BRATISLAVA - Celý svet je stále v šoku z tragédie Airbusu 320 spoločnosti Germanwings, ktorý sa zrútil vo francúzskych Alpách a vyžiadal si životy všetkých 150 ľudí na palube. Vyšetrovatelia už majú k dispozícii čiernu skrinku, ktorá okrem iného odhalila, že za tragédiu je zodpovedný kopilot Andreas Lubitz, ktorý konal zámerne. Krátko pred zrútením totiž nepustil do kokpitu svojho kolegu, ktorý tak nemal šancu krutý osud zvrátiť. V tejto súvislosti sme oslovili slovenského pilota, aby nám prezradil, aké sú bezpečnostné postupy pri lietaní. Lieta síce v USA, kde sa niektoré letové procedúry líšia od tých európskych, no i tak si vďaka jeho výpovedi môžete aspoň zhruba predstaviť, čo sa asi dialo v havarovanom airbuse.
Topky: Kopilot havarovaného airbusu mal nalietaných len 630 hodín. Je to ok, že letel? Nebol príliš neskúsený, keď mal nalietaných len 630 hodín?
Peter: Po havárii Colgan Air Flight 4307 v roku 2009 (lietadlo typu Bombardier Dash-8 Q400 sa zrútilo na dom v New Yorku, zahynulo všetkých 49 ľudí na palube plus jedna osoba v dome, pozn. red.) zvýšili v USA minimálny počet hodín pre kopilota na 1500. Pilot nemôže byť prijatý žiadnou aerolinkou, pokiaľ nemá plne platný preukaz Airline Transport Pilot. V Európe stačí, ak má kopilot komerčnú licenciu (cca 250 hodín). To znamená, že síce nemá nalietaných 1500 hodín, ale má porobené všetky písomné skúšky na to, aby mohol lietať komerčne v aerolinkách. Aerolinky ho vycvičia na daný typ lietadla a potom lieta ako kopilot. Nemyslím si, že kopilot v havarovanom airbuse (Andreas Lubitz, pozn. red.) bol neskúsený. Mal urobenú typovku na lietadle, takže určite vedel to lietadlo ovládať. Bol plne kvalifikovaný lietať Airbus 320.
Existujú nejaké bezpečnostné pravidlá, keď sa letí nad horami? Musia piloti vyletieť vyššie, je tam nejaká rezerva, ktorú musia dodržať?
Rozdiel medzi lietaním nad horami a mimo hôr je ten, že lietadlo musí dodržiavať bezpečnú výšku cca 600 metrov nad horami a mimo nich je to zhruba 300 metrov. Aerolinky však lietajú pod úplne inými pravidlami a sú inštruktované leteckými dispečermi, ktorí im povedia, v akých výškach musia lietať.
Ako fungujú dvere na kokpite? Zatvárajú sa automaticky?
Dvere na kokpite v USA sa zamykajú zvnútra aj zvonku. Zvonku sa ale nedajú za letu otvoriť, lebo ich zamykáme zvnútra. Všetky ovládače, ktoré boli nainštalované pred 11. septembrom, boli deaktivované.
Je bežné, že počas dvojhodinového letu vyjde pilot z kokpitu? Aké sú zásady opúšťania kokpitu?
Stáva sa často, že piloti vyjdú z kokpitu (napr. na záchod). V USA sa to rieši tak, že podľa zákona musia byť vždy v kokpite dve osoby. Takže pilota vystrieda letuška, ktorá zamkne dvere zvnútra a potom ich odomkne, keď sa druhý pilot vráti. Pilot si musí nasadiť kyslíkovú masku na ústa, keď druhý pilot opustí kokpit v prípade, že v lietadle nastane rýchla dekompresia (podtlak).
Čo by si teoreticky robil ty, keby ťa vymkol druhý pilot? Vedel by si sa dostať dnu do kokpitu, alebo by si sa dokázal nejako spojiť s vežou a požiadať o pomoc?
Ak by som bol vymknutý ja, tak by som sa nemal ako dostať do kokpitu. Zvonku sa počas letu nedá dostať dovnútra, až kým človek, čo je vo vnútri, neodomkne dvere. Niektoré lietadlá už majú na palube internetové pripojenie, tak sa dá spojiť cez internet, ale zatiaľ ich nie je veľa.
