Nedeľa22. september 2024, meniny má Móric, zajtra Zdenka

Fascinujúci objav vo vesmíre: Už o pár dní bude okolo Zeme obiehať... Toto nesmiete premeškať!

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

WASHINGTON - Podľa vedcov bude mať Zem v závere septembra ďalší mesiac v podobe malého asteroidu. Táto vesmírna skala absolvuje okolo našej planéty jeden úplný obeh a potom sa dostane mimo zemskej gravitácie. O tejto vesmírnej udalosti informuje časopis Research Notes of the AAS.

Okolo našej planéty bude v najbližších týždňoch, konkrétne od 25. septembra do 27. novembra, obiehať nový „mini-mesiac“. Pôjde o asteroid s názvom 2024 PT5, ktorý bol spozorovaný 7. augusta systémom ATLAS (Asteroid Terrestrial-Impact Last Alert System). Napriek tomuto 57-dňovému preletu bude ťažké ho spozorovať, pretože jeho veľkosť je iba desať metrov. Nie je to po prvý raz, čo bude mať zemeguľa dva mesiace. K podobnej udalosti došlo napríklad v rokoch 1981 a 2022, keď sa objekt 2022 NX 1 stal efemérnym spoločníkom našej planéty. „Zem môže pravidelne zachytávať asteroidy z populácie blízkozemských objektov (NEO) a priťahovať ich na obežnú dráhu, čím sa z nich stávajú mini mesiace,“ uviedli vedci v časopise Research Notes of the AAS.

„Nedávno objavený NEO triedy Apollo 2024 PT5 sleduje dráhu, ktorá sa podobá dráhe 2022 NX1 a čoskoro sa môže stať mini-mesiacom,“ prezradili ďalej. NASA definuje každý vesmírny objekt, ktorý sa priblíži k Zemi na vzdialenosť približne 190 miliónov kilometrov, ako blízkozemný objekt. Veľký objekt, ktorý sa nachádza vo vzdialenosti približne 7,5 milióna kilometrov od našej planéty, klasifikuje ako potenciálne nebezpečný. Vesmírny úrad v súčasnosti sleduje polohu a dráhy približne 28 000 asteroidov pomocou sústavy štyroch teleskopov ATLAS, ktoré každých 24 hodín prehľadávajú celú nočnú oblohu. Odhaduje aj trajektórie všetkých blízkozemských objektov až do konca storočia.

Z týchto pozorovaní vyplýva, že v nasledujúcich sto rokoch bude Zem čeliť len veľmi malému riziku možnosti apokalyptickej zrážky s asteroidom. Podľa novej štúdie pochádza teleso 2024 PT5 pravdepodobne z pásu asteroidov Arjuna. Ide o rozmanitú spleť vesmírnych skál, ktoré obiehajú okolo Slnka v blízkosti našej planéty. Vzhľadom na to, že ich obežná dráha sa tesne zhoduje s našou, výpočty naznačujú, že asteroid bude okolo Zeme opäť obiehať v januári 2025 a potom v roku 2055. Mini-mesiace nie sú len kuriozitou pre pozorovateľov asteroidov. Podľa výskumov sa v nich nachádzajú cenné minerály a voda, ktoré sa dajú využiť na výrobu raketového paliva, čo z nich robí ideálne „odrazové mostíky“ pre spoločnosti, ktoré sa pripravujú na ťažbu asteroidov.

Viac o téme: VýskumAsteroidMesiac