V uplynulých týždňoch realizovala Nadácia otvorenej spoločnosti Open Society Foundation (NOS - OSF) prieskum zameraný na aspekty a hlbšie kontexty hejtovania v online prostredí.
Do analýzy online prostredia sa okrem slovenskej NOS, ktorá je iniciátorom medzinárodnej kampane „I don´t masturhate“, zapojili taktiež partnerské organizácie v Českej republike, Maďarsku, Rakúsku a Taliansku. Prieskum priniesol niekoľko zaujímavých zistení.
Nadácia otvorenej spoločnosti mediálnou kampaňou „I don´t masturhate“ upozorňuje na problematiku šírenia nenávisti na internete. Jednou zo základných foriem agresívneho chovania na internete sú nenávistné komentáre, tzv. „hejtovanie“, namierené proti rôznym menšinám či iným názorom. Zámerom kampane je aktivizácia verejnosti ku odmietnutiu takéhoto správania na internete, a to prostredníctvom jednoduchého označenia nenávistných komentárov hashtagom a slovíčkom “#masturhate”. Všetci tí, ktorí týmto aktívnym spôsobom pomôžu identifikovať nenávistné komentáre, priamo podporujú kampaň i budovanie priateľského a tolerantného online prostredia.
S cieľom pochopiť bližšie východiská hejtovania a typické správanie hejtera, realizovala NOS prieskum zameraný na niekoľko kľúčových bodov. Hovorí Ľubica Stanek, projektová manažérka kampane „I don´t masturhate na Slovensku: „V rámci výskumu sme sa sústredili na niekoľko faktorov, spomeniem napríklad spúšťače hejtovania, reakcie komunity či frekvencia nenávistných komentárov za posledné obdobie.”
Z uvedeného prieskumu vyplýva, že základným spúšťačom pre hejtovanie sú aj nové a rozporuplné informácie v spoločnosti, s ktorými okolie nemalo doposiaľ žiadnu skúsenosť. Súčasťou tohto spúšťacieho mechanizmu je potlačená agresia u ľudí, ktorých udalosť zasiahla priamo či nepriamo. Často krát je toto konanie sprevádzané na jednej strane pocitom klamlivej spravodlivosti, na strane druhej ide o prejav nenávisti voči svetu, s cieľom uraziť hejtovaný objekt a vzbudiť všeobecnú pozornosť. Prekvapením prieskumu je štandardizovaný profil hejterov. Ide najmä o ľudí v produktívnom veku, priemerný vek hejtera je 30 rokov.
Na Slovensku sú najčastejším terčom online útokov menšinové skupiny ako sú Rómovia, Maďari, Židia, LGBT komunita, no i známe osobnosti a politici. Prieskum poukázal na fakt, že reakcia voči nenávistnými komentárom je nedostatočná. Vo vačšine prípadov sa ďalší diskutujúci nepostavili proti hejterovi, diskusia skôr pokračovala vzájomným hejtovaním zapojených diskutujúcich.
Rakúsko poskytlo zaujímavé dáta o pomere hejtov objavujúcich sa na sociálnych sieťach. Podľa miestnej mimovládnej organizácie ZARA, ktorá zverejnila štúdiu o Cyber Hate, bolo až 20% z diskriminujúcich incidentov hlásených v roku 2013 realizovaných online, čo tvorí až 22,7% z celkového počtu oznámených útokov. Nenávistné prejavy na internete sa v posledných troch rokoch držia na úrovni okolo 20%.
V Taliansku má online hejtovanie v poslednom období neustále rastúcu tendenciu a je namierené najmä proti migrantom (mužom i ženám) a voči náboženským a etnickým menšinám, predovšetkým proti moslimom a Rómom. Na druhej strane, odmietavé reakcie užívateľov internetu na nenávistné komentáre sú stále silnejšie. Webové komunity sú aktívne pri príprave ľudí na funkciu tzv „ aktívnych správcov webu“.
Aktivizácia verejnosti, vyvolanie spoločenskej diskusie o súčasnom stave online prostredia a jasné odmietnutie takéhoto správania aj na Slovensku je cieľom lokálnej kampane „I don´t masturhate“, ktorá na Slovensku začala 19. mája 2014. Kampaň aktivizuje užívateľov web stránok, ktorí sa s hejtovaním v online prostredí stretávajú: Cieľom je zmeniť ignoráciu a prehliadanie nenávistnych komentárov na internete na aktívne vyjadrenie nesúhlasu s takýmto konaním- a to aj prostredníctvom o značenia hejtov skratkou “#masturhate”.
Slovenskú Kampaň „I don´t masturhate“ podporili mediálni partneri Topky.sk, Zoznam.sk, SME a viaceré známe osobnosti, medzi ktorými je spisovateľ Michal Hvorecký, rapper Vec, hudobníčka Katarzia, herec Robo Roth, ombudsmanka Jana Dubovcová či zakladateľ WebSupportu Michal Truban. Svoje názory na online hejty a osobné skúsenosti s nimi prezentujú v krátkych videách, ktorú sú súčasťou mediálnej kampane projektu.
- reklmaná správa -