Téma tohto článku mi vŕta v hlave už dlhšie, pretože som „vo fachu“ jazykových škôl (ak sa to dá tak nazvať) už takmer desať rokov a za ten čas som prijala, ale aj odmietla prijať množstvo lektorov. Ani ja sama nemám vyštudovanú angličtinu na pedagogickej úrovni, tak si možno poviete – čo tu tá chce teraz mudrovať - ale poviem vám zas ja, vyštudovať ako učiť iných a reálne ich vedieť niečo naučiť, to je sakramentský rozdiel.
Ako nájsť toho správneho učiteľa
Už vyše 8 rokov prijímam lektorov do Anglickej školy pomocou troch krokov: prvým z nich je osobný pohovor v angličtine, kde v podstate odpadne 90% záujemcov, keďže väčšina nespĺňa požiadavku mať aktuálnu autentickú angličtinu bez gramatických chýb a slovenského prízvuku. Potom si záujemcovia idú pozrieť, ako hodina vyzerá a teda pošleme ich priamo na pár hodín do kurzov rôznej úrovne. Keďže nejde o klasickú výučbu, ale o výučbu Callanovou metódou, po pozretí si týchto hodín sa ich pýtam, či ešte stále majú záujem o prácu u nás (Callanova metóda výučby angličtiny, pokiaľ je natrénovaná a vyučovaná správne, je celkom makačka, keďže lektor počas celej hodiny stojí a hýbe sa, pretože popri hovorení v pomerne vysokej rýchlosti si musí pomáhať aj ukazovaním a gestami). Po tomto kroku opäť odpadne niekoľko % uchádzačov, pretože táto metóda naozaj nie je pre každého – vyžaduje si dynamického, pružného a flexibilného človeka, ktorému nerobí problém vykonávať cca 5 činností naraz a popritom sledovať, či sa študent „chytá“ a či rozumie vysvetľovanému učivu. Posledným krokom je ukážková hodina, ktorú si záujemca o job pripraví na základe toho, čo stihol odsledovať a ukáže nám, ako by jednu takúto demo hodinu odučil on.
Aby som sa vrátila k téme: pri prijímaní nových lektorov do nášho tímu ma nezaujíma, či má daný uchádzač X rokov praxe vo výučbe, alebo Y certifikátov, prípadne štátnu skúšku, či vyštudoval v odbore – zaujíma ma, či má talent na jazyk a schopnosť učiť druhých. Teraz sa na mňa určite nahnevá veľká časť skúsených starších učiteľov, ale ja skutočne vychádzam z vlastnej dlhoročnej skúsenosti prijímania lektorov do zamestnania a ako zamestnávateľ musím skonštatovať, že takmer všetci z nich mali nedostatočnú nemodernú angličtinu a ich certifikáty ďaleko prevyšovali ich skutočné schopnosti. Naši študenti sa potrebujú naučiť v prvom rade odbúrať bariéru v rozprávaní – nepotrebujú hodiny a hodiny prekladania článkov, dopĺňania slov do medzier v texte a bifľovania sa slovnej zásoby, na to nemajú čas! Pokiaľ ich nezbavíme stresu pri odpovedaní na jednoduché otázky a nenaučíme ich HOVORIŤ a PÝTAŤ SA, nikdy angličtinu ani žiaden iný jazyk nebudú ovládať.
Sú mladí nekompetentní?!
Niektorí naši klienti sa spočiatku čudovali, ako je možné, že si naša jazykovka „dovolila“ prijať takých mladých lektorov a pochybovali o ich kompetentnosti, keďže väčšina z nich sú študenti vysokých škôl. Nuž, prestali sa čudovať, len čo začali pociťovať pokroky, ktoré nikdy predtým pri výučbe angličtiny nezažili. Netvrdím, že mladý vek zaručuje, že lektor bude schopný dobre učiť. Na to máme tréning, ktorý nasleduje po prijatí lektora do nášho tímu. Pokiaľ si nováčik neprejde týmto pomerne náročným tréningom, nepustíme ho učiť. Žiaľ, tento tréning položil už niekoľko skúsených učiteľov, ktorých som sa z času na čas rozhodla prijať – skrátka neboli schopní ho obsiahnuť a nestíhali dynamike výučby. Dynamika je slovo, ktoré tu často omieľam, ale práve ona je základom k úspechu, keď niekoho učíte akýkoľvek jazyk. S našimi študentmi nemáme zľutovanie – musia na hodinách tvrdo pracovať, dávať pozor (iné im vlastne ani neostáva J) a svižne reagovať. Dokonca aj úplní začiatočníci! Že sa to nedá? Jasné, že áno! Pokiaľ, samozrejme, máte toho správneho učiteľa a efektívny systém. PRETO u nás učia len mladí lektori. Zatiaľ.
