchu - CzechTourism Slovensko, České centrum, hotel Tatra a Stredoeurópska nadácia v spolupráci so spoločnosťou Slovnaft
Mediálni partneri: Rádio Europa 2, denník Pravda, týždenníky Slovenka a .týždeň, mesačníky Kam do mesta a Focus, internetové portály zoznam.sk a kedykam.sk, SITA, Bratislavské kultúrne a informačné stredisko a Produkčný dom FORZA
- reklamná správa -