PRAHA – Minulý týždeň vystrašil Čechov nezvyčajný zvuk. Aerodynamickým treskom prelietajúce stíhačky postavili do pozoru nejedného obyvateľa juhu Moravy. Civilný Boeing 737, ktorý zdvihol do vzduchu Gripeny, sa odmlčal nad hranicami s Nemeckom. Bez nadviazania rádiovej komunikácie preletel celé územie Českej republiky. Ozval sa až slovenským dispečerom.
Boeing 737 v stredu popoludní zdvihol do vzduchu z Čáslavskej základne stíhačky Gripen. Ťažký stroj patril spoločnosti Transavia. Vo výške približne 12 kilometrov letel z Amsterdamu do Istanbulu. Do vzdušného priestoru Českej republiky vstúpil neďaleko Ústí nad Labem. "Nad územím Nemecka sa správal štandardne, letel po stanovenej trase a komunikoval. Incident začal až pri vstupe na naše územie, na hraniciach nenadviazal štandardné spojenie a nekomunikoval. Stáva sa to v mnohých prípadoch," povedala pre iDNES.cz hovorkyňa generálneho štábu Jana Růžičková.
Riadiaci letovej prevádzky majú pre podobné situácie presne vymedzené postupy. Usilujú sa spojiť s lietadlom na hlavnej frekvencii, neskôr na núdzovej. Lietadlo sa zvykne do niekoľkých minút ozvať. Radary ho sledujú počas letu kvôli tomu, aby bolo isté, že sa dodržiava letový plán.
Boeing, ktorý letel do Istanbulu, sa však neozýval. Spojené stredisko riadenia vzdušných operácií (CAOC) v Nemecku, ktoré sleduje priestor od Beneluxu až po Pobaltie preto rozhodlo, že české Gripeny musia do vzduchu. "CAOC rozhodol o štarte po tom, čo preveril všetky dostupné informácie. Hotovostné Gripeny zareagovali okamžite od vyhlásenia aktivácie," povedal pre portál veliteľ letectva Libor Štefánik. Stíhačky vybavené protilietadlovými riadenými strelami AIM-9 Sidewinder sa poponáhľali a vyrazili do trinástich minút od získania signálu. Predpísaná lehota je pätnásť minút.
Boeing Transavia držal kurz, rýchlosť aj výšku a mieril k slovenským hraniciam. O pol šiestej nadviazal spojenie s riadením letovej prevádzky v Bratislave. "Naše lietadlá ho monitorovali až na hranice so Slovenskom, potom sa vrátili na základňu," uzavrela Růžičková.
Na nekomunikujúce lietadlo upozorní české riadenie letovej prevádzky úrady, ktoré kontaktujú kolegov v Holandsku, kde Transavia sídli.
Kapitán Karel Mündel, skúsený pilot, hovorí, že typickým dôvodom podobných prípadov býva zle preladená komunikačné frekvencie. "Je to omyl, ktorý sa občas stáva. Jediné isté riešenie je si frekvencie pekne postarom písať. Keď naladíte zlú frekvenciu a nepamätáte si tú predchádzajúcu, to je šesť čísel, tak sa jednoducho nemáte koho opýtať, aká frekvencia je správna," povedal.
Existuje síce medzinárodná tiesňová frekvencia 121,5 MHz, na ktorú by lietadlo malo byť štandardne naladené stále. Piloti majú frekvencie zapísané aj v mapách, no ako povedal Mündel aj v takom sofistikovanom prostredí, akým je letectvo, rozhoduje ľudský faktor. Teda to, či sa piloti do máp pozrú.