Posledné prieskumy zistili, že v Európskej únii nakupuje prostredníctvom internetu tretina obyvateľov, čo je približne 150 miliónov ľudí. Novým trendom v obchodovaní na internete sú online aukcie, ktoré do klasického nákupu a predaja vnášajú zábavu a adrenalín. So zábavou však prichádzajú aj určité riziká, kvôli ktorým sa mnoho ľudí obchodovania online obáva. Oslovili sme manažéra jedného z internetových aukčných portálov Václava Lišku a opýtali sa, ako sa môže bežný užívateľ internetu chrániť.
Ľudia sú často k obchodovaniu cez internet skeptickí. Prečo si myslíte, že to tak je?
V každom prípade ide o bezpečnosť. Počítač a internet stále nie je medzi nami natoľko dlho, aby si ľudia vytvorili dôveru a návyk nakupovať online. Aj ja sám som sa kedysi obával, že sa niekto dostane k mojim osobným údajom, účtu, prípadne, či to, čo by som kupoval je skutočne také, akým sa tvári byť.
Čo Váš názor zmenilo?
Dôležitý bol kontakt s internetovým obchodom. Zaujímal som sa o to viac a viac, pretože mi bolo jasné, že tento trend už nikdy späť nepôjde. Online obchodovanie pôjde už len vpred. Dnes už viem, že nevyhnutné je dodržiavanie základných pravidiel. Ďalšou vecou je, že samotné spoločnosti v internetovej sfére ponúkajú určitú formu zabezpečenia. Rovnako, tak aj naša.
Akým spôsobom teda zabezpečujete bezpečnosť na vašom aukčnom portáli? Zaručíte ľuďom, že predajca alebo kupujúci je solídny?
Bezpečný aukčný portál je ten, ktorý vám sám ponúka isté formy zabezpečenia. Snažíme sa pre pocit bezpečia našich užívateľov robiť maximum. Využívame k tomu niekoľko kľúčových mechanizmov, ktoré od počiatku napomáhajú k hladkému obchodovaniu. Každý nový užívateľ si musí nechať overiť adresu prostredníctvom aktivačného kódu, zaslaného do jeho poštovej schránky. U nás teda nikto neobchoduje anonymne. Veľmi dôležitým nástrojom je tiež systém komentárov, ktorý umožňuje každému po skončení transakcie vzájomne ohodnotiť solídnosť a prístup svojho obchodného partnera. Udeľovaním komentárov tvoríte obraz užívateľa na aukčnom portáli a na základe toho môžu iní zhodnotiť, či sa s ním do obchodu púšťať alebo nie. Rovnako tak úzka spolupráca s políciou SR napomáha, ako pri prevencii, tak pri riešení nevydarených transakcií. V blízkej budúcnosti chystáme zaviesť program ochrany kupujúcich a program ochrany predajcov, ktorý bude poskytovať našim užívateľom dokonca finančnú kompenzáciu v prípade nevydarenej transakcie či podvodu.
Ako sa môže užívateľ chrániť sám?
Tu práve platí pár spomínaných základných pravidiel. Dôležité je uistiť sa, že predajca je dôveryhodný a to práve referenciami, ktoré mu zanechali v podobe komentárov jeho partneri. Na našom aukčnom portáli je hodnotenie užívateľa jednoducho prístupné na jeden klik. Tiež je dobré si zistiť o predmete, ktorý chcete kupovať, čo najviac a vopred sa uistiť, či Vám spôsob platby vyhovuje.
Čo ak užívateľ nenájde dostatok informácií k tomu, aby to všetko zistil?
Každý užívateľ, ktorý u nás obchoduje musí mať zverejnený svoj email. Tak ho môže niekto ďalší jednoducho kontaktovať. Človek sa nesmie báť klásť otázky, ak na ne sám nepozná odpoveď. Vyhne sa tak nedorozumeniam , ktoré môžu vzniknúť iba v dôsledku zlej komunikácie.
A čo predajca? Ako sa má chrániť ten?
V podstate platí presne to isté, len opačne. Vždy je potrebné overiť si kupujúceho prostredníctvom komentárov, dohodnúť sa o presnom postupe platby a doručení predmetu, rovnako sa vystríhať podvodným mailom a neobchodovať „mimo“ platformu. Pri obchode „mimo“ aukčný portál nemôžeme nič zaručiť.
Môže sa na Vás človek obrátiť v prípade problému s kupujúcim, či predajcom?
Samozrejme, na komunikáciu s užívateľmi máme celé oddelenie. Oddelenie zákazníckeho servisu je v prevádzke 24 hodín denne a jeho snahou je byť nápomocný tak rýchlo, ako sa len dá. Je jasné, že pri tak veľkom počte užívateľov nie je fyzicky možné odpovedať hneď, ale platí u nás pravidlo, že na email musí každý užívateľ dostať odpoveď najneskôr do 48 hodín.
Odpovedal Václav Liška, manažér aukčného portálu Aukro.sk