HERZOGENAURACH – Značka Adidas poriadne pobúrila svojich fanúšikov. Súčasťou novej kolekcie Pride 2023 sú zábery, na ktorých majú mužskí modeli oblečené ženské kúsky. Podľa niektorých to naznačuje, že značka nerešpektuje ženy. Iba nedávno sa o podobný ťah pokúsila aj spoločnosť Nike.
Tento týždeň uviedol Adidas na trh kolekciu plaviek „Pride 2023“, pričom plavky inzeruje na svojej webovej stránke v sekcii „dámske“ s pomocou modelu, ktorý vyzerá ako muž. Jedny z plaviek – jednofarebné jednodielne plavky s názvom „Pride Swimsuit“ – predvádzal zjavne mužský model, ktorý tiež vykazoval znateľné vydutie v oblasti rozkroku. V propagačnom videu dokonca vidno ochlpenie na hrudi, ktoré modelovi trčí v oblasti výstrihu. Nebolo jasné, či sa model identifikuje ako muž alebo je transgender.
Nová kolekcia juhoafrického dizajnéra Richa Mnisiho, nazvaná „Let Love Be Your Legacy“ a vydaná pred mesiacom Pride v júni, je podľa Adidas „oslavou sebavyjadrenia, predstavivosti a neochvejnej viery, že láska spája“. V tlačovej správe spoločnosť Adidas uviedla, že táto kolekcia je „inšpirovaná milostným listom, ktorý Mnisi napísal svojmu mladšiemu ja“, pričom slúži ako „výkrik za aktívne spojenectvo s cieľom posilniť a podporiť komunitu LGBTQIA+“.
Netrvalo dlho a ľudia si začali všímať odvážnu propagačnú kampaň. „Nový rad dámskych plaviek Adidas modelovaný... mužmi,“ napísala na Twitteri internetová osobnosť Oli London. Mnohí ďalší značku za tento krok skritizovali. Pridala sa k ním aj aktivistka za práva žien Riley Gainesová, ktorá podotkla, že v ženských plavkách nie je priestor na vydutý rozkrok. „Nechápem, prečo si to spoločnosti dobrovoľne robia. Mohli aspoň povedať, že plavky sú ‚unisex‘, ale neurobili to, pretože ide o vymazanie žien. Zamysleli ste sa niekedy nad tým, prečo sotva vidíme, že to ide iným smerom?“ upozornila Gainesová.
V novej kolekcii Pride sa však objavili aj iné kúsky, ktoré sú síce označené ako „dámske“, no na fotografiách ich majú oblečené muži. Dámske šaty, tričká, šortky a futbalové dresy s nápisom „Láska víťazí“ majú oblečené aj modeli, ktorí vyzerajú ako muži. Jedine dámske oblečenie nadmernej veľkosti má na sebe oblečené žena-modelka. „Možno, že Adidas neoceňuje veľké trans modelky alebo vychudnuté ženské modelky,“ upozornil jeden používateľ Twitteru.
Ako sa ukázalo, aj konkurent Adidasu skúsil do svojej propagácie zapojiť LGBTI+ ľudí. Spoločnosť Nike minulý mesiac požiadala trans hviezdu Dylana Mulvaneyho o partnerstvo, čo ale viedlo k bojkotom a stratám zisku. Mulvaney mal v niekoľkých príbehoch na Instagrame oblečenú aj dámsku športovú podprsenku. Rovnako ako teraz Adidas, aj Nike sa musel vyrovnať s vlnou kritiky zo strany niektorých ľudí, ktorí tvrdia, že cieľom takýchto kampaní je degradácia žien.