Pondelok25. november 2024, meniny má Katarína, zajtra Kornel

Desivé posledné SLOVÁ pilota pred najsmrteľnejšou leteckou katastrofou Air France: Z tohto vám nabehne husia koža

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

PARÍŽ - Štyri hodiny po štarte 1. júna 2009 sa lietadlo spoločnosti Air France zrútilo do mora. Zahynulo všetkých 228 pasažierov na palube. Išlo o najsmrteľnejšie letecké nešťastie v histórii spoločnosti. Piloti sa niekoľko minút snažili vyhnúť tragickému osudu a nepovedali o tom cestujúcim.

Airbus A330 letiaci z brazílskeho Rio de Janeira do Paríža zmizol nad Atlantikom v búrke po vyše štyroch hodinách letu. Trvalo zničujúce dva roky, kým sa podarilo nájsť trosky lietadla na dne oceána neďaleko severovýchodného pobrežia Brazílie. Okrem trosiek sa našla aj čierna skrinka a nahrávky z kokpitu, ktoré zachytávajú posledné chvíle pilotov.

Tragédiu spôsobila technická porucha a neschopnosť pilotov reagovať na zastavenie lietadla. To spôsobilo, že stroj spadol do Atlantického oceána rýchlosťou 56 metrov za sekundu. Francúzsky úrad pre vyšetrovanie a analýzu bezpečnosti civilného letectva (BEA) dospel k záveru, že ľadové kryštály spôsobili náhle odpojenie autopilota uprostred letu, uvádza Daily Star.

Pilotov chyba v údajoch o rýchlosti vzduchu zmiatla a urobili zásadnú chybu, keď nasmerovali predok lietadla nahor namiesto toho, aby ho nasmerovali nadol. Nahrávka, ktorú vyšetrovatelia získali z kokpitu, odhalila paniku prvého dôstojníka, 32-ročného druhého pilota Pierra-Cédrica Bonina, ktorý nadával. Potom bolo počuť, ako hovorí: "Teraz už neovládam lietadlo." 

Tridsaťsedemročný pomocný prvý dôstojník David Robert prevzal kontrolu nad lietadlom a zatlačil bočnú páku dopredu, aby znížil predok lietadla a zabránil pádu. Bonin však stále ťahal svoju bočnú páku dozadu, čo znamenalo, že sa vstupy navzájom vyrušili a spustili počuteľné varovanie o dvojitom vstupe. 

V nahrávke počuť, ako kapitán, 58-ročný Marc Dubois, znovu vstupuje do kokpitu po tom, ako ho Robert za zvukov rôznych alarmov privolal. Pýta sa dvojice: "Čo to robíte?" David odpovedal: "Stratili sme kontrolu nad lietadlom, ničomu nerozumieme, vyskúšali sme všetko." Následne hovorí: "Dvíhaj, dvíhaj, dvíhaj," na čo Bonin zmätene odpovedá: "Ale ja som to na chvíľu zodvihol na maximum!" V hroznom momente si Dubois uvedomil, že Bonin spôsobil zastavenie a zakričal: "Nie, nie, nedvíhaj!"

Pierre dočasne odovzdal riadenie Robertovi, ale už bolo neskoro. Lietadlo bolo príliš nízko. Pred bezprostredným pádom do oceána sa spustil poplach. Údaje z čiernej skrinky tiež ukázali, že cestujúcim počas triapolminútového pádu nepovedali o osude, ktorý ich čakal. Bonin sa snažil potiahnuť svoju bočnú páku úplne dozadu a potom zakričal: "Zrútime sa! To nemôže byť pravda. Ale čo sa deje?" Posledné slová odzneli, keď Dubois povedal: "Desaťstupňový sklon."

V apríli tohto roka boli Airbus a Air France oslobodené spod obžaloby zo zabitia v súvislosti s letom. Dvojmesačné súdne konanie spôsobilo veľkú bolesť rodinám obetí, ktoré trinásť rokov bojovali, aby sa prípad dostal pred súd. Havária mala trvalý vplyv na priemysel, čo viedlo k zmenám v predpisoch pre snímače rýchlosti vzduchu a v spôsobe výcviku pilotov.

Viac o téme: PilotLietadloAir FranceLetecké neštastie
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu