PARÍŽ/RÍM - Jedna z najpozoruhodnejších malieb všetkých čias je podľa francúzskeho odborníka Pascala Cotteeca ešte záhadnejšia, ako sme si doteraz mysleli. Cotteec sa venoval skúmaniu obrazu vyše desať rokov a dospel k zaujímavému zisteniu, ktoré sa však nestretlo s najväčším pochopením vedeckej komunity.
Nie je to len úsmev, ktorý stojí za pozornosť, tvrdí francúzsky vedec Pascal Cotteec, ktorý obraz Mona Lisy vyše desať rokov skúmal pomocou priekopníckej metódy skenovania. Odborník je presvedčený, že pod vrstvami pigmentu sa ukrýva obraz inej ženy, ktorú Leonardo maľoval pred manželkou florentského obchodníka s hodvábom Lisou Gherardini. Leonardo da Vinci mal Mona Lisu namaľovať medzi rokmi 1503 a 1517, kým pracoval vo Florencii a neskôr vo Francúzsku.
Vedci odhalili veľké tajomstvo: Kostra v kláštore patrí slávnej Mona Líze!
„Teraz môžeme analyzovať, čo presne sa udialo pod vrstvami laku. Môžeme olúpať všetky vrstvy maľby ako cibuľu a rekonštruovať tak celú chronológiu obrazu,“ povedal vedec v dokumente BBC. Keď však analýzu odborníci vykonali, s veľkým prekvapením zistili, že pod portrétom je úplne odlišná žena!
Má väčšiu hlavu a menšie pery!
Pôvodná žena na obraze sa pozerá na opačnú stranu, má väčšiu hlavu a nos, menšie perie a väčšie ruky ako výsledná Mona Lisa. Historik umenia Andrew Graham Dixon si myslí, že to bol pôvodný portrét Mona Lisy, ktorý sa k manželovi nikdy nedostal. Leonardo v maľbe pokračoval a dotiahol ju do vrcholnej podoby. Historici sa totiž už celé desaťročia domnievajú, že v skutočnosti existujú dva rôzne obrazy Mona Lisy, no táto dvojpodoba je zachytená na jedinom kuse dreva.
Niektorí historici sa však zdráhajú uveriť, že by bol pod portrétom skrytý obraz inej ženy. Emeritný profesor dejín umenia Martin Kemp z univerzity v Oxforde si myslí, že išlo o kontinuálny proces evolúcie portrétu. „Som úplne presvedčený, že Mona Lisa je Lisa,“ dodal.