LONDÝN - Ak aj vy patríte k ľuďom, ktorí neodolali Čiernemu piatku a v tento deň si zakúpili nejaký tovar, majte sa na pozore. Hrozí totiž, že vám nedorazí do Vianoc, čo by mohol byť obrovský problém v prípade, že ste ho chceli niekomu darovať pod stromček.
Black Friday - symbol nákupného šialenstva, siahol ľuďom poriadne hlboko do peňaženiek. Briti v tejto súvislosti v období od minulého štvrtka do nedele minuli na výpredaje neuveriteľné dve miliardy libier (2,85 miliardy eur) a v pondelok (Cyber Monday) ďalšiu miliardu libier (1,42 miliardy eur). Odborníci ale varovali, že desať percent zo zakúpeného tovaru dorazí až po Vianociach. Ak ste teda na internete počas tohto obdobia nakúpili vianočné darčeky, máte možno smolu.
Nákupný ošiaľ na Black Friday sa skončil bitkami: VIDEO ľudí v honbe za lacným tovarom
"Desať percent z objednaného tovaru nedorazí včas. Je to spôsobené zlou organizáciou a infraštruktúrou predajcov, ktorí nebrali do úvahy nákupný ošiaľ spojený s Čiernym piatkom," vysvetlil Stuart Higgins z konzultantskej firmy LCP Consulting.
Pod paľbu kritiky sa z tohto dôvodu dostali najmä spoločnosti Amazon a Currys PC World. Tá druhá spomínaná predala minulý piatok každú minútu sto televízorov a už krátko nato na Twitteri priznala: "Kvôli vysokému objemu objednávok bude ich doručenie oneskorené."
Podobne bol nútený reagovať aj Amazon. "Dodanie niektorých objednaných produktov môže trvať dlhšie ako zvyčajne," upozornil. Táto záležitosť sa týka aj Slovákov, pretože mnohí z nich na Amazone nakupujú. Najstarší internetový predajca taktiež priznal, že u viacerých objednávok z USA a Kanady boli zaúčtované vyššie prepravné poplatky ako je bežné. Sľubuje, že zodpovedajúci finančný rozdiel bude zákazníkom vrátený na ich účty v priebehu 48 hodín.
Some Prime orders in the US/Canada have incorrectly applied shipping charges. These charges will be automatically refunded within 48 hours.
— Amazon (@amazon) 1. Prosinec 2015
Podľa doterajších štatistík vzrástol objem internetového predaja na "Cyber Monday" vo Veľkej Británii o 31 percent, dosiahol teda spomínanú miliardu za jediný deň. Poštová doručovacia služba Royal Mail kvôli tomu dočasne najala 19 000 brigádnikov, aby jej pomohli zvládnuť nápor s doručovaním zásielok.