Tri najväčšie slovenské televízie navonok prezentujú jedna dáma a dvaja páni. Zaujímalo nás, akí sú traja HOVORCOVIA v práci, ale i vtedy, keď nepracujú, a čo si myslia o konkurencii.
Doma som antihovorca
BRANISLAV ZAHRADNÍK je ambiciózny profesionál, ktorému dvere do Slovenskej televízie otvoril jej riaditeľ Richard Rybníček. V tom čase už bol, ako tvrdí, ekonomicky zabezpečený, a tak si mohol dovoliť vymeniť komerčné komunikačné poradenstvo za menej istý „flek“ v STV. „Pán Rybníček ma oslovil so svojím projektom reforiem. Nechceli sme zmeniť len televíziu, ale aj jej prístup k verejnosti, aby bola komunikatívna,“ hovorí Zahradník. Byť hovorcom a členom vrcholového manažmentu vo verejnoprávnej inštitúcii je, aj vzhľadom na tlak verejnosti, náročné. „Každý náš krok musíme vysvetľovať a tiež pre naše rozhodnutia získavať verejnú mienku. Istým spôsobom závidím kolegom z komerčných televízií, ktorí môžu použiť argument ‚majitelia tak rozhodli‘.“ Výzvou pre Záhradníka bol aj fakt, že v STV sa všetko budovalo od základov a svoje rozhodnutie nikdy neoľutoval. „Moje očakávania sa naplnili a za dva roky som dostal veľmi dobrú lekciu krízovej komunikácie priamo v praxi.“
Podľa neho hovorca skončí vtedy, keď stratí nervy. Hoci tento mladý muž zvláda svoju úlohu profesionálne, priznáva, že občas by mobilný telefón najradšej premiestnil vzdušnou čiarou do kúta kancelárie. „Po 12-hodinovej pracovnej dobe sa zo mňa doma stáva hotový antihovorca,“ dodáva. „Mám pocit, že mlčať je naozaj zlato, aj keď si uvedomujem, že partnerskému vzťahu to neprospieva.“
Prináša vôbec jeho práca so sebou niečo pozitívne? „Je veľmi príjemné, keď mi ľudia v obchode alebo na pumpe povedia, že to v STV robíme dobre, a pritom nemajú dôvod mi lichotiť.“
Ležať na Floride? To by šlo!
IVANA SEMJANOVÁ vraví, že s Markízou vyrástla. „Keby som nepracovala tu, nebola by som asi v žiadnej televízii,“ tvrdí. Vôbec neľutuje, že odišla z Ústavu experimentálnej pedagogiky SAV do reklamnej agentúry a nakoniec zakotvila v Markíze. „Rada komunikujem s ľuďmi. Vtedy je práca pre mňa príjemná,“ usmieva sa. Dodáva, že najťažšia je pre ňu krízová komunikácia: „Z kríz však vznikajú najlepšie produkty, preto ich vnímam pozitívne.“
Má to výhody, keď je v pozícii hovorcu televízie žena? „Mám prednosť vo dverách! Teraz vážne: hovorca musí vedieť hovoriť, ale aj mlčať. Jeho práca si vyžaduje diplomaciu, ale i schopnosť odviazať sa, napríklad keď vytvára alebo komunikuje kampaň pre televízne produkty. Musí byť ústretový, inokedy zasa odmeraný. Je však naozaj jedno, či ste muž alebo žena.“ Sleduje, samozrejme, aj iné televízie, najmä spravodajstvo či filmy, a rovnako si všíma aj hovorcov konkurencie. „Všímam si ich ‚študijne‘. Zaujíma ma, ako dokážu riešiť situácie, aký je výsledok či dôsledky ich krokov,“ vysvetľuje. Charakteristické je pre ňu aj to, že vždy reaguje na telefón. „Mobil nevypínam a som v pohotovosti aj cez víkendy. Ale – ležať len tak na Floride, to by som tiež dokázala.“
Každé ráno sa do práce teším
ĽUDOVÍTA TÓTHA si mnohí diváci pamätajú ako malé zelenooké chlapča z muzikálu Neberte nám princeznú, kde ho Miro Žbirka nosil na rukách. „Hrať a dabovať som prestal pred 15 rokmi, táto kapitola je teda definitívne uzavretá. Nikdy som ani nesníval o tom, že budem hercom,“ tvrdí terajší riaditeľ televízie JOJ pre PR a promotion. Najpríjemnejšie na práci hovorcu je vraj sprostredkúvať svetu to dobré, čo sa v televízii deje. Zažil však v práci aj okamihy, ktoré by radšej oželel: „Dosť ťažko sa napríklad vychádzalo s niektorými našimi hviezdami, najmä keď zabudli na to, že aj svojím správaním na verejnosti reprezentujú našu televíziu. Niekedy to bez finančných sankcií nešlo. Tie časy sú však už, dúfam, za nami.“
Ľudovít Tóth trávi v práci vyše 10 hodín denne, ale na služobnom mobile ho možno zastihnúť aj neskoro večer a cez víkendy. „Nie je to nič patologické, ale musím sa priznať, že sa ráno do práce väčšinou naozaj veľmi teším,“ priznáva s úsmevom. Podľa neho nevládne medzi hovorcami televízií nevraživosť. „Hoci si naše televízie konkurujú, máme korektné vzťahy a doteraz sme si vždy dokázali vyjsť v ústrety. Na pivo však spolu nechodievame.“ Komunikačný šéf JOJ-ky netají, že si rád pozrie aj niektoré programy konkurencie: „Na STV mám rád SOS. Markízu príliš nepozerám, ale z pohľadu programovej ponuky by sme im mohli závidieť Hodinu pravdy.“