MELBOURNE - Vedci vytvorili novú metódu na extrahovanie vody zo vzduchu. Vďaka tomu dokážu vyrobiť zelený vodík, ktorý má potenciál poháňať automobily. Odborníci vyvinuli elektrolyzér, ktorý namiesto kvapalnej vody zbiera vlhký vzduch. Podľa ich slov sa zariadenie dá použiť aj v suchých oblastiach s limitovaným prístupom k vode.
Môže to znieť bizarne, ale už čoskoro sa možno dočkáme automobilu poháňaného vzduchom. Zelený vodík, produkovaný elektrolyzérmi využívajúcimi elektrinu a vodu, predstavuje potenciálnu alternatívu k fosílnym palivám emitujúcemu CO2. Súčasné zariadenia však často vyžadujú zložité komponenty, ako sú vzácne kovy, a prístup k čistej vode, čo môže viesť k obmedzeniu zásob pitnej vody.
Namiesto tekutej vody však nový prototyp elektrolyzéra zbiera vlhký vzduch. To znamená, že absorbuje vlhkosť zo vzduchu a rozdeľuje zozbieranú vodu na vodík a kyslík.
„Tento modul používa neustále hygroskopický elektrolyt vystavený atmosfére. Takýto elektrolyt má vysoký potenciál na spontánne extrahovanie vlhkosti z vzduchu (bez vstupu vonkajšej energie), čím sa dá ľahko navodiť elektrolýza a výroba vodíka po spojení s (obnoviteľným) napájaním,“ uviedol Gang Kevin Li, vedúci lektor na Katedre chemického inžinierstva na University of Melbourne a spoluautor výskumu.
Elektrolýza sa tradične používa iba na zhromažďovanie vodíka a kyslíka z kvapalnej vody. Funguje tak, že vloží dve elektródy do vody a cez ne prevedie elektrický prúd. V pozitívne nabitých elektródach sa elektróny odtrhávajú od H2O, tvoria pozitívne vodíkové ióny a molekuly O2, zatiaľ čo v negatívnej katóde sú elektróny dané vodíkovým iónom, ktoré tvoria vodík.
Problém je v tom, že tento proces vyžaduje kvapalnú vodu, takže takáto elektrolýza sa musí robiť v oblastiach bohatých na vodu, aby nedošlo k jej nedostatku. Ak však voda pochádza vo vzduchu, ako je to v prípade spomínaného prototypu, niet sa čoho obávať. Metóda tiež umožňuje výrobu vodíka kdekoľvek vo svete, dokonca aj v suchých oblastiach bez väčšieho množstva vody.
Výskum bol uverejnený v časopise Nature Communications.