Utorok5. november 2024, meniny má Imrich, zajtra Renáta

Najobľúbenejšia omáčka na svete vznikla po neúspechu s chrenom: Inšpiráciou bol čínsky Koe-chiap

Ilustračné foto Zobraziť galériu (2)
Ilustračné foto (Zdroj: TASR, heinz.com)

LONDÝN - Keď sa povie kečup, väčšina z ľudí si predstaví kultovú značku Heinz. Tento fenomén oslavuje svoje 140 narodeniny. V priebehu desaťročí fľaša od kečupu zmenila svoj dizajn niekoľkokrát.

Značka Heinz začala veľmi skromne v roku 1876 v Amerike. O desať rokov neskôr sa rozšírila aj do Veľkej Británie. V dnešnej dobe je možné nájsť kečup už vo viac ako 140 krajinách sveta. Za svoju dlhú dobu pôsobenia na trhu bolo predaných okolo 650 miliónov fliaš a 11 miliárd obalov s obľúbenou paradajkovou omáčkou.

Okruh ľudí z ústredia Heinz otvorilo archív a vytiahlo niektoré zo svojich najznámejších dizajnov fliaš a reklám, ktoré počas rokov uzreli svetlo sveta. Jedna z nich pochádzajúca z roku 1931 hrdo hlásila, že omáčka je vyrobená "v čistých kuchyniach", zatiaľ čo tá z roku 1922 znázorňovala malého chlapca držiaceho košík plný paradajok so slovami: "Veľké veci robí ešte chutnejšími".

Fotografie umožňujú pohľad na históriu sklenených fliaš, ktoré boli plnené chutnou červenou omáčkou a predávané svojim fanúšikom. Tí si potom mohli vychutnať svoje hranolčeky s obľúbeným kečupom.

Nejde ale len o reklamy a ikonické fľaše, ktoré boli verejnosti ukázané. Tajomstvo odrody 57 bolo spolu s nimi taktiež odhalené. Kečup Heinz založil americký podnikateľ Henry John Heinz. Nebol to ale jeho prvý produkt. V roku 1869 začal vyrábať chrenovú omáčku, ktorej recept získal od svojej matky.

Najobľúbenejšia omáčka na svete
Zobraziť galériu (2)
 (Zdroj: TASR, heinz.com)

To však zakrátko nechal tak a prizval svojho brata, Johna Heinz, a svojho bratranca, Frederick Heinz, aby spoločne otvorili továreň v Ohiu. To sa im podarilo a spoločnými silami vyvinuli výrobok z názvom kečup. Inšpirovala ich čínska fermentovaná rybia omáčka s názvom Koe-chiap.

A prečo práve číslo 57 svieti na každom výrobku Heinz? Nemá to nič spoločné s počtom výrobkov, ktoré produkovali. Už pri vymýšľaní tohto označenia totiž vyrábali viac ako 60 produktov. Podľa oficiálnej internetovej stránky Heinz, prišlo k tomuto číslu náhodne. Henry Heinz totiž počas svojej cesty vlakom v roku 1896 uvidel reklamu na štýlové topánky, ktoré označovalo číslo 21. Henry sa vtedy rozhodol pre označenie 57 a považoval ho za šťastné. Od tej doby je to neodmysliteľnou súčasťou každého výrobku a reklamy.

Od roku 1907, firma Heinz vyrobila 12 miliónov fliaš kečupu ročne a exportovala ich do celého sveta. Výnimkou nebola Austrália, Južná Amerika, Japonsko, Nový Zéland, Južná Afrika či Veľká Británia. Predaj sa rozvíjal aj napriek smrti Henryho J. Heinze, ktorý skonal vo svojich 74 rokoch v máji 1919. K prerušeniu dodávok z britskej továrne prišlo až po skončení druhej svetovej vojny. Trvalo deväť rokov pokiaľ sa kečup vrátil späť na pulty predajní.

Dnes kultová spoločnosť predáva viac ako 5700 produktov po celom svete. Magického čísla 57 sa ale stále drží. Spoločnosť Heinz produkuje vlastné paradajky svojimi tradičnými technikami. Pestované sú v Stredomorí a v Kalifornii. 

Viac o téme: VýročieHistóriaKečupHeinz
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu