WASHINGTON - Koronavírusová pandémia bezprecedentne pozastavila leteckú dopravu a mnoho jej zamestnancov sa ocitlo v neistote. Purdueova univerzita v americkej Indiane zverejnila vizualizáciu šírenia nákazy v lietadle, ktorá mnohých ľudí v najbližšom čase zrejme odradí od leteckého cestovania. Zároveň však vedci skúmajú technológie, ktoré by mohli riziko prenosu znížiť.
Vizualizácia ukazuje šírenie kvapôčok na palube po to, ako jeden cestujúci raz zakašle. Kvapôčky by sa podľa nej rýchlo rozšírili a veľa pasažierov by as pravdepodobne nakazilo. Americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) uviedol, že oproti bežnému stavu sa cestovanie lietadlom znížili o 95 percent. Mnohé štáty teraz začali protikoronavírusové opatrenia postupne uvoľňovať. Otázkou však je, či budú ľudia v blízkej budúcnosti opäť chcieť lietať.
This #datavizualisation shows how tiny invisible droplets from a single cough can flow through the cabin of a Boeing 767 passenger jet@washingtonpost / #tech #data #COVID19 #plane @CurieuxExplorer @jblefevre60 @PawlowskiMario @ShiCooks @mvollmer1 @ValensNtirenga2 pic.twitter.com/PwU6FUJi7b
— Pierre-Antoine Rizk (@Droit_IA) April 29, 2020
Šírenie ochorenia medzi pasažiermi v uzavretej kabíne vždy predstavovalo riziko kvôli stiesneným podmienkam, nedostatku čerstvého vzduchu a povrchom, na ktoré siaha mnoho ľudí. Spoločnosť Boeing informovala, že experimentuje so samočistiacimi toaletami, ktoré budú schopné zlikvidovať 99,9 percenta patogénov. Väčšina aeroliniek sa ale na globálnu pandémiu takéhoto rozsahu nepripravovala. "Keď môžete ľahko predať lietadlá, snažíte sa odložiť riešenie problémov do budúcnosti. Teraz sme zistili, že budúcnosť je vlastne rok 2020," povedal profesor inžinierstva z Purduovej univerzity Čching-jen Čchen, ktorý pomohol viesť výskumný projekt FAA o šírení nákazy v lietadle, a ktorého výskum podľa amerického denníka The Washington Post sponzoroval Boeing.
Nie je však možné vylúčiť, že bude objavené prelomové riešenie. Vedci z americkej Kolumbijskej univerzity vykonávajú experimenty s ultrafialovým svetlom, ktoré by mohlo ničiť vírusy, ale popritom neškodiť zdraviu ľudí. Takéto svetlá by boli užitočné napríklad v lietadlách, na letiskách či v nemocniciach a školách. Podľa Davida Brennera z centra pre rádiologický výskum na Kolumbijskej univerzite v súčasnosti prebieha experiment so zhruba stovkou myší bez srsti, ktoré majú byť svetlu vystavené pätnásť mesiacov. Myši sú pod svetlom osem hodín denne a každé dva týždne sa skúma stav ich kože a očí. Po ôsmich mesiacoch výskumníci nezaznamenali žiadne poškodenia, čo označujú za povzbudivé.
Čchen skúmal, ako by mohla zmena ventilačného systému v lietadle zmeniť riziko nákazy SARS. Práve tá bola využitá ako modelový príklad šírenia iných nebezpečných vírusov, ktoré sa môžu objaviť v budúcnosti. Vedci zistili, že pasažieri sediaci v siedmich radoch od infikovaného v Boeingu 767 mali pri päťhodinovej ceste tretinovú pravdepodobnosť, že sa nakazia. Na kratšom lete by taká šanca bola pätinová. Zároveň sa ale zistilo, že zmena ventilačného systému, napríklad ak by tok vzduchu vychádzal z oblasti bližšie k podlahe namiesto nad sedadlami, by znížila riziko nákazy o polovicu alebo dokonca viac. Dôležité tiež je, že štúdia počíta s tým, že vírus, ktorý spôsobil SARS, môže dlho zostať vo vzduchu, pričom v prípade nového koronavírusu to podľa amerického Strediska pre kontrolu a prevenciu chorôb (CDC) trvá kratší čas.
Aký bude konečný dopad pandémie COVIDU-19 na letecký priemysel, na ktorého záchranu boli už uvoľnené miliardy dolárov, je stále otázkou. Boeing nedávno oznáil, že plánuje prepustiť 16 000 zamestnancov, zatiaľ čo podľa prieskumu Medzinárodného združenia pre leteckú dopravu (IATA) 40 percent ľudí, ktorí nedávno cestovali lietadlom, uviedlo, že keď sa šírenie koronavírusu dostane pod kontrolu, počkajú najmenej šesť mesiacov, než opäť nastúpia do lietadla.