Nedeľa22. december 2024, meniny má Adela, zajtra Nadežda, Naďa

Takmer každý musel pracovať s hlupákom: Pozrite si ich kategórie, koľko je vlezdoprdeliek?

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: int.)

NEW YORK - Mali ste niekedy pocit, že si na vás niekto z vašich kolegov zasadol? Nie ste sami. Podľa prieskumu americkej firmy Connectria Hosting zažilo v zamestnaní šikanu 55 percent zamestnancov - a 65 percent ľudí sa bojí chodiť do práce kvôli niektorému z kolegov, napísal server Business News Daily.

Pôvodcovia šikanovania však nie sú jediné nepríjemné osoby, na ktoré je potrebné si na pracovisku dávať pozor. Prieskum tiež zistil, že 83 percent opýtaných počas posledných piatich rokov pracovalo minimálne s jedným "hlupákom" - vrátane vševedka (30 percent), otravy (26 percent), sťažovateľov (21), vlezdoprdeliek (16 percent) a kancelárskych drbien (štyri percentá).
 
Správanie týchto typov zamestnancov ovplyvňuje viac, než len človeka či kolegov, ktorí ich musia znášať. Nízka pracovná morálka, znížená kvalita produkcie a neschopnosť dokončiť úlohu - to sú len niektoré negatívne následky pracoviska, kde sa zabýval hlupák či hlupáci.
 
"Ak pracujete v prostredí s problematickými ľuďmi, vyvoláva to stres u všetkých, ktorí s nimi musia pracovať," povedal Rich Waidmann, predseda firmy Connectria. "Okrem zlej tímovej práce a nižšej produktivity sa zrejme stretnete tiež s nižšou spokojnosťou s vlastnou prácou a s vyšším počtom absencií."
 
Ak chcú vedúci kultivovať pracovné prostredie - a následne tak zvýšiť morálku a pracovnú spokojnosť -, musia sa proti "kancelárskym blbcom" jednoznačne vymedziť. Navyše je potrebné podporovať tímy, aby sa ich členovia navzájom rešpektovali, dodal Waidmann.
 
Prieskum však tiež zistil, že menej ako polovica firiem, ktoré sa v ňom objavili, má oficiálne vyhlásenú politiku nulovej tolerancie proti šikanovaniu. A tak zlé alebo nevhodné správanie často vôbec nevyjde najavo, pretože ho nikto nenahlási.
 
Úplne eliminovať všetky negatívne vzťahy medzi kolegami nie je možné. Každý však môže odviesť svoj diel pri vylepšovaní vzťahov na pracovisku tým, že sa k problémom postaví priamo. Podľa Waidmanna si niekedy tí, ktorí sa správajú ako hlupáci, ani neuvedomujú, že svojím správaním otravujú ostatných. A v iných prípadoch o tom vedia a je im to jedno. Či v tom, alebo onom prípade je potrebné im problém vysvetliť priamym a profesionálnym spôsobom.
 
"Neprijateľné správanie je potrebné odstrániť jasne a bez emócií," povedal Waidmann. "Ľudia musia vedieť, ako a prečo ich správanie ovplyvňuje ostatných, ako poškodzuje firmu - a prečo v tom nemôžu pokračovať. Akonáhle sa objaví zlepšenie, je potrebné, aby dostali pozitívnu spätnú väzbu. Pokiaľ sa začnú znovu vracať k pôvodnému správaniu, je nutné im pripomenúť, že to nie je prijateľné. Áno, ľudí je potrebné v tomto ohľade trénovať. Ale nikto nikdy netvrdil, že viesť a riadiť zamestnancov je jednoduché," uzavrel Weidmann.
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu