STANFORD - Čím drahšie víno pijeme, tým viac nám chutí. A to bez ohľadu na to, akú kvalitu má. S týmto záverom prišli odborníci z Kalifornie, podľa ktorých väčšina laickej verejnosti podlieha klamlivej ilúzii.
Výnimkou sú experti a vinári, ktorí dokážu dobré a zlé víno rozoznať bez ohľadu na jeho cenu. Keď človek zaplatí za fľašu vysokú sumu, má tendenciu chuť nápoja preceňovať, dokonca aj vtedy, ak víno chutí oveľa horšie ako jeho lacnejšia alternatíva.
Podľa odborníkov zo Stanford Graduate School of Business a California Institute of Technology totiž mozog klame sám seba. Ak zaplatíme za víno vyššiu sumu, očakávanie vyššej kvality nápoja spustí aktivitu v strednej časti orbitofrontálnej kôry, kde mozog spracováva vnemy potešenia. A k tomu dochádza aj vtedy, keď je časť mozgu registrujúca chuťové signály neovplyvnená.
„Už roky vieme, že ľudské vnímanie je silno ovplyvnené reklamou, ale teraz už vieme aj to, že mozog sa sám prispôsobuje cene,“ uviedol docent Baba Shiv z Kalifornie, ktorý spolu s kolegami výskum uskutočnil. Jeho tím podával skupinke dvadsiatich ľudí vzorky rovnakého vína. Pri každom však uviedol inú cenu. Dobrovoľníci najlepšie hodnotili ten nápoj, ktorý bol najdrahší, a magnetická rezonancia odhalila vysokú aktivitu v mozgu.
Podľa odborníkov zo Stanford Graduate School of Business a California Institute of Technology totiž mozog klame sám seba. Ak zaplatíme za víno vyššiu sumu, očakávanie vyššej kvality nápoja spustí aktivitu v strednej časti orbitofrontálnej kôry, kde mozog spracováva vnemy potešenia. A k tomu dochádza aj vtedy, keď je časť mozgu registrujúca chuťové signály neovplyvnená.
„Už roky vieme, že ľudské vnímanie je silno ovplyvnené reklamou, ale teraz už vieme aj to, že mozog sa sám prispôsobuje cene,“ uviedol docent Baba Shiv z Kalifornie, ktorý spolu s kolegami výskum uskutočnil. Jeho tím podával skupinke dvadsiatich ľudí vzorky rovnakého vína. Pri každom však uviedol inú cenu. Dobrovoľníci najlepšie hodnotili ten nápoj, ktorý bol najdrahší, a magnetická rezonancia odhalila vysokú aktivitu v mozgu.