Slabé nity a požiar na palube. Výsledok: vyše 1 500 mŕtvych.
LONDÝN - „Nepotopiteľný“ Titanic nedokončil ani svoju prvú plavbu a 15. apríla 1912 skončil po zrážke s ľadovcom na dne Atlantiku. Čo všetko predchádzalo tragédii s 1 522 mŕtvymi? Okolnosti nehody spred 96 rokov vysvetľujú dve nové teórie. Podľa jednej sa parník predčasne rozpadol pre nekvalitné nity, podľa druhej sa do New Yorku hnal plnou parou následkom požiaru na palube.
Americkí autori knihy Čo
skutočne potopilo Titanic
tvrdia, že lodenica Harland
& Wolf precenila svoje sily,
keď pre spoločnosť White
Star súčasne stavala tri veľké parníky - popri Titanicu
aj Olympic a Britannic -
a nedokázala zohnať dostatok nitov z kvalitnej ocele. Tieto
úvahy sa objavili
pred rokmi, Timothy Foecke
a Jennifer Hooper McCarty
však tvrdia, že
majú nové dôkazy. Našli ich v archívoch, lodenici a skúmaním nitov vylovených
priamo z vraku. Ak by boli spoje kvalitné, Titanic
by sa po zrážke s ľadovcom mohol na hladine
udržať dlhšie, hovoria.
Podľa druhej teórie sa Titanic cez oceán nehnal plnou parou len v snahe o rýchlostný rekord. Ray Boston po 20 rokoch výskumu tvrdí, že na palube ešte desať dní pred vyplávaním vypukol nekontrolovateľný požiar uhlia. Majitelia preto chceli loď čo najrýchlejšie dostať do Ameriky a cestujúcich vyložiť ešte pred neodvratnými výbuchmi. Podľa Bostona požiar držali v tajnosti, aby nevyplašili pasažierov. Oheň bol tiež pravý dôvod, prečo majiteľ parníka John Pierpont Morgan zrušil svoju účasť na panenskej plavbe.
Podľa druhej teórie sa Titanic cez oceán nehnal plnou parou len v snahe o rýchlostný rekord. Ray Boston po 20 rokoch výskumu tvrdí, že na palube ešte desať dní pred vyplávaním vypukol nekontrolovateľný požiar uhlia. Majitelia preto chceli loď čo najrýchlejšie dostať do Ameriky a cestujúcich vyložiť ešte pred neodvratnými výbuchmi. Podľa Bostona požiar držali v tajnosti, aby nevyplašili pasažierov. Oheň bol tiež pravý dôvod, prečo majiteľ parníka John Pierpont Morgan zrušil svoju účasť na panenskej plavbe.