Airbus klesol z cca 12 km na 2 km len za osem minút. Čo sa vtedy deje na palube, ako na to asi reagovali ľudia? Mohli povedzme odpadnúť?
Lietadlo klesalo zhruba 1200 metrov za minútu, čo je dosť rapídne klesanie, ale keďže tlak sa vyrovnáva postupne v celom lietadle, bežný pasažier nepocíti veľký rozdiel v zmene tlaku, ako keby lietadlo klesalo tradične, čo je približne 600 metrov za minútu.
Stalo sa už niekedy, že zlyhal autopilot? Čo sa v takých prípadoch dá robiť?
Autopilot má tri záložné systémy. Keď zlyhá jeden, použije sa ďalší. Áno, stalo sa nám, že nefungoval autopilot, tak sme lietadlo museli ovládať ručne, bez jeho pomoci. Jediný rozdiel je ten, že bez autopilota sa nemôže lietať nad výškou FL290, čo je asi 8800 metrov.
Preniknúť do kokpitu nie je po atentátoch z roku 2001 ľahké
Po teroristických útokoch na Spojené štáty z 11. septembra 2001 letecké spoločnosti sprísnili bezpečnostné opatrenia v lietadlách a okrem iného znemožnili jednoduché otvorenie dverí pilotnej kabíny zvonku. Predtým nijako pevné dvere boli vystužené napríklad kevlarom, takže sú nepriestrelné a odolné proti vyvráteniu. Podľa spoločnosti Airbus majú piloti k dispozícii kameru, ktrou dianie za dverami môžu sledovať.
Dvere k pilotom sa musia zabezpečiť a uzamknúť zakaždým, keď sa uzavrú tlakové vstupné dvere do kabíny, a cestujúci sa pri nich nesmú pohybovať. Niektoré lietadlá sú navyše vybavené dvojitými dverami do kokpitu, teda akousi prechodovou komorou, aby prípadný útočník nemohol dvere jednoducho rozraziť vo chvíli, keď niekto z pilotov otvára. Taktiež je bežne nutné pre vstup do uzamknutého kokpitu zadať kód. Vnútri je vraj ale západka, ktorou môže pilot vstup do kokpitu jednoducho zablokovať. Podľa nemeckého odborového zväzu pilotov Vereinigung Cockpit existuje pre výnimočné prípady technická možnosť, ako kokpitové dvere otvoriť zvonku. Núdzový postup je ale v závislosti na naprogramovaní previazaný s časovým odkladom v poriadku sekúnd či minút, čo otvorenie predlžuje. Pokiaľ ale vstup pilot zvnútra zablokuje, otvorenie nie je možné. Pre núdzové otvorenie dverí má Lufthansa pridelený osobitný kód dverí. Či ho použil aj kapitán utorkového letu, nie je jasné. Ak sa tak stalo a druhý pilot kapitánovi vstup následne zablokoval, do kokpitu sa dostať nedalo.
Nie všetky letecké spoločnosti majú rovnaké bezpečnostné opatrenia. Niektoré k ochrane kokpitu pristupujú voľnejšie. Mimoriadne prísne sú napríklad nariadenia izraelských aeroliniek El Al, ktoré vyžadujú uzamknúť kokpit ešte predtým, ako nastúpi prvý pasažier. Vstup k pilotom je možné znovu otvoriť až po tom, čo lietadlo opustí posledný cestujúci.
Aerolinky po tragédii menia bezpečnostné pravidlá
Letecké spoločnosti po utorkovom páde airbusu začali zavádzať pravidlo, že pilot nesmie byť počas letu v kokpite nikdy sám. Spolkový zväz nemeckého letectva (BDL) vo štvrtok oznámil, že so zavedením nového opatrenia súhlasili všetky veľké nemecké aerolínie vrátane Lufthansy a jej dcérskej spoločnosti Germanwings. Zavedenie opatrení oznámili aj britský nízkonákladový dopravca EasyJet a nórske, islandské či kanadské aerolinky.