BRATISLAVA - Ak máte záujem niekedy v budúcnosti požiadať o pôžičku alebo úver, dobre si rozmyslite, koho budete mať medzi priateľmi na sociálnych sieťach. V zahraničí totiž už pár rokov funguje zaujímavý trend, ktorý vypovedá o tom, že finančné inštitúcie za jeden z indikátorov bonity osoby považujú aj vzťahy na Facebooku, Twitteri a pod. Ak máte totiž medzi kamarátmi neplatičov, môžete vám to "pekne" znížiť šance.
Facebook svojou novinkou neoslovil: Rozhorčení užívatelia, kam ten svet speje!
Tradičný systém FICO, ktorý sa zameriava na históriu platieb klienta, je už pre niektoré spoločnosti nepostačujúci. Nemá totiž žiadnu výpovednú hodnotu pri nových zákazníkoch, ktorí nemajú žiadne portfólio a častokrát môžu poskytnúť nepravdivé údaje.
Preto napríklad spoločnosť Lenddo zisťuje, či sa na Facebooku priatelíte s niekým, kto splatil pôžičku s omeškaním. Ak tomu tak je, je to pre vás zlá správa. A o to horšia, ak ste s daným človekom v úzkom kontakte a často spolu komunikujete. "Ukazuje sa, že ľudia naozaj dobre vedia, kto je dôveryhodný a spoľahlivý v ich komunite," povedal CNN Jeff Stewart, spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Lenddo.
Ďalšia spoločnosť Kabbage, ktorá ponúka on-line peňažné zálohy malým a stredným podnikom, považuje FICO skóre len za jeden ukazovateľ z väčšieho koláča. "Môžeme dostať oveľa lepšie, rýchlejšie dáta," povedal Marc Gorlin, predseda predstavenstva a spoluzakladateľ.
Dlžníci totiž dávajú Kabbage prístup k ich PayPal, eBay a ďalším on-line platobným účtom. Akonáhle malé podniky získajú úver, majú tiež možnosť prepojiť svoje účty na Facebooku a Twitteri s webom, čo im získa lepšie skóre.
Lenddo má asi 250-tisíc členov, ale funguje len na Filipínach, v Kolumbii a Mexiku. Kabbage v roku 2013 predpokladala, že poskytne 75-tisíc peňažných záloh v rozmedzí medzi 500 a 50-tisíc dolármi.
Niektorí vo finančnom sektore sú však skeptickí ohľadom sociálnych dát a on-line správania sa, ktoré sa používa ako druh kreditného skóre. John Ulzheimer, úverový expert na CreditSesame.com, hovorí, že sociálne údaje nemusia nevyhnutne svedčiť o tom, či dlžník bude splácať úver na čas. Okrem toho je tu možnosť, že spotrebitelia sa sami stanú účastníkmi v hre a ľahko môžu ovládať, akých priateľov budú mať na Facebooku, či aké tweety budú písať.
Na Slovensku nový trend zatiaľ nie je veľmi markantný a "naše" banky sa spoliehajú na zabehnuté registre, ako napríklad SRBI (Spoločný register bankových informácii) a ďalšie. Pomaličky ale prichádzajú na to, že na sociálnych sieťach môže naozaj niečo byť.
"Vážne uvažujeme aj nad priradením sociálnych sietí ako doplnkovej formy overovania bonity žiadateľov o úvery,“ potvrdila pred rokom TREND-u hovorkyňa Home Creditu, jednej z najväčších splátkových spoločností na Slovensku. Sociálne siete využila aj UniCredit Bank. Propagáciou inštitúcie na Facebooku, Twitteri či Instagrame mohli zákazníci ovplyvniť výšky úrokovej sadzby hypotéky.