BRATISLAVA - Stačilo! Už dosť! Prestaňte! Toto všetko kričia rozhnevaní Slováci, ktorí sa pohoršujú nad reality show TV Markíza Mojsejovci. Diváci vyčítajú jej hlavným aktérom – bohatým manželom z Košíc – aroganciu a prízemnosť, účastníkom kastingov zas ochotu za dva milióny zapredať ľudskú dôstojnosť. Tvrdá kritika však neobchádza ani vysielateľa programu, televíziu Markíza.
"Toľko občianskych sťažností ako na reláciu Mojsejovci Rada pre vysielanie a retransmisiu ešte nikdy nedostala," zdôrazňuje jej riaditeľka Valéria Agócs. Členovia Rady pre vysielanie a retransmisiu preto zvažujú možnosť, že vysielanie kontroverznej relácie pozastavia!
Drsnú reality show Mojsejovci začala Markíza vysielať iba 6. marca, no odvtedy sa jej podarilo rozdeliť Slovákov na dva tábory. Na jednej strane stoja tí, ktorí program sledujú zo zvedavosti či škodoradosti, na druhej tí, ktorí považujú tento druh zábavy za "prezentáciu nechutných chúťok Mojsejovcov zneužívajúcich zlé ekonomické postavenie obyvateľov", píše vo svojom e-maile adresovanom Rade pre vysielanie a retransmisiu zhrozený divák zo Slovenska.
Ďalší z rozhorčených občanov sa zas domnieva, že "nie všetko, čo je sledované, má právo objaviť sa na obrazovke, a to v čase pred desiatou hodinou večer".
Divákom prekáža okrem zámeru programu aj množstvo vulgarizmov, ktoré v relácii odznievajú. V doterajších šiestich epizódach patrili k najfrekventovanejším nadávkam slová zo slovníka štamgastov tretej cenovej kategórie (v relácii boli, našťastie, vypípané), čestnú priečku tiež obsadila nadávka riť (a slová súvisiace s rektálnym otvorom - zadok, ho..o, sr.ť atď.) a bronzovú pozíciu si vydobylo slovo hovado.
"Cyklus Mojsejovci patrí do žánru reality show. Ide o prvú skutočnú reláciu tohto druhu na slovenskom televíznom trhu, ktorá verne zobrazuje dianie a konanie jej účastníkov - bežných reálnych ľudí i v záťažovej situácii. Žiaden z účastníkov nekoná pod nátlakom, všetci sa zúčastňujú na tejto reality show dobrovoľne," obhajuje reláciu hovorkyňa Markízy Ivana Semjanová, podľa ktorej sa tento žáner stretáva v zahraničí s veľkým diváckym úspechom. Svoju pozíciu na chate bráni aj Braňo Mojsej: "Je to agresívna psychologická hra a je rovnako tvrdá aj voči nám."
Nepopierateľný tiež zostáva fakt, že kým prvú časť relácie sledovalo takmer 1,6 milióna divákov, jej poslednú časť videlo 1,2 milióna ľudí (pôvodnú informáciu o sledovanosti 1,9 milióna chybne uviedla hovorkyňa Semjanová).