BRATISLAVA – V oblasti rizikových investícií sú Slováci opatrní. Radšej menej riskujú a uprednostňujú nižší zisk a väčšiu istotu pred rizikovou investíciou s prísľubom vyššieho výnosu. Vyplýva to z najnovšieho prieskumu investičnej spoločnosti Pioneer Investments.
"Lepší vrabec v hrsti ako holub na streche. Zdá sa, že toto porekadlo je u veľkej časti slovenskej populácie silno zakorenené. Aj keď prieskum ukázal, že oproti susedom v Česku sú Slováci predsa len o poznanie odvážnejší investori, v oblasti rizikových investícií stále panuje istá obozretnosť," priblížil country manažér spoločnosti Pioneer Investments na Slovensku Miroslav Ovčarik. Podľa prieskumu totiž takmer polovica (45,7 %) Slovákov by svoje peniaze nikdy nevložila do rizikovej investície. Viac ako 50 % slovenskej populácie by takúto investíciu zvažovalo, ale veľmi by záležalo na podmienkach daného rizikového obchodu. Len 4,2 % Slovákov uviedlo, že rizikové investície s vyšším výnosom už využíva, pričom najčastejšie investujú do rôznych fondov alebo zlata.
O takzvaný "riskantný obchod" sa nikdy nepokúsila vyše polovica Slovákov (59,8 %). Spomedzi opýtaných, ktorí niekedy do "riskantného obchodu" investovali, sa to oplatilo 5,9 % respondentom a 14,3 % na tomto obchode prerobilo. Medzi riskantné investície, ktoré sa ľuďom oplatili, pritom podľa prieskumu patrili najčastejšie investičné fondy, nákup cenných papierov a investície do nehnuteľností alebo zlata. "Medzi zaujímavými investičnými počinmi s pozitívnym výsledkom boli vymenované tiež stávky virtuálna mena bitcoin alebo spätný odpredaj tovaru," dopĺňa Ovčarik.
Prieskum o investovaní českej a slovenskej populácie realizovala investičná skupina Pioneer Investments v spolupráci s agentúrou Sofres Factum v marci 2014 na vzorke 500 mužov a žien vo veku 15 - 60 rokov. Pioneer Investments je súčasťou bankovej skupiny UniCredit a v oblasti riadenia podielových fondov na svetovom trhu pôsobí už viac ako 85 rokov. V súčasnosti pôsobí skupina v 27 krajinách. V Slovenskej republike poskytuje služby od roku 2001, a to individuálnym ale aj inštitucionálnym klientom.