LONDÝN - Zaujímalo vás niekedy, aká je pravda o meme, ktoré dosiahli najväčšiu sledovanosť na svete a ako ich hodnotia ich hlavní aktéri? Čítajte ďalej a dozviete sa ich skutočný príbeh, ktorý sa za nimi skrýva, a to od chlapca z nočného klubu až po dievča, ktoré postihol požiar.
„Meme“ sa v súčasnosti tešia veľkej obľube. Ide o obrázok, video alebo text, ktorý sa virálne šíri na internete s humornými variáciami. Toto slovo po prvý raz použil Richard Dawkins vo svojej knihe Sebecký gén v roku 1976. Aktuálne sa zdieľajú prostredníctvom sociálnych sietí ako Facebook, WhatsApp, X a TikTok. A ktoré sa zaradili k svetovo najobľúbenejším?
Katastrofické dievča
Kto by zabudol na obrázok usmievajúceho sa dievčatka, ktoré stojí pred horiacim domom? Vznikol takmer pred 15 rokmi a stal sa obľúbeným meme pre ľudí, ktorí sa chcú mierne pobaviť aj pri katastrofickej udalosti. Štvorročné dievčatko na snímke je Zoe Rothová, ktorá bola v januári 2005 so svojím otcom Daveom na mieste kontrolovaného požiaru v meste Mebane v Severnej Karolíne. Dave je amatérsky fotograf a v roku 2008 zachytil diabolský úsmev na tvári svojej dcéry. Za tento záber získal aj cenu.
V rozhovore pre denník New York Times na adresu podobných príspevkov povedal: „Jednoducho si to prispôsobte, ako chcete. Rád sa na ne pozerám, pretože sám by som nikdy nič z toho nevytvoril, ale rád vidím, akí sú ľudia kreatívni.“ Zoe má teraz 24 rokov. Na virálnom zábere zarobila slušnú sumu peňazí, keď predala pôvodnú fotografiu ako NFT za 473 000 dolárov (442 635,22 eur). Povedala, že peniaze použije na splatenie študentských pôžičiek a na pomoc charitatívnym organizáciám. Internetová senzácia dodala: „Ľudia, ktorí sú v meme a sú virálni, je jedna vec. Ale už len to, ako sa internet držal mojej fotografie a robil ju virálnou, je pre mňa šialené. Som za celú túto skúsenosť veľmi vďačná.“
Chlapec z nočného klubu
Väčšina meme vydrží len niekoľko dní, ale tento sa šíri po internete už približne šesť rokov. Ide o ikonický záber zhotovený v nočnom klube Bourbon v Edinburghu. Zobrazuje mladého chlapca, ktorý kričí do ucha žene, ale ona pôsobí úplne nezaujato. Jeden používateľ Facebooku vtipne poznamenal, že ide o najrelevantnejšiu fotografiu z nočného klubu v dejinách umenia, ktorú poznajú už aj v Austrálii. Mladý muž na obrázku sa volá Patrick Richie. V roku 2018 pre rozhlasovú stanicu Capital Radio podľa denník Daily Star uviedol: „Je to jedna z mojich kamarátok zo školy, takže je pravdepodobne otrávená. Vyzerá ako najznudenejšia žena na svete."
Lucia Gormanová, ktorá v tom čase študovala Strathclyde University v Glasgowe, pre portál The Tab doplnila: „Nepáčilo sa mi to. Nepamätám si, čo hovoril. Patrick vždy hovorí hlúposti, takže to mohlo byť čokoľvek.“ Lucia po troch rokoch povedala, že ju vďaka záberu stále spoznávali na ulici. „Nedávno som bola v Londýne a jedna skupina sa ma pýtala, či som to ja. Pre mňa je to naozaj veľmi zvláštna predstava, že sa to stále deje, pretože si myslím, že sa na mňa ani nepodobá,“ uviedla.
Zubár David
David Devore Jr. sa stal meme, keď ho natočil otec po tom, ako mu vytrhli zub a on mal reakciu na anestetikum. Minulý rok David exkluzívne prehovoril a ukázal, ako vyzerá po 15 rokoch. Zábery, ktoré sa zaradili medzi najpopulárnejšie meme všetkých čias, však boli natočené len preto, že chlapcova mama bola v tom čase mimo mesta. Otec všetko zdokumentoval iba pre ňu. Lenže o sedem mesiacov neskôr zverejnil záber na YouTube po tom, ako ho poslal priateľom a príbuzným. Pri spomienke na to, aké to bolo, David v rozhovore pre Daily Star povedal: „Bolo to najväčšie požehnanie. Keď sme boli v New Yorku v relácii Today, ľudia si ma všimli aj na Times Square. Asi o šesť rokov neskôr, keď som mal 13 rokov, bola moja rodina v reštaurácii. Šéfkuchár v kuchyni ma videl cez kuchynské okno a spoznal ma. Bolo to šialené.“
Pôvodná neupravená verzia bola predaná ako NFT za 11 600 dolárov (10 855,32 eur). David využil peniaze na zaplatenie svojho a bratovho vzdelania. Povedal tiež, že bolo jednoduchšie stať sa meme v čase, keď sa mladí ľudia nehnali za internetovou slávou prostredníctvom aplikácií ako TikTok. Neskôr pokračoval v štúdiu informatiky na Floridskej univerzite. „Keď sa to dialo, bolo to nové nielenže z hľadiska internetu a technológie, ale mal som len sedem, osem, deväť, desať rokov. Video malo za tri dni tri milióny pozretí, ale nedokázal som pochopiť, aká to bola veľká vec. Nestalo sa to mojou väčšou súčasťou,“ dodal David.
Kazoo chlapec
V roku 1984, desaťročia pred vznikom YouTube, sa mladý chlapec Brett Ambler zúčastnil reklamy s hudobným nástrojom Kazoo. Video preniklo na verejnosť v roku 2014 a z chlapca sa stal „Kazoo Kid“ a internetové meme. Klip nazbieral 54 miliónov zhliadnutí a je na ňom vidieť, ako sa vtedy osemročný chlapec rozpráva s publikom a potom prestane hrať. Neskôr sa z neho vykľul herec a spevák, ktorý má 20 000 sledovateľov na sociálnej sieti X a na portáli Cameo predáva fanúšikom videá vyrobené na objednávku. Brett je viac než šťastný, že môže profitovať z reklamy, ktorá je stará takmer 40 rokov.
Roztržitý priateľ
Nie je nič nepríjemnejšie, ako keď vás vaša súčasná priateľka pristihne pri tom, ako obdivujete inú ženu. Tento scenár však dokonale zachytil Antonio Guillem na fotografii s názvom Man Looking at Other Woman (Muž, ktorý sa pozerá na inú ženu). Jeho záber zdokumentoval mladíka, ktorý sa pozerá cez plece, aby si obzrel okoloidúcu ženu a jeho priateľka má znechutený výraz. Pôvodne to mal byť jednoduchý obrázok, ale nakoniec sa z neho stalo niečo oveľa väčšie a Antonio z Barcelony podľa Daily Star povedal: „Nikdy som si nemyslel, že jeden z mojich obrázkov bude taký populárny. Dokonca som ani nevedel, čo je to meme. Až nedávno, keď mi modelky začali rozprávať o tom, čo ľudia robia s našimi prácami.“
Napriek tomu, že sa na tomto zábere všetci zľahka bavia, v roku 2018 vyvolal kontroverziu po tom, ako ho švédsky úrad pre dohľad nad reklamou označil za sexistický. Poskytovateľ internetových služieb Bahnhof ho použil v náborovej reklame, kde priateľka na obrázku predstavovala súčasné pracovisko, zatiaľ čo druhá žena bola Bahnhof. Ombudsman dospel k záveru: „Reklama objektivizuje ženy. Prezentuje ich ako zameniteľné predmety a naznačuje, že zaujímavý je len ich vzhľad. Zobrazuje tiež ponižujúce stereotypné rodové roly mužov aj žien a vyvoláva dojem, že muži môžu meniť partnerky tak, ako menia zamestnanie.“