Štvrtok19. september 2024, meniny má Konštantín, zajtra Ľuboslav, Ľuboslava

Záhadný signál z vesmíru mátal vedcov 50 rokov: Konečne poznajú odpoveď! Žiadny mimozemšťania, ale...

PORTORIKO – Odborníci sa domnievajú, že konečne vyriešili záhadu, ktorá ich máta už takmer päťdesiat rokov. Príčinou je tajomný Wow! signál, ktorý prvýkrát zaznamenal astronómom Jerrym Ehmanom 15. augusta 1977. Rané teórie tvrdili, že tento záhadný signál je znakom mimozemského života.

Výskum publikovaný na portáli arXiv, ktorý viedol astrobiológ Abel Méndez z Univerzity v Portoriku, konečne objasnil pôvod záhadného signálu. Zistenia tímu sú založené na novoobjavených signáloch podobných pôvodnému signálu Wow! „Naše najnovšie pozorovania uskutočnené medzi februárom a májom 2020 odhalili podobné úzkopásmové signály v blízkosti vodíkovej čiary, aj keď s nižšou intenzitou ako pôvodný  signál,“ povedal Méndez, informuje portál Science Alert.

Pôvodný signál zachytil rádioteleskop Big Ear z Ohio State University. Silný výbuch rádiových vĺn trval 72 sekúnd a nastal v blízkosti vodíkovej frekvenčnej línie 1420 MHz, frekvencie, pri ktorej vodík mení svoju orientáciu. Táto frekvencia je kľúčová, pretože vodík je vo vesmíre všadeprítomný a niektorí sa domnievajú, že technologicky vyspelé civilizácie by ho mohli využívať aj na komunikáciu.

Nové vysvetlenie

Napriek intrigám okolo signálu Wow! nebola zistená žiadna modulácia a signál sa neposunul ani neopakoval, čo spochybňuje myšlienku, že išlo o zámerný mimozemský prenos. Mnohé prírodné zdroje môžu vyžarovať na frekvencii 1420 MHz, čo vedie vedcov k úvahám o iných vysvetleniach. Méndez a jeho tím sa zamerali na analýzu archivovaných údajov z projektu rádiových emisií Červeného trpaslíka na observatóriu Arecibo. Ich analýza našla potenciálne stopy v blízkosti červeného trpaslíka s názvom Teegarden's Star, len 12,5 svetelných rokov od Zeme.

Signály, ktoré zaznamenali, naznačujú, že zdrojový Wow! signál je pravdepodobne spôsobený erupciou žiarenia prechádzajúceho studeným vodíkovým plynom, ktorý vytvára prirodzený mikrovlnný laser alebo maser na vodíkovej frekvenčnej čiare. Zdrojom záhadného signálu by tak mohol byť super výkonný vesmírny laser. Vedci tvrdia, že ich hypotéza vysvetľuje vlastnosti signálu. „Naša hypotéza vysvetľuje všetky pozorované charakteristiky Wow! signálu a naznačuje, že signál predstavoval prvé zaznamenané astronomické vzplanutie maséra vo vodíkovej línii,“ uzatvárajú autori výskumu.

Viac o téme: VesmírVýskumZáhadaWow signál