Nekrvácam, nemám čas - takto v niektorej z filmových strieľačiek reagoval hrdina na poznámku, či je ranený. V práci z nás väčšinou krv netečie, ale času aj tak máme málo. Na stole čakajú nevybavené žiadosti, na dvore na opravu 20 zákazníkov alebo predo dvermi kancelárie desiatky klientov.
Ak je toto obraz vášho pracovného dňa, dostali ste sa do časového stresu, ktorý v konečnom dôsledku znamená stratu. Akú veľkú? Štefan Merreider z poradenskej firmy MS Consulting k tomu poznamenal: "Jednoznačne to nie je možné vyčísliť. Je to variabilné v závislosti od typu práce a požadovaného výkonu. Rozpätie straty času pri nevhodnom organizovaní práce môže byť až 100 percent strateného času." Preto vám prinášame 8 základných rád na zníženie časového stresu.
- Hneď na začiatku si musíte zistiť, ako s časom narábate. Práca má prioritu, nie káva s kolegyňou alebo športová rubrika novín.
- Neporiadok znamená stratu času. Hľadanie kontaktu v zásuvke plnej vizitiek trvá dlhšie ako práca s abecedným zoznamom. Platí to aj pre skrutkovače, kľúče či ihlice na pletenie.
- Čo sa dá, urobte hneď. Raz naplánované už neodkladajte na neskôr.
- "Nie" je silné slovo. Naučte sa použiť ho, ak vás požiadajú spraviť niečo, čo nemôžete stihnúť.
- Telefón aj internet dokážu urýchliť život. Ak si však hneď ráno neotvoríte obľúbenú stránku s vtipmi a netelefonujete manželke či ďeťom do školy...
- Vypracujte si správne návyky. Človek často reaguje stereotypne a väčšinou chybne.
- Drobné "zlepšováky" (skrutkovač priviazaný na zápästí) šetria čas premrhaný na chyby (zliezanie z rebríka za spadnutým náradím).
- Prácu si rozvrhnite a potrebné náradie pripravte dopredu.
Možností, ako si zlepšiť plánovanie času, máme veľa. Začať a skončiť však musíme pri sebe.