Štvrtok19. september 2024, meniny má Konštantín, zajtra Ľuboslav, Ľuboslava

Mladík si na Google mapách všimol záhadný kráter: Vedci prišli so šokujúcou teóriou o jeho pôvode!

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: Profimedia/Getty Images)

QUEBEC – Kanaďan zostal v šoku, keď sa dozvedel, že záhadný kráter, ktorý našiel na Google mapách, mohol spôsobiť staroveký meteor. O svoj náhodný objav sa podelil s odborníkmi, ktorých snímky nadchli. Ak by kráter skutočne vytvoril meteor, išlo by o mimoriadne vzácny objav.

Joël Lapointe si na Google mapách prezeral miesta v regióne Côte-Nord v Quebecu, kam plánoval ísť kempovať. Čoskoro však narazil na podozrivý kráter. Podarilo sa mu určiť, že kráter má asi 15 kilometrov. Jeho zakrivenie mu však prišlo podozrivé. Lapointe si potom všimol prstenec hôr s priemerom približne osem kilometrov, ktorý obklopoval neďaleké jazero Marsal – ďalšiu nezvyčajnú vlastnosť pre túto oblasť. Svoje zistenia odovzdal odborným výskumníkom vrátane francúzskeho geofyzika Pierra Rochettea, ktorý odhalil, že kráter mohol vytvoriť staroveký meteor, informuje denník Daily Mail.

Po skúmaní vzoriek materiálu z kráteru geofyzik identifikoval prítomnosť zirkónu – minerálu, ktorý zachováva mikroskopické poškodenia spôsobené dopadom meteoru. Hoci dôkazy naznačujú, že kráter vytvorila prastará vesmírna skala, odborníci čakajú na vykonanie ďalších testov, kým vynesú konečný verdikt. Ak je kráder skutočne miestom havárie meteoru, objav by bol skutočne významný, keďže posledný takýto nález pochádza z roku 2013. Podľa NASA sa impaktné krátery vytvárajú, keď objekt pohybujúci sa tisíckami kilometrov za hodinu narazí na povrch planéty a uvoľní záplavu rázových vĺn, ktoré roztavia a rekryštalizujú horninu.

Určité krátery – ako napríklad tento – môžu byť staré milióny alebo dokonca sto miliónov rokov, povedala Tara Haydenová, postdoktorandka na Western University. Haydenová dodala, že meteority môžu byť zložené z rôznych látok. „To je na impaktných kráteroch to úžasné. Získame tak akési spojenie medzi Zemou a vonkajším vesmírom,“ prezradila. Gary Osinksi, profesor vied o Zemi na Western University, povedal, že lokalita je dostatočne sľubná na to, aby ju vedci preštudovali. Podivný kráter plánuje preskúmať už budúci rok.

Viac o téme: KráterMeteorGoogle mapy