“Ben-Hur s Charltonom Hestonom patrí k mojim najobľúbenejším filmom vôbec,” hovorí výkonný producent Mark Burnett. “Na tie časy to bolo neuveriteľné. Napriek tomu, čo ten film znamená pre mňa a mnohých ďalších fanúšikov, moje deti o ňom nikdy nepočuli.“
„Uvedomil som si, že je tu masa ľudí, ktorí potrebujú moderné spracovanie klasického príbehu, takže sme využili výhody nových technológií a urobili sme vzrušujúce predstavenie pre ďalšiu generáciu divákov.”
Kameraman Oliver Wood (séria Bourne) má svoj drsný, ale vyvážený štýl. Ako jeden z najinovatívnejších technologických výdobytkov bola použitá G4 kamera. "Pracuje štýlom ako váš iPhone," vysvetľuje Bekmambetov. "Z každej scény máte pocit, ako by ste tam v tom momente boli."
Bekmambetov objavil vizuálnu inšpiráciu na YouTube. Zábery z bezpečnostnej kamery, ktorá zachytila skutočnú haváriu autobusu v Južnej Kórei pomohli štábu vytvoriť presvedčivú zrážku gréckej veslice a otrokárskej galeje. Dokumentácia z NASCAR bola zase pre režiséra užitočná z hľadiska nastavenia tempa, rýchlosti a intenzity pretekov štvorzáprahov. "Oliverov úžasný štýl práce s kamerou má za cieľ sprostredkovať divákovi maximálne osobný zážitok," vysvetľuje Bekmambetov. "Snažili sme sa obetovať umelý lesk v prospech autentickosti, aby publikum mohlo lepšie spoznať svet, v ktorom sa príbeh odohráva. Všetky použité kamerové techniky dnešný divák ovláda. Chceli sme zachytiť akciu ako by to urobil v realite aj on, aby bolo jasné, že sme inšpiráciu hľadali medzi fotkami na Instagrame a videami na YouTube, a nie medzi klasickými maľbami."
Moderné inovácie, ako napríklad Go-Pro kamery, umožnili Bekmambetovovi a Woodovi snímať zábery zo všetkých možných uhlov. Kamery boli dokonca rozostavené aj v piesku na zemi, aby zachytili pohyb konských vozov uháňajúcich nad nimi.
“Milujem slobodu, ktorú nám dáva Go-Pro,” hovorí Wood. “Za normálnych oklností ste limitovaní priestorom, do ktorého sa zmestí kamera, plošina a obsluha, ale s Go-Pro môžete ísť prakticky kamkoľvek.“
Vrcholným momentom filmu je vražedný závod konských štvorzáprahov Ben-Hura a Messalu, ktorý sa točil 32 dní v rímskych štúdiách Cinecittà. Od prvého dňa bolo rozhodnuté točiť väčšinu scén na kameru, čo vyžadovalo tri mesiace intenzívneho jazdeckého tréningu pre Hustona a Kebbella. Hoci už obaja mali skúsenosti s jazdou na koni, viesť v plnej rýchlosti voz so záprahom štyroch koní bolo niečo úplne nové.
"Vyrastal som s koňmi," hovorí Jack Huston. "Nemám z nich strach, ale ak ich máte udržať štyroch naraz, nie je to jednoduché. Majú v sebe neuveriteľnú silu. To nie je vychádzka po pobreží, to sú šmyky v piesku. Toľko adrenalínu som si v živote neužil.“
“Konské závody patrili k extrémnym športom tých čias, a hoci sme čerpali inšpiráciu z pretekov NASCAR a Formula 1, jazda na voze ťahanom štyrmi koňmi je nebezpečnejšia v mnohých ohľadoch.” Priznáva Bekmambetov, “Mal som možnosť si to na pľaci vyskúšať, a úprimne povedané – bolo to strašné. Zabudnite na pohodlie, tlmiče nárazov a airbagy, jazdec sa takmer dotýka zeme a jediný spôsob ako voz ovládať, je využívať váhu vlastného tela a balansovať na plošine. Nepodarilo by sa nám to bez skvelého Steva Denta, nášho jazdeckého majstra a vedúceho kaskadérov, a Phila Neilsona, pomocného režiséra.”
"Keď sa brány otvoria, máte tam ďalších sedem tímov s 28 koňmi ženúcimi sa vpred," pokračuje Huston. "Vašu tvár sleduje vás kamera, ale vy zároveň musíte sledovať akciu. Je to ako šoférovať pretekárske auto a zároveň hrať."
"Tréning bol pre mňa niečo fascinujúce," hovorí Kebbell. "Začali sme s jedným koňom a vozíkom, potom nám pridali druhého koňa a voz, ktorý nakoniec ťahali kone štyri. To bola veľká lekcia. Ako prvé som pochopil, že je úplne jedno, koľko som robil klikov a sklápačiek, a to, čo musím posliniť, sú prsty. Tie jediné vám umožnia rozdeliť vlastnú silu medzi štyri kone a udržať ich na uzde.“
"Myslím, že Jack a Toby sa najskôr zamýšľali nad tým, čo na tom môže byť tak ťažké,“ uvažuje Henderson, "Ale ovládnuť štyri kone vyžaduje ohromnú fyzickú silu. V okamihu sú schopné odvliecť vás preč, takže nesmiete nad nimi stratiť kontrolu. Nejde len o vašu bezpečnosť, ale aj o bezpečnosť ľudí okolo vás."
