NEW YORK - Zdá sa, že zmiznutiu lietadla MH370, ktoré sa stratilo v marci 2014 nad Indickým oceánom a zostreleniu boeingu MH17 na východe Ukrajiny v júli 2014 predchádzali zvláštne súvislosti. Mesiace po tragédiách sa objavujú nové hypotézy, ktoré by mohli zmeniť pohľad na globálne politické dianie.
Najnovšia teóriou, ktorá sa snaží vyriešiť záhadu osudového letu, na palube ktorého sa nachádzalo 239 ľudí, pochádza z pera amerického odborníka a spisovateľa Jeffa Wisea, ktorý tvrdí, že lietadlo bolo unesené Rusmi do Kazachstanu v rámci supertajnej misie.
Wise je členom skupiny leteckých odborníkov Independent Group, ktorá sa zaoberá pátraním po stratenom lietadle a jeho teóriu odobrila. Podľa Wisea totiž po zmiznutí lietadla malajský premiér Najib Razak apeloval na kazašského prezidenta Nursultana Nazarbajeva, aby začala pátranie po zmiznutom lietadle v ich krajine. Kazachstan však na výzvy neodpovedal napriek tomu, že podľa odhadov niektorých odborníkov mohlo lietadlo smerovať na juh. Let 370 mieril z Kuala Lumpur do Pekingu 8. marca 2014, keď sa nad Indickým oceánom vytratil z dohľadu satelitov.
„Kazachstan postráda prostriedky a techniku na sofistikovaný únos lietadla, ale to neplatí o Rusku, ktoré je jedinou nezápadnou krajinou, ktorá je v leteckom priemysle pokročilá ako Spojené štáty,“ vyjadril sa Wise.
Ruská pomsta?
Deň pred zmiznutím lietadla podpísal americký prezident dekrét o uvalení sankcií proti Rusku kvôli Ukrajine a ruský minister zahraničia Sergej Lavrov varoval, že sankcie by mohli mať bumerangový efekt. Na druhý deň boeing zmizol. Podobný scenár malo aj zostrelenie lietadla MH17, keď Obama oznámil sankcie proti Rusku. Deň pred zostrelením MH17 Vladimir Putin varoval, že nové sankcie by mohli uškodiť záujmom USA, uviedol webový portál Ibtimes.co.
Wiseova teória však kontrastuje so závermi mnohých iných expertov, ktorí hovoria o tom, že lietadlo sa stratilo vo vlnách Indického oceánu stovky kilometrov západne od austrálskeho Perthu. Austrálčania prehľadali 185 000 kilometrov štvorcových a 8000 kilometrov morského dna, ale nič nenašli. Austrálski odborníci teraz pracujú na počítačových analýzach a modeloch, z ktorých vyplýva, že prvé trosky lietadla by sa objavili na indonézskom pobreží zhruba po 123 dňoch. V súčasnosti však odborníci márne pátrajú po vyplavených troskách a snažia sa ich lokalizovať.
Vzorky DNA rodinných príslušníkov
Ďalším sporným bodom, ktorý prispieva k nejasnostiam okolo letu, sú vzorky DNA rodín zmiznutých pasažierov, ktoré požadovala spoločnosť Malaysia Airlines kvôli súdnym záznamom. Táto požiadavka rodiny cestujúcich mimoriadne prekvapila, keďže nebolo nájdené žiadne telo zmiznutej obete. Vyzerá to tak, že vzorky DNA by mohli slúžiť aj na účely, ktoré neslúžia len na identifikáciu tiel a nesúvisia s pomocou rodinám.
Jedovatý plyn na palube
Iné z teórií hovoria, že za zmiznutím lietadla môžu byť nebezpečné lítiové batérie, ktorých prehriatie mohlo spôsobiť masívny výbuch na palube, uvádza web Microfinancemonitor.com. Do kabíny s cestujúcimi mohol uniknúť jedovatý plyn. Predtým, ako sa lietadlo stratilo, bolo hodiny vedené autopilotom, informoval web Theepochtimes.com.
Prvý konvoj s troskami malajzijského lietadla dorazil do Holandska
Nákladné vozidlá s troskami malajzijského lietadla, ktoré sa v júli zrútilo na východe Ukrajiny, aktuálne dorazili do Holandska, kde ich budú skúmať vyšetrovatelia.
Pred leteckou základňou Gilze-Rijen v južnom Holandsku, kam by mali trosky doviezť, už čakali príbuzní mŕtvych pasažierov a členov posádky. K nákladným autám ich však počas vykladania trosiek nepustia.
Trosky previezli na základe dohody medzi Kyjevom a proruskými separatistami na východe Ukrajiny, sprostredkovanej Organizáciou pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE). Konvoj vozidiel vyrazil z Ukrajiny minulý týždeň. Holandský Vyšetrovací výbor pre bezpečnosť (OVV) uviedol, že trosky budú skúmať v špeciálnom hangári, kde každý úlomok odfotia, preskenujú a kategorizujú. Experti sa následne pokúsia lietadlo rekonštruovať.