Nakupovanie je zábavnou činnosťou, problémy však môže priniesť po kúpe nevyhovujúceho darčeka.
Dostali ste i vy k narodeninám, životnému výročiu či na Vianoce niekoľko darčekov a zistili ste, že košeľa je vám krátka a nohavice priúzke? Nezodpovedá darovaná vec vašim predstavám a najradšej by ste ju vymenili za inú? Kedy a za akých podmienok je možné výmenu tovaru uskutočniť? Môže predajca takúto službu odoprieť, alebo je vám povinný vrátiť peniaze?
Nevhodne darované oblečenie
či iný predmet nemusia
skončiť v skrini odsúdené
na zabudnutie. Veľké obchodné
reťazce, ale aj menší
predajcovia čoraz častejšie
ponúkajú možnosť zakúpený
tovar vymeniť za
iný. Nejde však o žiadne
pravidlo a môžete sa ocitnúť
v situácii, že vám výrobok
nevymenia.
Povinnosť predajcov
Podľa slov hovorkyne Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuše Krkošovej predávajúci nie je povinný zakúpený výrobok vziať späť, alebo vymeniť za iný. V praxi to znamená, že ak vám je darček malý, veľký alebo sa vám jednoducho nepáči, musíte sa spoliehať len na dobrú vôľu predajcu a veriť, že výmenu umožní. Zákazník urobí lepšie, ak sa o tejto možnosti vopred, ešte pred kúpou, informuje. „ Je to koniec koncov vecou obchodnej politiky každého predávajúceho a spotrebiteľ sa k takémuto obchodníkovi bude vždy rád vracať,“ dodáva Krkošová.
Podmienky výmeny
Ak teda máte šťastie a chystáte sa výmenu zrealizovať, mali by ste vedieť, že výrobok je potrebné priniesť do predajne nepoužitý, nepoškodený, ak je to možné zabalený v originálnom obale a na oblečení by nemali chýbať štítky. Určite tiež nezabudnite na nepotvrdený záručný list a pokladničný doklad. Pozor však, nie každý tovar je vymeniteľný. Medzi najrizikovejšie darčeky patria hlavne CD či DVD nosiče alebo knihy, kde hrozí zneužitie autorského zákona nelegálnym kopírovaním. Z hygienických dôvodov vám s najväčšou pravdepodobnosťou nevymenia ani spodnú bielizeň či ponožky.
Vrátenie peňazí
Neexistuje zákon, ktorý by predajcovi prikazoval, aby vám v prípade nespokojnosti s tovarom vrátil peniaze. Na to máte právo len vtedy, ak ste si ho zakúpili prostredníctvom zásielkového alebo podomového predaja. Zákon vám totiž umožňuje odstúpiť od zmluvy do 7 dní bez udania dôvodu. Tovar vrátite a do 15 dní je vám predajca povinný plnú sumu zaň vrátiť. Náklady na vrátenie však platí spotrebiteľ, teda vy.
Povinnosť predajcov
Podľa slov hovorkyne Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuše Krkošovej predávajúci nie je povinný zakúpený výrobok vziať späť, alebo vymeniť za iný. V praxi to znamená, že ak vám je darček malý, veľký alebo sa vám jednoducho nepáči, musíte sa spoliehať len na dobrú vôľu predajcu a veriť, že výmenu umožní. Zákazník urobí lepšie, ak sa o tejto možnosti vopred, ešte pred kúpou, informuje. „ Je to koniec koncov vecou obchodnej politiky každého predávajúceho a spotrebiteľ sa k takémuto obchodníkovi bude vždy rád vracať,“ dodáva Krkošová.
Podmienky výmeny
Ak teda máte šťastie a chystáte sa výmenu zrealizovať, mali by ste vedieť, že výrobok je potrebné priniesť do predajne nepoužitý, nepoškodený, ak je to možné zabalený v originálnom obale a na oblečení by nemali chýbať štítky. Určite tiež nezabudnite na nepotvrdený záručný list a pokladničný doklad. Pozor však, nie každý tovar je vymeniteľný. Medzi najrizikovejšie darčeky patria hlavne CD či DVD nosiče alebo knihy, kde hrozí zneužitie autorského zákona nelegálnym kopírovaním. Z hygienických dôvodov vám s najväčšou pravdepodobnosťou nevymenia ani spodnú bielizeň či ponožky.
Vrátenie peňazí
Neexistuje zákon, ktorý by predajcovi prikazoval, aby vám v prípade nespokojnosti s tovarom vrátil peniaze. Na to máte právo len vtedy, ak ste si ho zakúpili prostredníctvom zásielkového alebo podomového predaja. Zákon vám totiž umožňuje odstúpiť od zmluvy do 7 dní bez udania dôvodu. Tovar vrátite a do 15 dní je vám predajca povinný plnú sumu zaň vrátiť. Náklady na vrátenie však platí spotrebiteľ, teda vy.