"Udržať voz pri rýchlosti 60 km/hod sa nezdá až také zložité, ale skúste ísť touto rýchlosťou na motorke bez prilby a uvidíte, aká je to divočina," hovorí Kebbell so smiechom. "Je to neuveriteľný pocit – so slnkom v očiach a zvíreným prachom v tvári.”
"Máme zopár neskutočných záberov Jacka a Tobyho, ako poháňajú kone a ženú sa na vozoch v plnom cvale," hovorí jazdecký majster Pete White. "Vidíte ich na trati doslova bok po boku."
Hoci sa štáb zo všetkých síl snažil vyhýbať sa vizuálnym efektom, niektoré naozaj nebezpečné zábery sa bez nich nezaobišli. V roku 1959 použili pre nakrúcaní dnes už zakázanú techniku, kedy sa cez trať natiahol skrytý drôt, čo malo za následok zranenia a smrť desiatok koní. Dnešná doba umožnila natočiť zrážku a hromadný pád koní pomocou digitálnych trikov, takže nijaké zviera sa ani na chvíľu neocitlo v ohrození.
“Máme tam padajúce kone, aj kone bežiace davom, a to vďaka CG vylepšeniam,” hovorí pomocný režisér Phil Nielsen. “Ale z väčšej časti sa pozeráte na scény nakrútené v reále so skutočnými hercami a za plnej rýchlosti. Chceli sme, aby diváci zažili jazdu tak ako Ben-Hur a Messala."
"Kaskadéri a jazdci, ktorých sme mali, sú tí najlepší z najlepších,“ pokračuje Nielsen. "Ale aj oni mali dovtedy skúsenosti len s podstatne menšími vozmi ako tu. Cítite sa ako na skateboarde - bola to pekne divoká jazda."
V štúdiách Cinecittà postavili model galeje a dohliadal na to SFX supervízor Andy Williams. Loď pozostávala z troch častí – hlavnej, menšej, ktorá sa mohla otáčať v 50 stupňovom uhle po zrážke s inou loďou a posledná bola zavesená na žeriavoch, aby ju mohli ponoriť do nádrže s vodou.
Aby simulovali kolísanie mora, Williamsov tím vystaval masívnu loď na systéme airbagov. Efekt nárazu do galeje počas bitky na mori bol veľkou výzvou. "Pod palubu sme umiestnili hydraulické plošiny, takže šok z nárazu bol citeľný," vysvetľuje Williams.
"Veslá fungovali tiež na pneumatickom pohone, takže sme mohli prispôsobovať výkon každého z nich," pokračuje. "Potrebovali sme na veslárov vyvinúť taký tlak, aby sa im napínali svaly. Trošku sa namakali, ale nie tak, že by nemohli celý deň pracovať."
Najemotívnejšia scéna, ktorá dala zabrať tak hercom, ako aj členom štábu, bolo ukrižovanie Krista. Ten deň bolo dosť chladno. Kríže boli postavené na okraji hlbokej rokliny, úplne mimo od všetkého. Deň predtým padal sneh. "Mal som problém tam vôbec ísť na pľac kvôli tejto scéne.” Spomína Bekmambetov. “Bolo desivé vidieť Rodriga visieť na tom kríži."
"Keď ma tam pripútali, bola mi neznesiteľná zima," spomína Santoro. "Díval som sa z vrcholu útesu na všetkých tých ľudí, ktorí tam dole iba čakali. Keď ma zložili z kríža, moje telo sa nekontrolovane triaslo. Nemohol som to nijako zastaviť. Bol to pravdepodobne najviac emocionálne vyčerpávajúci zážitok, aký som kedy mal.“
"Rodrigove ruky boli priviazané ku krížu a jeho telo sa chvelo zimou," hovorí Downey pohnutým hlasom. "Jeho odvaha a to, ako zodpovedne sa postavil k tejto úlohe, boli fascinujúce. Záber trval 20 minút a na pľaci vládlo celý čas úplne ticho. ”
"Ak budete pozerať film a nikdy ste nečítali Bibliu, bude sa vám páčiť príbeh, akcia a dobrodružstvo,” hovorí Downey. “Ak ste kresťan, film bude mať pre vás omnoho väčší význam.”
“Ben-Hur neprináša otvorené posolstvo o viere, ale núti vás zamyslieť sa,” vysvetľuje Burnett. "Je to odkaz viery, ktorá je súčasťou tohto príbehu, odkedy ho Lew Wallace v roku 1880 napísal. Je to odveký príbeh, pretože stojí za to ho rozprávať znova a znova, tejto generácii a aj tým ďalším.”
Už od 25.augusta môžete zažiť film Ben Hur na plátnach kín a už teraz môžu traja z vás vyhrať filmové balíčky.
Stačí ak správne odpoviete na otázku:
Koľko Oscarov získal pôvodný film Ben Hur z roku 1959?:
- 3
- 11
- 1
Výhercovia:
Marta P., Púchov
Katarina B., Košice
Radovan F., Prešov
Blahoželáme!
- reklamná správa -