ARKTÍDA - Plavba cez Severný ľadový oceán bola v minulosti skutočnou výzvou, ktorú sa podarilo pokoriť len málokomu. Nedávno to dokázal ruský tanker, a to dokonca prvýkrát v histórii bez pomoci ľadoborca. Úspech pre námornú prepravu, veľmi znepokojujúci fakt ale čo sa týka klimatických zmien.
Tanker, ktorý dostal honosný názov Christophe de Margerie, sa so skvapalneným zemným plynom plavil severnou trasou z Európy do Ázie bez akejkoľvek ochrany pred ľadovou vodou. Špeciálne postavená loď prešla túto cestu za šesť a pol dňa, čo predstavuje nový rekord. Jej trup je vyrobený z ocele, vďaka čomu je schopná prejsť ľadom až do hrúbky dvoch metrov. Tristo metrov dlhá loď prevážala plyn z Nórska do Južnej Kórey.
Ruskí majitelia tankeru, firma Sovcomflot, ho v priebehu tohto roka použijú na export plynu z polostrova Jamal na ázijské trhy. "Loď sa bude môcť plaviť na západ od Sabetty, čo je energetický prístav Jamalu, po celý rok, a na východ od júla do decembra," informoval hovorca spoločnosti Bill Spears.
V roku 2016 sa severnou námornou trasou plavilo až devätnásť tranzitov z Atlantiku do Tichého oceánu. Vysoké poistenie a veľké poplatky za ruské ľadoborce stále odrádzajú niektorých majiteľov lodí od rizikovejšej severnej trasy. Ekonomické prínosy sú však atraktívne - Christophe de Margerie trvala celá plavba len devätnásť dní, čo je až o tretinu rýchlejšie, ako keby sa plavila cez Suezský prieplav.
Rastúce teploty v Arktíde zvyšujú prevádzku komerčnej dopravy práve na tejto trase. To ale veľmi znepokojuje klimatológov. Topenie ľadovca bolo podľa vedcov spôsobené nárastom teplôt. V tomto roku podľa Národného centra údajov USA pre sneh a ľad (NSIDC) ročný maximálny rozsah morského ľadu v Arktíde zaznamenal tretí rok za sebou rekordné minimum. A znižovanie množstva ľadu bude rozhodne pokračovať. "Keby prišlo k významnej zmene hrúbky ľadu, loď by sa mohla pohybovať po Severnej námornej ceste," dodal Spears.
Svetové ľadovce nám ukážu minulosť aj budúcnosť: Výpoveď o dávnych zmenách klímy
Ochranári sa však obávajú, že táto zmena by bola pre našu planétu ešte horšia, urýchlila by totiž globálne otepľovanie. Ochranár John Maggs z organizácie Seas at Risk si je vedomý toho, že lode, ktoré sa budú po tejto trase plaviť, budú využívať ešte horšie a nebezpečnejšie palivá, ktoré by mohli spôsobiť topenie ľadovcov.