Takíto lektori musia zvládnuť stáť 50 minút na nohách, hýbať sa v priestore učebne, popri tom stíhať vo veľkej rýchlosti bezchybne čítať otázky študentom, náhodne ich vyvolávať a ťahať z nich a tlačiť ich do odpovede a popri tom všetkom ešte aj opravovať ich výslovnosť. To je v podstate princípom Callanovej metódy. Tej skutočnej – pravej Callanovej metódy, ktorá bola vymyslená Robinom Callanom vo Veľkej Británii a dopĺňa prvky priamej metódy.
Metódy a „metódy“
A tu prichádzam k zábavnej časti výsledkov mojich pozorovaní (keďže logicky musím sledovať konkurenciu a jej pokusy uchytiť sa na už aj tak preplnenom trhu jazykových škôl najmä v Bratislave a okolí). Všimli ste si aj vy, že za posledné dva roky akoby sa vrece roztrhlo so všelijakými novými vylepšenými ktovie-odkiaľ-pochádzajúcimi metódami výučby anglického (aj iného) jazyka? Pomaly každá nová jazyková škola má vlastnú metodiku výučby. WOW! Royal method, Lumar method, rôzne poľské vylepšenia Callanovej metódy, dokonca Lemon metóda! Klobúk dole pred odvahou týchto jazykových škôl – ja by som ju nemala. Necítim sa dostatočne kompetentná, aby som vymýšľala novú prevratnú metódu, ktorá bude „určite lepšia a lacnejšia“. A verte mi, viem, čo hovorím, pretože sme to pred rokmi skúšali aj my – Callanova metóda bola v tom čase dlhšie neaktualizovaná, niektoré frázy či vety boli skutočne zastaralé a my sme to chceli zmeniť! Pravdepodobne aj preto sa väčšina súkromných jazykových škôl vtedy rozhodla pre zmenu – buď si začali na kolene vymýšľať vlastné metódy alebo prebrali „prerobenú Callanovku“ od poľských kolegov. Síce s množstvom chýb, ale koho to trápi, hlavne, že sú učebnice lacnejšie a ľudia to tak či tak kúpia. My sme to po pár lekciách písania zabalili lebo sme zistili, že je to beh na poriadne dlhé trate s neistým výsledkom. A dobre sme urobili – naši kolegovia z Londýnskej materskej pobočky Callan School of English prišli v roku 2012 s kompletne novou revidovanou edíciou učebníc Callanovej metódy. A je výborná! Nová, svieža, s aktuálnou slovnou zásobou a frázami, ktoré sa bežne používajú v anglicky hovoriacich krajinách. A stále rovnako kvalitne napísaná a prepracovaná. Som hrdá na to, že sme sa ako jazyková škola nedali zlákať lacnejšími napodobeninami tejto dobrej, naozaj DOBREJ metodiky, ktorú doteraz neprekonala žiadna iná na svete a ktorá prináša našim študentom reálne výsledky za krátky čas. Nie je dokonalá, ale funguje.
Anglická škola v týchto dňoch oslavuje svoje 10. narodeniny a ani sa mi veriť nechce, že je to už skutočne 10 rokov, odkedy sme začali fungovať a ako prví priniesli Callanovu metódu na Slovensko. Mojim vyššie napísaným slovám nemusíte veriť, pretože sú to napokon len slová, ale čo môžete urobiť je – presvedčiť sa na vlastné oči. V piatok 21.2. ste totiž všetci, aj haters :-), pozvaní na DEŇ OTVORENÝCH DVERÍ Anglickej školy, kde zažijete celý náš tím v akcii a budete si môcť vyskúšať nielen Callanovu metódu v praxi, ale aj kopec iných vecí, ktoré máme pre vás pripravené a na ktoré vás v tejto chvíli už nebudem namotávať – príďte a uvidíte!
Simona Kováčiková
riaditeľka jazykovej školy
ANGLICKÁ ŠKOLA
-Reklamná správa-